Leitat crea un seient d'avió sostenible que arriba als 10G al test més exigent de xoc frontal

El projecte europeu HAIRMATE, liderat per l'empresa terrassenca Leitat juntament amb Fraunhofer, la Universitat de Girona (UDG) i ALPEX, ha permès dissenyar i fabricar un seient sostenible, lleuger, de baix manteniment i industrialitzable per al futur de l'Aviació Europea

Seient d'avió sostenible que ha dissenyat l'empresa terrassenca Leitat, ubicada a Matadepera
Seient d'avió sostenible que ha dissenyat l'empresa terrassenca Leitat, ubicada a Matadepera | Leitat
Redacció
15 de gener del 2023
Després de 5 anys de treball, el projecte europeu HAIRMATE, finançat per la Unió Europea i
liderat per Leitat, juntament amb el centre tecnològic Fraunhofer, ha desenvolupat uns nous seients d'avió sostenibles que incorporen materials i processos de fabricació basats en l'ús de fibres de carboni amb l'aplicació d'una resina sostenible, el disseny de la qual ha estat realitzat per Leitat i TIPD (Integració de Tecnologia i Desenvolupament de producte) que ha comptat, a més, amb el suport d'ALPEX per a la fabricació de motlles.

Aquesta col·laboració ha permès la fabricació de dos prototips de seient, un dels quals ha obtingut uns resultats sorprenents a les primeres proves de resistència assolint els 10G reals.

El projecte HAIRMATE també ha comptat amb la participació de la Universitat de Girona
(UDG)
, mitjançant la realització i coordinació dels assajos, en col·laboració amb el DTC (Dynamic Test Center AG).

El prototip fabricat per realitzar el test no només ha resistit 10,68G i, sinó que a més l'estat del seient després del test era prou bo per poder realitzar un segon test de les mateixes característiques.

El seient dissenyat en el marc del projecte HAIRMATE està format per peces de WCM i SMC amb un disseny especial creat per Leitat i FRAUNHOFER i produït mitjançant un procés de fabricació i sistema d'unió patentat per FRAUNHOFER. Es tracta d'un seient sostenible, lleuger, de baix manteniment i industrialitzable per al futur de l'aviació Europea, diferenciant-se, de l'habitual estructura tubular basada en fibra de carboni amb unions de titani, el cost dels quals és més elevat.

Actualment, el consorci està buscant finançament a nivell europeu per continuar amb el desenvolupament de la tecnologia i poder fer que aquest prototip arribi aviat als futurs vehicles dissenyats i fabricats a la Unió Europea per a terra, mar i aire.