Empresaris i ajuntaments diuen «prou» als incompliments de la B-40

Un centenar de representants s’han concentrat en el tram Terrassa-Abrera del Quart Cinturó per exigir la finalització de la infraestructura després de 15 anys pressupostada

Concentració per reclamar la finalització de la B-40
Concentració per reclamar la finalització de la B-40 | Rafel Casanova BCF
A.M
31 de maig del 2022
Actualitzat a les 18:22h
L'endemà de l'acte central de la campanya contra el Quart Cinturó a Sabadell, aquest dimarts una quarantena de representants empresarials i alcaldes del Vallès i el Baix Llobregat s'han manifestat a la mateixa B-40 a Viladecavalls per exigir la finalització de la connexió del tram Abrera-Terrassa. En concret, reclamen acabar els 6,2 km que falten entre Viladecavalls i Olesa de Montserrat. 

Diuen "prou als incompliments" reiterats de l'estat espanyol que fa 15 anys que té l'obra pressupostada i 13 des que van començar els treballs. El més recent és el del mes de juny 2021 quan el consell de ministres autoritza la resolució del tram que falta amb una partida de 9,6 milions d'euros dels Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per aquest 2022. 

A banda del teixit empresarial de les comarques també hi han assistit l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, l’alcaldessa de Viladecavalls, Cesca Berenguer, l’alcalde de Matadepera, Nil López i l’alcalde d’Olesa de Montserrat, Miquel Riera qui han volgut donar suport i refermar el compromís institucional cap a la finalització de les obres. 

Durant l'acte la presidenta del Cercle Cecot de Joves Empresaris, Ninna Torres, ha llegit un manifest on ha dit que "amb aquesta concentració empresarial a peu d’obra de la B-40 estem canalitzant una queixa creixent en els sectors productius per tornar a reclamar al ministeri una data concreta de finalització del tram Terrassa-Abrera, un compromís ferm i una promesa creïble per a les empreses, entitats i ciutadans que vivim i treballem al territori". De fet, aquest malestar també es farà palès el 14 de juliol durant la celebració dels Premis Cambra 2022 que portaran el lema La real Passió d'Olesa. La B40. 

La B-40, en context
Entre els arguments que defensen els empresaris perquè es finalitzin les obres, defensen que el Vallès i el Baix Llobregat concentren el 28,1% de la població del país i generen gairebé el 30% del PIB català. A més a més el teixit industrial d'aquesta zona representa el 7% del Valor Afegit Brut industrial al conjunt de Catalunya.

La B-40, Quart Cinturó o Ronda Vallès s’inclou ja a l'any 1966 en el Pla Director Territorial de l’Àrea de Barcelona. Però no va ser fins l’any 1993 (28 anys més tard) que es van materialitzar els primers estudis d’impacte que, "mancats de diàleg previ amb els agents econòmics i socials al territori, no havien previst el cost social i medi ambiental, la qual cosa va fer inviable comptar amb les disponibilitats pressupostàries anunciades pel ministre Francisco Álvarez-Cascos entre el 2000 i el 2004", lamenten. 

Va ser l’any 2004, de la mà del president de la Generalitat, José Montilla, es reprèn el diàleg, quan es van ajustar alguns traçats de la Ronda Vallès i es prioritza el tram amb més consens territorial, el de Terrassa a Abrera. Cinc anys més tard, el juny de 2009 s’inaugura l'inici de les obres del primer tram en presència del ministre José Blanco i la promesa de finalitzar-lo en dos anys. 

Entre el 2011 i el 2015 la ministra Ana Pastor es compromet a impulsar la finalització del tram Terrassa-Abrera assegurant l’estrena del túnel de connexió entre el Vallès i el Baix Llobregat en pocs mesos. I el 2017 el Ministre Íñigo de la Serna garanteix que a finals del 2018 la via estaria acabada. 

El juny de 2021 el consell de ministres autoritza el modificat 2, pendent de resolució del tram Viladecavalls-Olesa del Quart Cinturó que acaba provocant un nou incompliment en el calendari de l’obra, amb una partida pressupostària als Pressupostos Generals de l’Estat 2022 de 9,6 milions d’euros. La darrera previsió que contempla el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a la finalització del tram Terrassa-Abrera (B40) és per al 2023.