1 de 10
Carnet de conduir

Terrassa i Sabadell reclamen més examinadors: «La majoria van per Barcelona, i la resta ens quedem amb les raspes»

7.440 alumnes esperen per fer l’examen de circulació de tipus B a la Mancomunitat vallesana

Els vehicles per aprendre a conduir | Cedida
per Marina Torras, Terrassa, Catalunya | 27 d'octubre de 2022 a les 07:45 |
Les darreres dades publicades afirmen que a Catalunya hi ha més de 65.000 persones en llista d’espera per examinar-se del carnet pràctic de conduir, segons la Direcció General de Trànsit (DGT), i que el temps pot arribar als sis mesos. El col·lapse ha portat la Generalitat a reclamar les competències i ha ofert a l’Estat reforçar el personal examinador a través del Servei Català de Trànsit.

Recentment, la DGT ha incorporat arreu de l'Estat cinquanta nous examinadors interins, i deu van ser per a Catalunya: cinc a Barcelona, dos a Tarragona, dos a Girona i un a Lleida. Així i tot, les autoescoles de Terrassa i Sabadell denuncien que segueix faltant personal capaç d’examinar en aquestes dues ciutats, al·legant que aquests prioritzen la capital de demarcació, Barcelona, deixant la resta de municipis “amb les raspes”. 


“La solució real i definitiva seria incorporar més examinadors. A la Mancomunitat de Sabadell i Terrassa en tenim 10 cada dia, i un fa un màxim de 12 proves diàries”, explica en Perfecto de Arriba Novoa, vicepresident de la Federació d’Autoescoles de Catalunya. Segons els càlculs de l'organització, amb dos examinadors més es podria reduir aquesta bossa fins a dos terços. Ara mateix, gairebé 7.500 alumnes esperen per fer la prova de circulació tipus B, que inclou l'examen pràctic de cotxe i moto, a la Mancomunitat. 

"Els alumnes no volen fer pràctiques, perquè no saben quan s'examinaran"


“Els examinadors s’han de repartir per zones. Normalment, destinen la meitat del mes a a Barcelona i la resta de temps que els sobra -per exemple, si els queda una setmana- el reparteixen entre Sabadell, Terrassa i Granollers i altres municipis. No és prou”, expressa Eric Puig, formador viari de l’autoescola Rovira, a Terrassa. “Com que no ens donen prou examinadors per pujar a examen, els alumnes no volen fer pràctiques, perquè no saben quan s’examinaran”, afegeix. 

El temps d'espera de mitjana a la Mancomunitat de Terrassa i Sabadell és de tres mesos, similar a la mitjana catalana. Hi ha una prova de tipus B cada vuit dies hàbils. Cada autoescola, però, té establert el nombre d’alumnes que es poden avaluar i quan, donant preferència a aquelles que tenen més percentatge d’aprovats. Aquest sistemaanomenat CAPA (Capacitat per a les Proves d’Aptitud), es va implantar l’any passat a totes les prefectures provincials i és un algoritme que reparteix una bossa d'hores per províncies i que, entre altres coses, premia amb més temps d'examen els centres que tenen més percentatge d'aprovats. 

 

La cadena d'autoescoles Hoy Voy, amb presència a Terrassa i Sabadell. Foto: Autoescola Hoy Voy


Anteriorment, cada autoescola avaluava un dia a la setmana, però el descens de personal capacitat per a la tasca donat per la falta de funcionaris -després de la crisi del 2008, el Govern va decidir que la taxa de reposició de funcionaris era zero- i la vaga d’examinadors del 2017, Trànsit va decidir implantar el sistema CAPA. La pandèmia va fer que s’augmentés considerablement la bossa d’alumnes, fins arribar a tenir sis mesos d’espera de mitjana a la Mancomunitat. Tot i que es va reduint progressivament, encara s’arrosseguen les conseqüències de l’aturada de gairebé tots els serveis. 



“Venim d’una vaga horrible. En 15 anys que porto a l’autoescola no havia vist mai res igual. Els pares dels alumnes em trucaven per telèfon, cridant-me perquè només podies pujar-ne uns 3 o 4 a cada examen, i havies de decidir. Em va afectar personalment”, afirma la Patricia Romero, formadora viària de la cadena d’autoescoles Hoy Voy, amb presència a Terrassa i Sabadell. “Ara la situació és millor, però segueix faltant personal, també a la Prefectura de Sabadell. Truques a trànsit per agafar cita prèvia i és missió impossible, ho has de gestionar tot online”, continua. 

La manca d’examinadors es combina amb què la majoria de la plantilla compta amb una edat elevada, i se’n jubilen més dels que entren de nous. “A la demarcació de Barcelona hi ha una plantilla de 150. És el nombre que hi hauria d’haver, però el problema és que només una mica més de la meitat estan actius. No arriba al 80% del que hauria de ser”, esmenta l'Eric Puig.

"Ens agradaria que les plantilles fossin més estables. Venen de la resta de l’Estat, concursen i després marxen"


L'Oriol, després de set anys portant cotxe, va decidir treure’s el carnet de moto. “Ja em van avisar que podien ser uns set o vuit mesos per fer l’examen”, detalla. El teòric va ser molt ràpid, la mateixa setmana d’apuntar-se. Però no així per fer el de circulació. “Toca tenir paciència. Entenc que tothom està igual”, explica comprensiu. “El sistema de Trànsit està saturat i a més les motos estan encara més endarrerides”, analitza. Tanmateix, lamenta que un tràmit que es podria fer en dos mesos et lligui un any.

Interinatge d'examinadors i manca de personal administratiu


Aquest fet es combina amb la situació d’interinatge en què es troben molts d’aquests funcionaris. Algunes autoescoles asseguren que aquesta figura no permet tenir estabilitat, perquè la DGT els va enviant en funció de les necessitats, però un cop aquestes persones troben una plaça més a prop de la seva demarcació, marxen. D’altres autoescoles, però, ho celebren com una “solució parcial”. “Quan demanes nous examinadors a la DGT, poden trigar fins a quatre anys en arribar. La figura de l'interí és un gran avantatge per a nosaltres: en un o dos mesos t’envien els que necessites, i un cop ja estan formats els funcionaris definitius, te’ls envien i els supleixen”, comenta De Arriba.

Ens agradaria que les plantilles fossin més estables. Venen de la resta de l’Estat, concursen i després marxen. Fora de Catalunya hi ha més interès per ser funcionari”, explica Adrià Puigpelat, cap provincial de la DGT a Barcelona. Puigpelat destaca, però, que la manca de personal administratiu els perjudica encara més, seguint amb la línia de Patricia Romero, de Hoy Voy. Per aquest motiu, alguns alumnes han detectat un endarreriment en l’obtenció dels carnets de conducció, un cop aprovat l’examen pràctic i ja en possessió dels provisionals. 
 

Una protesta d'arxiu d'autoescoles a Sabadell. Foto: Deborah Serrano


Pel que fa a la bossa d’alumnes, el cap de la DGT a Barcelona admet que és alta, però es troba en baixada: “Des de setembre de 2021 fins al juny d’enguany s’ha reduït en un 14% a tota la demarcació de Barcelona, i parlem d’una bossa molt gran, acumulada per l’època Covid. Aquests juny, juliol i agost hi ha hagut molta demanda per al teòric, com habitualment, i això desencadena que pugi la demanda per presentar-se a la prova de circulació. Al setembre, però, la tendència ja demostra que va a la baixa”, conclou. 

 

Participació