Terrassa es compromet a promoure la bicicleta amb 17 accions

El ple ha aprovat per unanimitat el Pla de Promoció de la Bicicleta 2022-2025

Pretén prevenir i actuar en situacions d’assetjament a ciclistes per part de persones conductores de vehicles motoritzats.
Pretén prevenir i actuar en situacions d’assetjament a ciclistes per part de persones conductores de vehicles motoritzats. | ACN
28 de gener del 2022
Actualitzat a les 11:09h
Terrassa es marca l'objectiu del 2025 per promoure, encara més, l'ús de la bicicleta a la ciutat. El ple municipal ha aprovat per unanimitat el nou Pla de Promoció de la Bicicleta que compta amb 17 accions per fer-ho possible. El document, elaborat conjuntament amb l’Associació BiciTerrassa Club (BiTer), promou la realització de diverses iniciatives per donar visibilitat a l’ús de la bicicleta i demostrar la seva capacitat d’adaptació i bondat en l’àmbit urbà.

La tinenta d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, ha destacat que s'ha fet una revisió de l'antic pla i s'ha actualitzat per adequar les accions a la realitat actual. Per la seva banda, el regidor de Medi Ambient, Carles Caballero, ha recordat que el 70% de la contaminació de la ciutat està produïda pels vehicles de combustió, de manera que cal minimitzar-los. Tot i que hi han votat en contra, el regidor Marc Armengol ha expressat que es tracta d'un pla continuista i desfasat a la realitat on existeix un aflorament de patinets elèctrics a la ciutat.

Per a Melgares, "aquest instrument ens ha de permetre fer un pas endavant més en la construcció d’un nou model de ciutat per viure millor, preservar el medi ambient i combatre la crisi climàtica, que ha d’implicar canvis i el compromís de tothom en àmbits com la mobilitat". 

Vuit de les 17 iniciatives del Pla es destinen a promocionar l’ús de la bicicleta en els col·lectius de població més específics i de característiques més determinades, entre els quals destaca la població escolar i el col·lectiu de població treballadora. Destaquen accions com l’Ambicia’t a l’institut o Ambicia’t a la feina, les sessions formatives d’educació viària en bicicleta a les instal·lacions del centre comercial Decathlon o el programa En bici sense edat.

El document també aposta per augmentar la flota de bicicletes municipals, posant a disposició del personal dels diferents centres de treball de l’organització municipal
unes bicicletes per tal de facilitar i estimular l’ús de la bicicleta com a mitjà de desplaçament laboral.

Les altres nou accions del Pla s’adrecen al conjunt de la població. En aquest àmbit, destaca el punt que contempla l’ampliació i eliminació de discontinuïtats, una iniciativa que consisteix en ampliar l'àrea destinada per les bicicletes a la ciutat. Així mateix, es proposa donar més espai als mitjans no motoritzats i millorar les xarxes de transport per fer-les segures, accessibles, confortables i ben connectades. 

El Pla també contempla la construcció de nous aparcaments segurs per a bicis a les estacions i la realització de la campanya Puc anar pel centre del carril, que vol sensibilitzar la ciutadania sobre el fet que les bicicletes poden circular pel centre dels carrils de circulació per garantir la seva seguretat, i el seu dret a circular per tots els carrers de la ciutat com qualsevol altre vehicle. També pretén prevenir i actuar en situacions d’assetjament a ciclistes per part de persones conductores de vehicles motoritzats.

El Ple també ha aprovat l’adhesió de Terrassa a l’Estratègia Catalana de la bicicleta 2025, amb l’objectiu de col·laborar amb la resta d’institucions per assolir l'objectiu del 8% de l'ús de la bicicleta a Catalunya el 2025. Per altra banda, vol unir forces en pro d’una Catalunya pedalable i pedalada. L’Estratègia Catalana de la Bicicleta 2025 neix com un full de ruta del Govern de la Generalitat de Catalunya, obert a l’adhesió de la resta d’administracions, institucions, empreses i organismes amb incidència en les polítiques en favor de la bicicleta.

Pla de Mobilitat
El ple d'aquest mes de gener també ha aprovat la pròrroga del Pla de Mobilitat de la ciutat a l'espera de fer una revisió a fons del pla i de la possible arribada dels fons Next Generation per desenvolupar diverses accions. La Taula de Mobilitat està convocada pel pròxim mes de març. En aquest sentit, el PSC ha criticat la falta d'una bona gestió política en termes de mobilitat.