Un caramel enverinat per la Generalitat

«Desenterrar el Quart Cinturó és una forma més d'intentar sortir al pas, de forma barroera, de les crítiques per la falta d'inversions»

per Montserrat Vinyets, 11 de juny de 2022 a les 20:00 |
Seria un error molt gros que el Govern de la Generalitat, en un context de crisi climàtica i energètica que ja ningú posa en dubte, decidís assumir el desenvolupament del tram del Quart Cinturó Sabadell-Terrassa plantejat pel Ministerio de Tranportes, Movilidad y Agenda Urbana. De moment, l'executiu català ha plantat a la ministra, esperem que en els propers dies ens aclareixi la seva posició, en concret, si realment existeix un acord bilateral ja rubricat per materialitzar-lo.

I, seria un error molt gros perquè és falsa la premissa de la qual divendres van fer gala, tant la ministra, com l'alcalde de Terrassa i l'alcaldessa de Sabadell, segons la qual "el territori reclama" aquesta infraestructura". El territori no només no la reclama, sinó que fa 30 anys que s'hi oposa. El que reclama el territori és una aposta per una oferta decent en transport públic col·lectiu, una xarxa ferroviària que doni resposta a les necessitats de mobilitat del Vallès, necessitats que no han fet més que incrementar-se a conseqüència de totes aquelles persones expulsades de la capital pel desbocat increment dels preus de l'habitatge.


La lluita articulada contra el Quart Cinturó, -que s'ha mostrat efectiva doncs ha aconseguit la retirada de trams importants del projecte original- és una de les més sòlides i històriques d'aquest país. De fet, tants anys d'oposició han donat com a resultat positiu tot un reguitzell d'autèntics experts en l'àmbit de la mobilitat, l'ordenació del territori, la protecció del medi ambient i la necessitat de construir sobirania alimentària. Fa 30 anys no hi havia tanta literatura científica com avui dia sobre les nefastes conseqüències a llarg termini de la política de ciment com a sinònim de prosperitat, i, des de la rigorositat, tota una generació va començar a articular un discurs sòlid sobre la necessitat replantejar el model de creixement. I el temps els hi ha donat la raó. I els ha donat la raó en tot. Avui, per exemple, existeixen estudis científics que quantifiquen el cost en vides humanes de la contaminació. Fa anys s'intuïa, ara està constatada. I al Vallès precisament avui es superen els llindars de contaminació de l'OMS.

El règim del 78, sempre servicial als interessos de les elits, ha vist que per ell mateix no podia tirar endavant amb el Quart Cinturó, i el que pretén ara és servir un caramel enverinat a la Generalitat de Catalunya, a qui vol encarregar la concreció del traçat i l'execució d'una obra que té una forta oposició. La qüestió és si la Generalitat cometrà l'error d'assumir la transferència de recursos de l'Estat per executar-la, si tornarà a equivocar-se en el marc d'aquesta agenda del "reencuentro" que té una pota important en el Ministerio de Mobilidad. Primer va ser l'ampliació de l'aeroport del Prat, que va generar una forta reacció popular amb una multitudinària manifestació a Barcelona. Després, la Candidatura dels Jocs Olímpics dels Pirineus 2030, que també és discutida per un sector molt important de la població. Ara, desenterren el Quart Cinturó –o la B-40, o ronda Nord, com vulguin dir-li- per intentar sortir al pas, de forma barroera, de les crítiques per la falta d'inversions que fa uns dies acaparava tots els titulars. No se'n sortiran. No només perquè existeix una campanya consolidada que n'exigeix la seva retirada, com veiem fa uns dies a l'acte de Marata, sinó perquè aquest país ha entès que el que passi al Vallès és un eix de lluita en clau de país.

 

Montserrat Vinyets
Diputada de la CUP al Parlament.
11/06/2022

Un caramel enverinat per la Generalitat

Participació