Aquests són els carrers de Terrassa amb més contaminació

L'Associació BiTer és l'encarregada de repartir els detectors de partícules als ciclistes de la ciutat dins de la iniciativa 'Pedalejant amb aire net'

Un grup de ciclistes recullen dades sobre les emissions de partícules mentre transiten per la seva ruta habitual
Un grup de ciclistes recullen dades sobre les emissions de partícules mentre transiten per la seva ruta habitual | ACN
Lluís Tomàs
20 d'abril del 2022
Actualitzat el 22 d'abril a les 9:56h
L'associació BiTer (BiciTerrassa Club) està portant a terme a Terrassa la iniciativa Pedalejant amb aire net, la qual consisteix a mesurar la qualitat de l'aire de la ciutat a través dels ciclistes. L'entitat ConBici és la gestora d'unes actuacions que es fan a 14 ciutats de l'estat espanyol i és qui proporciona a totes les organitzacions voluntàries monitors de partícules PM2,5 amb l'objectiu de construir mapes fidedignes sobre la pol·lució en sòl urbà.

Així doncs, un grup de ciclistes terrassencs porten des del mes de gener recollint dades sobre les partícules de l'aire mentre transiten per les seves rutes habituals. La iniciativa té una duració prevista de 12 mesos, moment en el qual s'oferirà tota la informació recollida per donar a conèixer una representació real de la pol·lució a Terrassa, ja que aportarà a les autoritats municipals dades complementàries.

La informació que recullen els mesuradors de l'Ajuntament són fixes, la qual cosa provoca que no reflecteixin la qualitat de l'aire que es respira en temps real en caminar, pedalar o córrer. Estan col·locades en llocs allunyats dels que habitualment transiten els ciclistes i la ciutadania en general, a pocs metres, per exemple, dels tubs d'escapament dels vehicles motoritzats.

Toni Beltrán, membre de la junta de l'associació BiTer, afirma a LaTorre que "el desplaçament mitjà del 50% de persones que agafen el cotxe no supera els dos kilòmetres", fet que evidencia el motiu pel qual Terrassa sempre té una posició elevada en les transmissions de diòxid de nitrogen. També reivindica que "hi ha molta demagògia entorn del transport públic quan és un servei que funciona correctament".

Però quins són els carrers i les zones amb una pitjor qualitat de l'aire? Doncs en el mapa que s'ha difós es marquen amb verd, les zones amb menys pol·lució -les zones més exteriors de Terrassa-; amb taronja les que els nivells ja són més elevats -bona part de la ciutat-; i amb vermell les que superen els índex recomanats -concentrat només a dos punts-. 
 

Mapa de les zones amb més i menys contaminació de Terrassa. Foto: Cedida


Beltrán afegeix que "les autoritats s'han de prendre seriosament el canvi climàtic, el desenvolupament dels plans de mobilitat sostenible, la implementació de les Zones de Baixes Emissions i col·loquin el benestar de la ciutadania com a prioritat".

Els mesuradors que BiTer ha repartit a alguns dels seus socis són de procedència nord-americana. Han sigut testats per l'Agència de Protecció Ambiental dels EUA, responsable de millorar la qualitat de l'aire en grans àrees de l'estat de Califòrnia a través del programa AQ-SPEC, el qual avalua el rendiment de sensors de baix cost existents al mercat.