L'entrada en vigor de les Zones de Baixes Emissions es podria «flexibilitzar»

La consellera d’Acció Climàtica ha anunciat que la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire es farà el 18 de març

Es posaran en marxa quan hi hagi un concens de país.
Es posaran en marxa quan hi hagi un concens de país. | Aj. Sant Cugat
23 de febrer del 2022
Actualitzat a les 19:37h
Canvis de calendari en la posada en marxa de les Zones de Baixes Emissions (ZBE). La Generalitat obre la porta a flexibilitzar la seva entrada en vigor del 2023, al 2024 o 2025. En una trobada al Teatre Pincipal de Terrassa amb representants dels municipis que conformen l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità, la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha expressat la voluntat d'arribar a un "consens de país" per millorar la qualitat de l’aire a Catalunya a la tercera Cimera de la Qualitat de l’Aire que es farà el pròxim 18 de març. 

Així doncs, el calendari previst perquè els municipis de més de 50.000 habitants posessin en marxa les limitacions a la circulació de vehicles de motor l'any 2023 podria quedar ajornat fins més endavant. "El calendari l'hem de fer entre tots", ha dit Jordà qui ha posat l'èmfasi en "posar dates per arribar a complir amb els objectius establerts".

"Costa molt poc posar una data però, si aquesta no es compleix, creem falses expectatives i acaba representant un molt mal acord". En aquest sentit, ha afegit que "Si les ZBE s'han de posar en marxa el 2024 o 2025 però ho fem amb els objectius acomplerts, serà una feina molt ben feta". 

L'acalde de Terrassa, JordiBallart, ha expressat la voluntat de "fer sentir la veu del territori de la segona corona" per saber com serà aquesta implementació i per trobar criteris únics i les mateixes condicions a totes les ciutats. A més a més a Terrassa, durant el primer any d'implantació de la ZBE els residents tindran "certa fleixibilitat" per circular, ha concretat l'alcalde. 

La consellera ha explicat que la cimera d'enguany serà d’àmbit nacional, "involucrant a tots els municipis de més de 20.000 habitants, diputacions, agents socials i econòmics de Catalunya”, a diferència de les celebrades anteriorment els anys 2017 i 2019. 

Al seu torn, el vicepresident de l'Arc Metropolità i alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, ha demanat al Govern que la implantació de les ZBE "no es faci només pensant en Barcelona" i ha instat l'executiu a invertir en transport públic abans de desplegar les restriccions de circulació. 

“Justament municipis com els de l’Arc Metropolità” que són Sabadell, Terrassa, Mataró, Granollers, Mollet del Vallès, Rubí, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i Martorell, “tenen unes circumstàncies molt concretes, i volem reflectir en l’acord totes les realitats existents al país”. A la trobada hi han assistit representants de Terrassa, Sabadell, Rubí, Granollers, Martorell, Vilafranca del Penedès, Mataró, Mollet i Barcelona.