1 de 10
Medi ambient

«Ens expulsen de l'aparcament de caravanes sense alternativa»

Caravanes Turmo ha de desallotjar el terreny que emprava com a pàrquing per a un centenar de caravanes, ja que ara forma part de l'Anella Verda. Les famílies demanen resposta i l'Ajuntament al·lega que l'empresa no té llicència per a l'activitat

La companyia empra el terreny com a pàrquing de caravanes des de fa tres dècades | Caravanes Turmo
per Marina Torras, Terrassa, Catalunya | 15 de novembre de 2022 a les 20:05 |
Prop d'un centenar de famílies han d'abandonar l'aparcament per a caravanes que utilitza des de fa dècades l'empresa egarenca Caravanes Turmo, especialitzada en autocaravanes, caravanes, campers i accessoris diversos. Els usuaris van rebre una carta de la companyia on se'ls informava que deixarien d'oferir el servei de pàrquing a finals d'any -amb data màxima fins al 31 de desembre de 2022- perquè l'Ajuntament de Terrassa reclamava el terreny, que ara forma part de l'Anella Verda. 

El terreny està situat als afores de la ciutat, prop de la Nacional 150 i enfront d'un altre terreny, propietat de l'Ajuntament, que l'empresa municipal Eco-equip empra per a abocar els contenidors. Ambdós se situen a l'altra banda dels Bellots II, àrea verda que s'urbanitzarà i acollirà grans empreses. 


Sergi Torres, propietari d'una caravana i usuari de l'aparcament de Caravanes Turmo des del 2015, està molt enfadat amb la situació i amb les "maneres" en què s'ha gestionat. "Ens expulsen de l'aparcament de caravanes sense alternativa. Nosaltres som els primers que defensem el medi ambient, però han de trobar una solució per a totes aquelles famílies que tenen com a il·lusió de la setmana agafar la caravana el cap de setmana i anar a voltar. Terrassa és una ciutat amb molta tradició de caravanes", continua el client Torres. "Tampoc entenc que ens facin fora i, en canvi, decideixin urbanitzar els Bellots II, que causarà més mal al medi ambient que nosaltres". 

Tres dècades en un buit legal i un comunicat amb retard


Caravanes Turmo va signar el 1994 un acord amb l'Ajuntament que marcava que podrien utilitzar el terreny -on al costat també tenien la seu de l'empresa, fins que es van traslladar a Can petit, Carrer de la Castellassa, 50, on són actualment- provisionalment. El regidor d'Urbanisme i Medi Ambient, Carles Caballero (ERC), defensa que la companyia no posseeix cap llicència que els permeti efectuar l'activitat de pàrquing d'aquests vehicles, i que en l'acord signat ja es va deixar clar que no es preveia l'ús del terreny per a aquest tipus d'activitat "a excepció d'usos provisionals". 

La companyia es queixa precisament d'aquesta alegislació, i declara que succeeix el mateix amb els altres llocs d'aparcament de caravanes de la ciutat. El 2015, es va modificar el Pla d'Ordenació Urbanística Municipal (POUM) i es va acordar que tots els voltants de Terrassa serien Anella Verda, inclòs el terreny que l'empresa utilitzava com a aparcament. Llavors, va començar un període de moltes reunions entre el negoci i l'Ajuntament, fins que el 2016 es va acordar un període de marge de tres anys perquè l'empresa traslladés el seu servei de pàrquing, tal i com afirma Caballero. 

 

L'empresa ha de desallotjar el terreny amb data màxima el 31 de desembre de 2022 Foto: Caravanes Turmo


"A l'acord del 94 s'establia que l'empresa firmava no endur-se cap indemnització per cessió unilateral del terreny. El termini es va finalitzar el 2019, i ja s'ha allargat tres anys més amb moltes reunions. Han tingut temps per informar els clients, i ho fan ara. El comunicat de Caravanes Turmo falta a la veritat", afegeix el regidor de Medi Ambient. 

En formar part de l'Anella Verda, el terreny, de propietat privada i de titularitat de la família Carbonell, que compta amb un dels majors terratinents de la ciutat, no podrà edificar-se i haurà d'emprar-se al 100% per a usos naturals que no malmetin l'entorn. El mateix destí correrà el terreny de davant, utilitzat ara per Eco-Equip, que imminentment desallotjaran. Segons Caballero, també cal que marxin per a la construcció de la rotonda d'accés a l'Hospital de Terrassa. 

Aparcar en naus industrials: una solució molt més cara


Marta Turmo, de l'empresa familiar, es mostra preocupada perquè el cost d'un aparcament tancat, com en una nau industrial, elevaria molt el cost per client. "Perquè sortís rendible hauria de valdre menys d'un euro el metre quadrat, i no és viable", explica. A més, hi ha dèficit de llocs per deixar aquest tipus de vehicles a Terrassa.

Alguns clients valoren cercar un aparcament fora de la ciutat, però el més a prop i amb places lliures és a Montcada i Reixac. La Dolors Hernández aparca la seva caravana a la carretera de Rubí, sota l'autopista. Afirma que li va resultar molt difícil trobar lloc, i que actualment no queda cap lloc lliure a l'emplaçament ni en coneix cap. 

Recentment, l'Ajuntament va habilitar una zona de pàrquing d'autocaravanes prop de l'Estadi Olímpic, amb capacitat per a vuit autocaravanes. Sergi Torres es queixa que l'àrea no és suficient, i que no és adient situar-la enmig de la ciutat: "Això i res és el mateix. Primerament, està destinat a autocaravanes, no a caravanes, i entenem que s'han de situar als afores de Terrassa per no molestar".  

 

Participació