Junts reclama finiquitar ja la B-40

El partit insta a la Generalitat a afrontar com a administració la seva construcció amb els recursos que l'Estat li ha de traspassar

Meritxell Lluís amb Ramon Tremosa, en una rotonda de la B-40
Meritxell Lluís amb Ramon Tremosa, en una rotonda de la B-40 | TW
Javier Llamas
12 de juliol del 2022
Actualitzat el 13 de juliol a les 9:56h
Volem que s’acabi ja el tram Abrera-Viladecavalls. Ara, la B-40 acaba just aquí”. Impossible triar un escenari millor, amb major rotunditat gràfica, que aquest “aquí”. Perquè “aquí”, en la rotonda de la B-40 al seu pas per Can Roca, ha realitzat aquest dimarts Junts per Terrassa una compareixença pública, una més, per reivindicar la finalització del tram Abrera-Viladecavalls; per exigir la Ronda del Vallès i deixar enrere el greuge que l’incompliment de terminis per a la seva construcció suposa per als terrassencs, ha recordat la regidora Meritxell Lluís. La Generalitat, diu Junts, ha d’afrontar com a administració la construcció, amb els recursos que li deu l’Estat i que li ha de traspassar.

El diputat Ramon Tremosa ha acompanyat  Lluís en l’acte, que arriba pocs dies després de l’aprovació d’una moció en el Parlament per a la construcció d’una infraestructura que fins al moment ha seguit un ritme “inaudit”, segons la regidora: un quilòmetre per any: “Cap inversió a Espanya ha seguit aquest ritme. S’imaginen que l’Eix Llobregat, Manresa-Berga, hagués seguit aquest ritme? S’haurien necessitat 37 anys per a la seva construcció“. Lluís ha recordat que la B-40 “és un dels elements de la llarga llista d’incompliments del govern de l’Estat amb Catalunya, i en aquest cas ens afecta els terrassencs. Ens suposa un gran perjudici perquè afecta la nostra qualitat de vida i a la nostra economia productiva”.

La regidora de Junts ha destacat que el IV Cinturó, com es va anomenar en principi a aquesta obra ranquejant, “ja no existeix”. I no existeix perquè va ser concebut fa dècades “com la quarta variant de la N-II des d’una visió centralista per a un llarg recorregut en una autopista amb poques entrades i sortides. I això no és el que necessitem“. Què necessitem, segons l’edil? “Això ja ho fan la B-30 i l’AP-7. El que necessitem és relligar i connectar les ciutats i els polígons, i alliberar el trànsit interior”.

Junts insisteix en la lectura local d’una infraestructura “bàsica” per reduir el trànsit en vies com els carrers d’Arquimedes, Galileu o Topete, i l’avinguda del Vallès, doncs bona part dels vehicles que transiten per la B-40 s’endinsen en la trama urbana en acabar la B-40 on acaba.

“Amb la Ronda del Vallès baixaria el volum de vehicles a la ciutat i milloraria la salut dels terrassencs”. Cal allargar la ronda per Sabadell i fins a Castellar del Vallès. Les carreteres de la comarca, com la C-1415a (la carretera de Castellar) o la N-150, o la que uneix Matadepera amb Sabadell, serien “pacificades”. La Ronda del Vallès seria una “via amable”. Com la C-260, entre Roses i Figueres, amb dos carrils per sentit, “que s’ha convertit en una mena de passeig”.

I com que el IV Cinturó no existeix, “que sigui la Generalitat la responsable de fer els tràmits d’exposició pública i els tràmits executius“, ha recalcat Meritxell Lluís.

Passava un camió darrere l’altre durant les intervencions. “Amb la Ronda del Vallès aquests camions no passarien per aquí”, ha apuntat Tremosa abans de recordar el vot contrari d’ERC en la moció del Parlament. Ara, ha destacat el diputat, “hi ha un mandat al Govern perquè la majoria vegi satisfeta la seva demanda”, que no és una altra que fer d’una vegada una ronda similar a la de Roses-Figueres, que té 15 quilòmetres de longitud, moltes rotondes, “molta capil·laritat” i permet regular la velocitat.

Per quina raó ERC aprova infraestructures com aquestes i aquí no?, pregunta el diputat, que ha destacat la rellevància de la comarca en el PIB català, perquè el Vallès Occidental és a Catalunya el que Catalunya és a Espanya en determinats índexs. "És el pulmó industrial de Catalunya. Per què no adoptar llavors una solució amable que el descongestioni?. Al Vallès Occidental es perden cada any entre 15 i 20 milions d’hores de treball degut a cues i retencions. I Castellar del Vallés és com el ‘far west’. És inconcebible. El pes de l’evidència és tan clar, i ERC és un partit de govern, que creiem que se sumarà a l’ampli consens".