Estudien licitar el servei de transport públic de Terrassa el 2023

El ple d'octubre ha aprovat l'enèsima pròrroga del servei d'autobusos municipals, gestionat per TMESA, amb l'espera que l'any vinent ja es pugui dur a terme la licitació

Licitar el servei d'autobusos municipals ha estat un tema força discutit durant els últims mandats, sense arribar mai a un acord clar
Licitar el servei d'autobusos municipals ha estat un tema força discutit durant els últims mandats, sense arribar mai a un acord clar
28 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 11:07h
Transports Municipals d'Egara, S.A (TMESA) seguirà sent un any més la gestora del transport públic col·lectiu i urbà de Terrassa, com porta fent durant nou anys. El ple d'octubre ha aprovat una nova pròrroga, però amb intenció que el 2023 ja entri en funcionament la licitació del servei. 

El consistori ha declarat que ja està gairebé enllestit l'informe de l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), on s'especifiquen els ingressos necessaris per a la concessionària. Així, cal acabar d'estudiar els nous costos que suposa mantenir un servei de busos municipal i establir el preu per als propers deu anys, i quedarà definir el plec de condicions, que tal i com ha destacat Lluïsa Melgares, regidora de Territori i Mobilitat, els plecs són "complexos" d'elaborar. 

"El transport públic ha estat un dels eixos més afectats durant la pandèmia, i per això s'ha de ressaltar la feina de tots els operaris. Tenim un transport públic excel·lent, i vam seguir tenint-lo durant l'època Covid. Ha de seguir millorant, i esperem que sigui possible una licitació", ha declarat Melgares, que ha afegit que no se sap amb certesa si tindran els recursos necessaris per a les adjudicacions futures, però que l'objectiu clar és que la licitació es pugui dur a terme el 2023 i que la comissió de seguiment està a sobre del tema cada setmana. 

Licitar el servei d'autobusos municipals ha estat un tema força discutit durant els últims mandats, sense arribar mai a un acord clar. Txt i ERC volien municipalitzar el servei el 2019, però un estudi que havia de determinar la possibilitat de municipalitzar diferents serveis (aigua, transport públic i neteja) va concloure que només l'aigua podia municipalitzar-se. Així, es va descartar un transport públic gestionat per l'Ajuntament. 

Carles Caballero, regidor d'Urbanisme, ha constatat que és probable que, tot i la intenció, el servei d'autobusos municipal es torni a prorrogar el 2024. El PSC en veu de Marc Armengol, arquitecte, especialista en l'espai públic i antic regidor d'urbanisme, ha apuntat que la licitació arriba massa tard, ja que s'hauria d'haver aprovat en l'anterior mandat. "Els errors polítics es paguen cars, i la ciutadania és qui els paga", ha apuntat. 

JxT s'ha abstès en la votació de la nova pròrroga, justificant que la regidora Melgares va dir a la Comissió Informativa de Territori i Sostenibilitat, on va informar sobre l'objectiu de licitar el servei el 2023, que el calendari preveia que a final d'any ja estaria enllestit l'estudi dels costos per a publicar la licitació i que el nou contracte entraria en servei el mateix any. "Només li demanava que complís amb els terminis", ha expressat Meritxell Lluís.