1 de 10
ple municipal

Cs Terrassa es queda sol en la defensa del model d'escola catalana

La moció a favor de la immersió lingüística ha rebut el suport del PSC, TxT, ERC-MES i JxT

Manifestació a Barcelona en defensa de l'escola catalana. | Adrià Costa
per Anna Mira, Terrassa, Catalunya | 22 de desembre de 2021 a les 19:38 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de desembre de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Dues mocions amb un denominador comú: l'ús del català a l'escola. El ple municipal del mes de desembre de Terrassa, celebrat aquest dimecres 22 de desembre, s'ha conjurat per defensar amb una àmplia majoria el model d'escola catalana. La moció presentada pel PSC ha rebut el suport de tots els partits (Tot per Terrassa, ERC-MES i Junts) que conjuntament han treballat per ampliar el consens i mostrar unitat política davant una qüestió social. Els tres regidors de Cs però, hi han votat en contra.

D'altra banda, la proposta de resolució que el partit taronja ha elevat a ple per defensar l'educació integral en les dues llengües oficials de Catalunya només han rebut el suport dels socialistes en alguns dels acords però la resta de partits (TxT, ERC-MES i Junts), hi han votat en contra.


En les dues mocions han intervingut tots els professors que actualment són càrrecs electes de la ciutat. El socialista, Carlos Lázaro, ha volgut destacar que "des de la discrepància hem aportat i hem renunciat a matisos i ho hem afrontat des de la pedagogia". Un dels arguments més repetits per tots els partits ha estat el que la llengua "és un espai de trobada, de cohesió social i d'interacció i no de batalles polítiques".

Per la seva banda, el regidor de Cs, Javier González, ha insistit en el fet que "el castellà no és la llengua vehicular a les escoles, encara que també sigui oficial a Catalunya" i ha afegit que "com que la política no fa la feina, la fa els tribunals", en relació amb la sentència del TSJC que obliga a fer un 25% de classes en castellà, a banda de les llengües.


Núria Marín, membre de TxT, ha estat contundent quan ha dit que "el model d'escola catalana ha donat prova d'una solidesa que l'ha convertit en referent internacional". "Anem per feina que no instrumentalitzem el tema de la llengua a les escoles", ha dit l'exdirectora escolar.


Des d'ERC, Teresa Ciurana, també ha remarcat la proposta de resolució conjunta "ates que compartim el model d'escola catalana". Per Ciurana o és de rebut "intentar problematitzar una realitat que no ho és de problemàtica i judicialitzar el model d'escola catalana que hauria de quedar al marge".

Finalment, la regidora de Junts, Montse Trullàs, ha volgut posar l'accent en el fet que "la llengua i la cultura conformen la identitat i la nació catalana". Trullàs ha assenyalat a Cs i els ha dit que amb aquesta moció "volien aconseguir l'enfrontament i crear crispació" i ha recordat que "fins que no van aparèixer vostès, la llengua no era un problema a Catalunya".

David Aguinaga, també regidor de Cs ha defensat la moció sobre l'aplicació del TSJC i ha dit a la resta de partits que "parlen molt de llengua i poc de persones". "No entenc com es pot garantir cohesió social invisibilitzant la llengua castellana", ha afegit. En aquest sentit, Marín ha dit que "les llengües estan en clau d'aprenentatge a les escoles i que docents i alumnat s'han de sentir protegits i acompanyats".

Des d'ERC, Ciurana ha demanat a Cs per què els molesta tant que els infants tinguin l'oportunitat de dominar la llengua catalana. El socialista també ha valorat que el model d'immersió lingüística "ha estat un model d'èxit per fer una escola no segregadora i amb igualtat d'oportunitats".


Per Junts, "el català està en una situació precària pel que fa a l'ús social" i ha recordat que "l'ús del català és un dret per tot l'alumnat". "No admetrem que diguin que a Catalunya es persegueix el castellà, la persecució va ser amb el català durant el franquisme", ha afegit Trullàs.

Entre les diverses frases cèlebres, Lázaro ha dit que "les escoles no són camps de concentració, sinó camps d'aprenentatge" i que "la llengua és un punt d'entesa entre cultures i ideologies".

 

Participació