Investigació

La UAB identifica una molècula clau per a combatre el Parkinson

La troballa pot ajudar a desenvolupar noves estratègies terapèutiques i de diagnòstic per a la malaltia

per S.B., Sant Cugat del Vallès, Catalunya | 5 de juliol de 2021 a les 10:11 |
Un descobriment essencial per alentir la seva progressió | Europa Press

Un grup d'investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i de la Universitat de Saragossa (UniZar) ha identificat un pèptid humà al cervell que bloqueja els agregats d'a-sinucleïna implicats en la malaltia de Parkinson i evita la neurotoxicitat. L'estudi, publicat a Nature Communications, apunta que podria tractar-se d'un mecanisme natural de l'organisme per combatre l'agregació. Aquesta troballa podrà ajudar a desenvolupar noves estratègies terapèutiques i de diagnòstic per a la malaltia de Parkinson i altres sinucleïnopaties.

La mort de les neurones especialitzades en la síntesi de dopamina, un dels principals neurotransmissors cerebrals, deteriora les capacitats motores i cognitives de les persones afectades pel Parkinson. En la pèrdua d'aquestes neurones està implicada l'agregació de l’alfa-sinucleïna: estudis recents indiquen que els oligòmers, els agregats inicials d'aquesta proteïna, són les veritables formes patogèniques de l’α-sinucleïna i els responsables de la propagació de la malaltia en el cervell.

Per aquest motiu, una de les aproximacions més prometedores per lluitar contra aquesta malaltia consisteix a neutralitzar aquests oligòmers i així alentir la seva progressió. Però el fet que aquests agregats no presentin una estructura definida i que la seva naturalesa sigui transitòria dificulta extremadament la identificació de molècules que s'uneixin a aquests amb una potència suficient com per explorar la seva aplicació clínica.

La resposta sempre ha estat dins nostre

Gràcies a la col·laboració científica entre investigadors de l'Institut de Biotecnologia i de Biomedicina (IBB) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i l'Instituto de Biocomputación y Física de Sistemas Complejos (BIFI) de la Universidad de Zaragoza (UniZar) ha identificat ara un pèptid endogen humà, batejat com a LL-37, que s'uneix fort i específicament als oligòmers d’α-sinucleïna, evitant la seva agregació i bloquejant la seva neurotoxicitat, dos processos íntimament lligats al declivi neurodegeneratiu.

"L'LL-37 s'uneix als oligòmers tòxics d’α-sinucleïna de manera selectiva i amb una potència superior a la de qualsevol pèptid anteriorment descrit, equivalent a la d'un anticòs. Inhibeix l'agregació a concentracions molt baixes i protegeix totalment les cèl·lules neuronals del dany causat”, assenyalen els investigadors. Una molècula que es troba de manera natural en el nostre organisme, tant al cervell com a l'intestí, òrgans on té lloc l'agregació d’α-sinucleïna en la malaltia de Parkinson. Un fet que suggereix que podria respondre's a un mecanisme desenvolupat pel propi organisme per lluitar de manera natural contra la malaltia", remarquen.

Impulsats per aquesta idea, els investigadors volen estudiar ara com es podria regular la seva expressió i si aquesta estratègia podria convertir-se en una teràpia segura amb potencial per incidir en el curs de la malaltia. "Existeix la possibilitat que una teràpia per al Parkinson es trobi ja al nostre interior i només haguem d'activar-la de la manera adequada", apunta Salvador Ventura, investigador de l’IBB i coordinador de l'estudi.

Aquesta troballa, a més de representar una potencial via terapèutica per a la malaltia de Parkinson i altres sinucleïnopaties, les molècules identificades també són eines prometedores per al seu diagnòstic, en discriminar entre les espècies d’α-sinucleïna funcionals i les tòxiques.