1 de 10
Educació

​Les claus per evitar l'absentisme escolar

El nou protocol de Terrassa preveu sancions per les famílies que reiteradament vulnerin el dret fonamental dels seus infants a l'educació sense cap motiu que ho justifiqui

La regidora d'educació, Teresa Ciurana, durant la primera Jornada de prevenció contra l’absentisme escolar | Aj Terrassa
per L.T., Terrassa, Catalunya | 6 d'abril de 2022 a les 19:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 6 d'abril de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'absentisme escolar és un fenomen d'abandonament dels estudis durant el període d'escolarització obligatòria. Un problema que passa a molts centres educatius de Terrassa i d'arreu de Catalunya. Ara, per posar-hi fre, l'Ajuntament i el Departament d'Educació de la Generalitat, han posat fil a l'agulla a aquesta problemàtica. 

La setmana passada,  gairebé un centenar de direccions de centres de primària i secundària de Terrassa es van trobar a la Jornada de prevenció contra l'absentisme escolar. L'objectiu va ser afavorir una millor col·laboració entre els agents implicats i avançar en la sensibilització sobre el fenomen de l'absentisme.


Però quines són les causes d'aquest abstenisme? Doncs en molts casos no hi ha només un motiu si no que sorgeix de la conjunció de factors com ara les desigualtats socioeconòmiques i culturals. Aquestes provoquen una exclusió formativa, la pèrdua d'oportunitats laborals, les dificultats d'integració social i la precarietat.

En aquest sentit, la regidora d'Educació, Teresa Ciurana, va ressaltar que "encara hi ha una certa tendència en posar el focus en l'alumne i la seva família, però cal mirar també a altres factors, més de caire social o dins del mateix sistema educatiu".


A Terrassa, els centres comuniquen cada any una mitjana de 300 casos d'absentisme, encara que hi ha constància que la xifra real és més alta. Pel que fa a l'abandonament, només es disposa del percentatge d'alumnes de 18 a 24 anys que no ha completat cap mena d'educació secundària postobligatòria, reglada i ordinària.

I com es pot combatre? Doncs l'actualització del protocol porta dues novetats principals entorn de la gestió d'aquest fenomen. D'una banda, preveu la imposició de sancions per a les famílies que reiteradament vulnerin el dret fonamental dels seus infants a l'educació sense cap motiu que ho justifiqui.


Malgrat que només es recorrerà a la sanció en casos d'extrema irresponsabilitat, la família tindrà l'oportunitat d'assistir a una formació en lloc de pagar la multa. D'altra banda, es produirà la incorporació de recursos i eines a disposició dels centres per actuar en els casos d'absentisme que es detectin.

Durant jornada celebrada al Centre Cívic President Macià també es va fer la ponència Cinc eixos bàsics per a l'abordatge de l'absentisme escolar a càrrec de Maribel Garcia, doctora en Sociologia de l'Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). 

 

Participació