1 de 10
seguretat vial

Càmeres «intel·ligents» a la C-58 i la B-23 per controlar també l'ús del mòbil al volant

N'hi ha dues a l'àrea metropolitana en prova pilot que començaran a sancionar abans de l'estiu

La C-58, una de les dues vies amb aquesta tecnologia | Gala Espín
per Albert Hernàndez, Sabadell, Catalunya | 23 de març de 2022 a les 19:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 23 de març de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Aquest dilluns ha entrat en vigor la nova llei de Trànsit que, entre d'altres coses, sanciona tenir el telèfon a la mà quan es condueix, encara que no es faci servir. Una acció que es tradueix en la retirada de sis punts del carnet i 200 euros -es manté mateixa quantia-. A Catalunya, des de fa uns mesos, hi ha dues càmeres -a la C-58 i la B-23-, amb un sistema d’intel·ligència artificial, que controlen la manipulació d'aquests aparells al volant.

Són “càmeres zenitals, pensades per captar la matrícula i l'interior del vehicle, la zona del conductor”, explica el responsable de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) del Servei Català de Trànsit (SCT), Josep Marselles. Detalla que incorporen “una innovació” que consisteix en el reconeixement de patrons amb l'ús del mòbil com ara, si es troba al costat de l'oïda, davant del volant o al costat, entre d'altres situacions “més probables” que ho simulin, i també controla “si es duu el cinturó”, afegeix. Una avenç que ha estat possible gràcies a un acord amb el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI)


La iniciativa respon a que, amb dades del SCT, el 2020 un 26% dels accidents en zones interurbanes va ser per distraccions, cosa que va lligada majoritàriament amb l'ús del mòbil i el 2019 -sense l'afectació de la Covid-19-, la dada era del 24% en el total de sinistres.

El mecanisme de les càmeres, situades a prop de les entrades i sortides de Barcelona, és fer fotografies indiscriminadament i la intel·ligència artificial filtra les imatges que poden retratar un dels comportaments “probables”. Un tècnic de l’SCT ho revisa i fixa si ho és o no, d'aquesta manera, el sistema s'ha anat perfeccionant amb l'entrada de paràmetres. 


Prova pilot exitosa


Els dos aparells que s'han instal·lat al Baix Llobregat i al Vallès Occidental, “on ja hi havia la infraestructura necessària” per muntar-ho, sense necessitat de crear-ne una de nova. Es tracta d'una prova pilot i els resultats han estat satisfactoris, determina Marselles. “L'algoritme ha reconegut un 50% de casos sancionables”, destaca i per això, abans de l'estiu deixarà d'estar en fase de proves i s'activarà per sancionar.


Tot i així, Marselles assegura que hi ha aspectes a millorar ja que per la nit “és pràcticament impossible i depenent de les hores del dia, per la posició del sol, es poden captar imatges que no es poden tractar”. L'expansió d'aquestes càmeres per la xarxa viària dependrà de “si funcionaran” en detectar aquests comportaments, diu el responsable de TIC de l’SCT, a partir d'ara a la C-58 i la B-23.
Participació