VÍDEO | El coet supersònic més potent de Catalunya, obra d'estudiants de la UPC de Terrassa

El seu exitós llançament va tenir lloc dies enrere a Huelva

Integrants del  Cosmic Research, amb el coet Bondar.
Integrants del Cosmic Research, amb el coet Bondar. | UPC-ESEIAAT
M.S.
10 de desembre del 2021
El coet supersònic suborbital més potent construït fins ara a Catalunya, i el més potent de l'Estat construït per universitaris és obra d'estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Terrassa. Es tracta de la nau Bondar, fruit d'anys de treball de l'equip Cosmic Research, compost per 16 estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT).

Aquest divendres, 10 de desembre, s'ha presentat oficialment el llançament, en un acte en què s'ha mostrat una rèplica a escala real del coet i s'han projectat les imatges del llançament, des del seu enlairament, passant per la trajectòria del vol. Sota aquestes línies es pot veure un vídeo de la missió i impressions d'alguns protagonistes.


El seu llançament, que va ser un èxit, va tenir lloc el passat 30 de novembre, a les instal·lacions a Huelva, on l'Institut Nacional de Tècnica Aeroespacial (INTA) hi té la seu. Bondar, que rep el nom de la primera astronauta canadenca, va arribar als vuit quilòmetres d'altura i una velocitat de 1.900 quilòmetres per hora.
 

Membres de Cosmis Research preparen el coet el dia del seu llançament. Foto: UPC-ESEIAAT

 

Cosmic Research va escollir aquell dia tenint en compte les condicions atmosfèriques, ja que hi havia presència majoritària de Sol i no hi havia vent. El compte enrere va començar a les 13 h, i cinc hores més tard va assolir l'altitud màxima. Aleshores, l'ogiva del coet es va separar i va caure al mar amb l'ajuda d'un paracaigudes.

Les característiques d'una nau històrica

El coet Bondat, fet d'alumini, té una longitut de 2,61 metres, un diàmetres de 131 mil·límetres i un pes de 33 quilos. Està format per un mòdul motor, un mòdul recuperació i un mòdul aviònica. El motor crema propalent com a combustible durant sis segons, suficient per empènyer la nau a 2,4 quilòmetres d'altura. Després, segueix ascendint pe inèrcia fins als 7.800 metres.