El govern de Terrassa aprova les ordenances de la «recuperació econòmica»

Es mantenen els preus públics i la majoria dels impostos municipals

Ple extraordinari d'ordenances fiscals 2022.
Ple extraordinari d'ordenances fiscals 2022. | Cedida
03 de novembre del 2021
Actualitzat a les 16:28h
"Entenem que l'any 2022 és el de la recuperació econòmica". Amb aquestes paraules ha explicat la proposta del govern de contenir la pressió fiscal, el primer tinent d'alcaldia i responsable de Serveis Generals i Govern Obert, Isaac Albert. El ple extraordinari ha aprovat tirar endavant -provisionalment- les ordenances fiscals per l'exercici del 2022 amb el suport del govern de Tot per Terrassa i ERC i l'abstenció dels tres partits a l'oposició (PSC, Cs i Junts).

Les ordenances aprovades congelen la majoria dels impostos i no incrementen la pressió fiscal a la ciutadania, un objectiu del govern en el context de pandèmia i de l'increment del cost de la vida, un 3,5%. "No volem ser una càrrega afegida a les famílies i negocis", ha puntualitzat Albert. Les principals novetats són la recuperació de la taxa de terrassa -suprimida durant la pandèmia- i l'eliminació de la bonificació de la taxa de residus. Cal recordar que de les ordenances provenen gairebé el 62% dels ingressos amb els quals es configura el pressupost municipal, ingressos que suposen prop de 120 milions d’euros. 

En la mateixa línia s'ha expressat la tinenta d'alcaldia de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, qui ha dit que les ordenances són continuistes però amb bases socials i amb una revolució cap a una energia sostenible "increïble". "Som un dels ajuntaments pioners amb les comunitats energètiques i les ordenances van cap a la justícia fiscal". 

Els tres partits a l'oposició han criticat la gestió del govern egarenc des del punt de vista polític però han coincidit en els comptes que s'han presentat. Alfredo Vega, del PSC, ha acabat la seva intervenció parafrasejant a Giuseppe Tomasi di Lampedusa amb la frase "habrá que cambiar algo para que nada cambie". Vega s'ha referit a diverses modificacions com ara la taxa de residus. "Estem perdent un mandat sense afrontar-ho" i ha manifestat que "no desqualifiquem les ordenances però podrien ser una mica més ambiciosos". 

Per la seva banda, des del partit taronja, Javier González, ha lamentat que s'hagin tombat quasi totes les esmenes que s'han presentat i ha puntualitzat que "en l’àmbit de la neteja, l’equip de govern no lidera, sinó que arrossega els peus". Finalment perJunts, Meritxell Lluís ha asseverat que "tenim un dèficit greu de confiança en aquest equip de govern, que ha perdut el pols de la ciutat" i ha lamentat que "el comú denominador de Terrassa és que és una ciutat deixada".

Govern i oposició s'han lamentat pel fet de no poder debatre, conjuntament els pressupostos amb les ordenances, per la sentència del Tribunal Constitucional sobre les plusvàlues. A Terrassa, l'anul·lació d'aquest impost pel seu sistema de càlcul, significa la pèrdua de 12 milions d'euros, prop d'un 6% del pressupost total. El govern espera que en les pròximes setmanes l'estat espanyol doni una resposta per quina solució dona a les administracions locals "per donar oxigen". 


