El «manteniment deficient» de l'helicòpter, causa de l'accident segons els experts

L'oli que lubricava la roda d'estabilització de l'aparell estava en molt mal estat segons l'informe de la comissió d'investigació | L'accident es va produir al Pallars el 2006 i van morir quatre persones

ACN / À.Ll
20 de gener del 2015
Actualitzat a la 13:28h
L'helicòpter es va estavellar a la Pobleta de Belleví el 2006
L'helicòpter es va estavellar a la Pobleta de Belleví el 2006

La causa de l'accident de l'helicòpter que es va estavellar l'any 2006 al Pallars Jussà, causant la mort dels quatre ocupants, va ser un "manteniment deficient", segons recull l'informe de la comissió d'investigació d'accidents i incidents d'Aviació Civil elaborat pels dos pèrits que aquest dimarts han declarat al jutjat penal 3 de Lleida.

Han explicat que la causa de l'accident va ser el despreniment de la roda lliure per la corrosió provocada per la presència d'aigua a l'oli, que va fer que la lubricació de la roda no fos l'adequada. Aquesta peça, han explicat, comunica el motor amb el rotor principal. "Si aquesta peça es desprèn, l'helicòpter no pot volar", han dit. Tot i això han explicat que era difícil que la corrosió es pogués detectar sense desmuntar l'aparell, un procediment que es duu a terme a les 800 hores i l'helicòpter accidentat en duia 700.

A més, puntualitzen que la corrosió detectada s'havia gestat amb antelació i tampoc han descartat, tal com asseguren les defenses, que la causa de l'accident fos una ràfaga de vent. "Aquesta possibilitat no la van analitzar", han declarat.

Asseguren que l'aeronau no va estar ben protegida mentre estava aturada

Els pèrits també han explicat que, tal com recull l'informe, l'aeronau només va volar durant 17 hores en deu mesos i que no va estar ben protegida mentre estava parada, tot i que no han concretat com van arribar a la conclusió que l'helicòpter va estar "a la intempèrie". L'informe "només" recull "una fotografia extreta de google maps" amb l'helicòpter a l'hangar amb la porta oberta. "Però la fotografia és d'un dia en un moment en concret", ha al·legat un dels advocats de la defensa.

L'explicació dels tècnics arriba després que els dos acusats per aquest accident declaressin ahir que el manteniment que van fer era el correcte i que, fins i tot, els serveis d'aviació civils francesos van inspeccionar l'aparell i no hi van trobar cap problema.