L'any 2022 Terrassa tindrà 17 nous punts de recàrrega per vehicles elèctrics

La ciutat invertirà 2,5 milions d'euros en el Pla Estratègic del Vehicle Elèctric que preveu reduir el 3% de les emissions de CO2 el 2025

Punt de recàrrega de vehicles elèctrics.
Punt de recàrrega de vehicles elèctrics. | Gala Espín
15 de novembre del 2021
Actualitzat a les 16:03h
El trànsit rodat representa el 70% de la contaminació de l’aire a Terrassa. Amb aquesta premissa el govern de la ciutat ha presentat el Pla Estratègic del Vehicle Elèctric (2022-2025), un document amb 21 accions distribuïdes en quatre línies d'acció que té per objectiu reduir les emissions contaminants dels vehicles. Amb un pressupost de 2,5 milions d'euros, el Pla centra els esforços a crear una xarxa d'instal·lacions de punts de càrrega a la ciutat. 

Amb un horitzó temporal de quatre anys, el Pla que s'aprovarà inicialment en el ple municipal del mes de novembre, i està basat en els objectius per la lluita del canvi climàtic:descarbonitzar el parc mòbil de la ciutat i de la flota municipal, promoure la mobilitat sostenible, complir amb els compromisos europeus, pel que fa a la reducció dels gasos hivernacle, millorar la qualitat de l'aire i reduir la contaminació acústica. Per la tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, "és un repte ambiciós però totalment imprescindible per a la lluita contra el canvi climàtic". i ha recordat que durant la pandèmia hi va haver una reducció del 80% del vehicle privat, amb una reducció d'emissions "espectacular". 

130 punts de recàrrega d'accés públic
La creació d'una xarxa de punts de recàrrega d'accés públic és una de les principals tasques del Pla. Segons l'actual govern s'estima que en els pròxims anys cada vegada siguin més els ciutadans que accedeixin a un vehicle elèctric. Tal com ha explicat el regidor de Sostenibilitat, Medi ambient i Energia, Carles Caballero, actualment a la ciutat hi ha un parc mòbil de 300 vehicles elèctric i 24 punts de recàrrega. 

La primera inversió del Pla Estratègic serà de 300.000 euros contemplats en el projecte de pressupost pel 2022 i seran 17 punts de recàrrega que ja estan en marxa. Aquests permetran connectar 29 vehicles alhora. D'aquests, cinc seran per a la flota municipal i està previst que se situïn en els edificis de Pantà i Raval; i els 12 restants seran d'accés públic situats als aparcaments municipals de la plaça del Progrés i de Primer de Maig; al carrer dels Voluntaris Olímpics, a la zona de l’aparcament de l’Estadi; al passeig del Vint-i-dos de Juliol, a la zona de la plaça de l’estació del Nord; i als  polígons industrials: al carrer d’Esla, davant d’Eco-Equip; al carrer de la Terra, a la zona de la Masia Els Bellots; i al carrer de Venus.

Més endavant també s’aniran instal·lant aquests punts seran als aparcaments de la plaça de Lluís Companys, de l’avinguda de Barcelona i del Vapor Universitari, a més del Park & Ride de les Fonts i de Terrassa Est, entre d’altres. 

L'any 2025 s’estima que el parc elèctric pugui arribar als 1.300 vehicles i es disposarà de 130 punts de recàrrega amb dos endolls per punt, que permetria que 260 vehicles es puguin connectar a la vegada. "No hi ha marxa enrere. La crisi climàtica és real, el marge per a actuar s’acaba i cal que sumem esforços per fer aquest tomb en l’àmbit social, econòmic i personal", ha expressat Caballero. Des de l'Ajuntament també té previst substituir el 50% de la flota municipal per vehicles elèctrics. I es farà un estudi per descarbonitzar els vehicles pesants de la flota municipal de
TMESA i Eco-Equip durant els quatre anys vinents.

Altres accions que contempla el document de treball és mantenir els beneficis fiscals de bonificació de l’Impost de Circulació al 75% i estudiar la possibilitat de fer abonaments i bonificacions per incentivar els usuaris en la recàrrega de vehicles elèctrics. L'Ajuntament també estudia implantar com a pilot un servei de carsharing corporatiu compartit amb la
ciutadania per avaluar els resultats i possible creixement del servei a futur. Finalment, el Pla inclou formació, difusió i conscienciació a tots els sectors de població respecte a la necessitat de transformació del model de mobilitat cap a models més sostenibles i amb zero emissions.

Segons les estimacions realitzades, es pot arribar a reduir gairebé en un 3% els nivells de CO2, estalviant així l’abocament a l’aire de 9.000 tones cada any. A més, es disminuirà en un 6% l’òxid de nitrogen i al voltant d’un 25% els nivells de partícules en suspensió. Així, la reducció d’emissions que s’aconseguiria seria equivalent a l'efecte d’absorció que farien més de 122.000 pins durant 30 anys.

Decepció de la COP26
L'equip de govern ha presentat aquest pla poc després de la finalització de la Cimera pel Clima celebrada a Glasgow les últimes setmanes. Una cimera que ha acabat amb acords "decepcionants", ha qualificat Melgares. La COP26 vol mantenir l'escalfament global per sota de d'1,5ºC per l'any 2100.

"És un desastre pensar les conseqüències del clima". Dona la sensació, ha criticat Melgares "de no tenir consciència del moment que vivim" i ha lamentat que els països que han pres decisions grans no són els que més contaminen. "Nosaltres -els ajuntaments- fem accions però si no arriben mesures més dràstiques abans del 2030 serà fatal pel Planeta".