MOBILITAT

El doble de morts a l'AP-7 en el primer any de peatges

També es dupliquen els accidents greus a la via

Camions i cotxes parats a l'AP-7 a l'alçada de l'antic peatge de Martorell, durant l'operació sortida de Sant Joan | ACN
per Marc Orts / Albert Hernàndez, Barcelona, Catalunya | 2 de setembre de 2022 a les 08:00 |
Fa un any que es van alliberar la majoria de peatges que travessen Catalunya, només queden quatre de pagament (Túnel del Cadí, Túnel del Vallvidrera, C-16 (Sant Cugat-Manresa) i C-32 (Castelldefels-Vendrell))-. En aquest temps, l'AP-7 ha doblat els accidents mortals i greus.

Les morts han passat de 12 a 25 i els sinistres amb ferits de gravetat, de 37 a 66, tal com ha detallat el Servei Català de Trànsit (SCT). En aquest sentit, cal lamentar que han augmentat les víctimes mortals de col·lectius vulnerables: 6 motoristes i 7 vianants. També hi ha hagut més morts a l’AP-2 -de 0 a 4- i a la C-33 -d’1 a 2-.




Entre aquesta vintena de defuncions, tres es van produir en un accident múltiple a l'AP-7, a l'altura de Barberà. Va ser a principis d'any i els Mossos d'Esquadra van detenir el camioner implicat en l'accident a qui van acusar de tres homicidis imprudents i que inicialment va quedar en llibertat amb càrrecs, després de prestar declaració.


Precisament, la presència de camions a la via, sumada a la postpandèmia, la nova situació a l'AP-7 ha provocat un increment del trànsit, fet que, combinat amb la poca execució pressupostària i el poc reforç d'opcions alternatives per descongestionar la via, ha convertit aquesta carretera en un dels punts més conflictius de la xarxa viària catalana. És per això que Trànsit planteja reduir el límit de velocitat a 100 km/h a 10 trams de la via.

Més de 2.000 morts menys


Tot i la crescuda a l'AP-7 circular de franc, tal com ha indicat el SCT, ha provocat 2.240 víctimes menys. La millora general de la seguretat viària al conjunt de la xarxa catalana ha permès reduir un 17,3% l'accidentalitat des de l'1 de setembre de 2021, atès que hi ha hagut 10.733 víctimes, per les 12.973 registrades entre 2018 i 2019.

Menys IBI


La retirada dels peatges també ha comportat contratemps com l'augment del trànsit o la caiguda d'ingressos per IBI d'algunes localitats com Sant Julià de Ramis o Bàscara. Un any després, els experts aposten per mesures com la velocitat variable o l'impuls del Corredor Mediterrani, mentre que Europa reclama un nou model de pagament en funció dels quilòmetres recorreguts i les emissions dels vehicles.

Més concretament, pel que fa a la mobilitat registrada en aquest primer any de supressió del pagament a les autopistes, l’AP-7 ha registrat un increment de la congestió del 37,6% en el tram nord entre la Jonquera i Parets i del 26% en el tram sud entre el Papiol i Ulldecona. En canvi, en els trams centrals entre Parets i Barberà i de Barberà al Papiol la mobilitat ha baixat, principalment per la desviació de vehicles cap a la C-33, autopista també alliberada, per accedir a Barcelona.



Tanmateix, en el moment de la retirada dels peatges, la titular del ministeri de Transports, Raquel Sánchez, ja va dir que el pagament es recuperaria "en un futur", amb un sistema "no assimilable al peatge tradicional". Segons va indicar la ministra aleshores, l'executiu espanyol contemplava començar a aplicar el nou sistema de pagament a partir del 2024, malgrat que el mecanisme encara està per concretar.

 

Participació