Principals canvis als impostos
 
  • Modificació de les bonificacions per domiciliació de tributs en la modalitat de càrrec en un sol termini, situant-la en tots els casos en l’1%. 
  • IBI, IAE, ICIO: Actualització del contingut de les bonificacions per la generació energètica a partir de plaques fotovoltaiques als actuals requeriments. De la mateixa manera, es simplifica el càlcul del pressupost executiu de la instal·lació,  s'incorporen les instal·lacions col·lectives i es simplifica la determinació de la bonificació en comunitats veïnals. En l'IAE es clarifica, a més, la bonificació actualment existent per instal·lació de sistemes d'aprofitament de l'energia solar mitjançant fotovoltaica i de plans de transport per als treballadors.
  • Impost sobre vehicles: Modificació de la bonificació a vehicles Eco, per situar-la en el 25% anual, atenent a que els requisits d’emissió s’han anat retallant any rere any i el fet que el mercat de vehicles Eco estigui en expansió i comenci a ser el tipus de vehicles amb més sortida al mercat, i mantenir el 75% per als vehicles Zero.
  • Taxa per l’administració de documents: Creació de noves taxes per la concessió de les següents llicències: per l’aprofitament de caràcter comercial de la via pública per part d’establiments amb local; de terrassa en calçada; per la reserva d’estacionament; per l'emissió d’informes de protecció civil i de plans d’autoprotecció. D'altra banda de suprimeix la taxa sobre l’emissió d’informes de disponibilitat i adequació de l’habitatge per a procediments de reagrupament i renovació del permís de residència. 
  • Taxa per serveis urbanístics: Establiment d’una exempció en el pagament de les llicències urbanístiques per la constitució de comunitats energètiques, i actualització de l’actual exempció per la instal·lació de plaques solars, panells fotovoltaics i energia eòlica, per un redactat ajustat a l’actual marc normatiu i en el qual s’incorporin factors com la millora de la qualificació energètica dels edificis.
  • Taxa per l’atorgament de llicències i autoritzacions i autotaxi: Anul·lació de la tarifa 2 per l’ús i explotació de llicències i autoritzacions, la qual ha estat en suspens des de fa anys i es considera més adient no mantenir la suspensió i suprimir-la definitivament.
  • Taxa per la retirada de vehicles de la via pública: Conversió de l’actual taxa en prestació patrimonial de caràcter públic no tributari. No es modifica cap dels elements integrants de l’actual taxa, es produeix un simple canvi de figura jurídica, justificat mitjançant estudi econòmic-financer del servei.
  • Taxa per l’aprofitament del sòl, vol i subsòl de la via pública: Introducció d’una tarifa per als aprofitaments de caràcter comercial amb filmacions i anuncis, anàloga a l’existent fins ara per al parc de Vallparadís, però per al conjunt de la ciutat.
  • Taxa per l’ocupació de les zones d’estacionament amb horari limitat: Introducció de precisions de caràcter tècnic en el redactat, que en l’actual redactat queden poc concretats. Es proposa a més, en consonància amb la modificació de la bonificació de l’Impost Serveis Generals i Govern Obert 3 21/10/2021 sobre Vehicles, reduir també la bonificació a vehicles Eco al 25% i els zero mantenir-los al 75% com la de l’IVTM. Alhora, s’actualitza el redactat de l’ordenança fiscal des d’una perspectiva de gènere.
  • Servei de teleassistència: Adequació de les tarifes als preus unitaris de la darreres licitació del servei per part de la Diputació de Barcelona.
  • Taxa per la legalització d’activitats i instal·lacions: Modificació de l’actual bonificació sobre sistemes d’eficiència energètica, equiparant-la a l’actual marc regulador de la resta de bonificacions per generació d’energia fotovoltaica, eòlica i millora de l’eficiència energètica dels edificis.
  • Taxa sobre la gestió de residus: Supressió de la bonificació consistent en el retorn lineal aplicable a tots els residents de la ciutat del 70% de la quantitat que la Generalitat retorna a l’Ajuntament del cànon sobre deposició de residus. Aquesta bonificació es va establir com un incentiu a la recollida selectiva al conjunt de la ciutat però ha plantejat dos problemes, d’una banda que en ser de caràcter general s’aplica de la mateixa manera a les persones que tenen una gestió exemplar dels residus i a les persones que no fan cap tipus de separació, i de l’altra no ha jugat el paper d’incentiu pretès doncs fa anys que els percentatges de recollida selectiva s’han estancat i la bonificació ha acabat perdent la seva finalitat. Atès el dèficit del servei en quant a la cobertura del mateix per la taxa, es considera més eficient que aquest import reverteixi en el mateix.