Mobilitat

Mapa | En vigor l'ampliació de la zona per a vianants de Terrassa

El pas de vehicles ja es troba restringit als entorns del Vapor Gran, el Passeig del Comte d'Ègara, el Vapor Ventalló i la Seu d’Ègara

per La torre del Palau, 1 de juliol de 2021 a les 09:00 |
Posada en marxa de la zona per a vianants de Terrassa. | ACN / Albert Segura
Els entorns del Vapor Gran, el Passeig del Comte d'Ègara, el Vapor Ventalló i la Seu d'Ègara formen part, des del passat 1 de juliol, de la gran illa de vianants al Centre de Terrassa al juliol. Amb aquestes incorporacions, la zona de vianants ha passat a duplicar la seva superfície, i s'estendrà i abraçarà una gran part del districte 1 de la ciutat. Tot i entrar en vigor aquest 1 de juliol, no serà fins el dia 1 de gener de 2022 quan es començarà a sancionar els conductors que infringeixin la normativa. 

L'ampliació també provoca la restricció del trànsit entre el centre històric i el Vapor Gran, al passeig del Comte d'Ègara entre els carrers de Garcia Humet i del Passeig i al carrer de la Creu Gran des de la plaça de la Creu Gran. També es vianalitzen, fora d'aquest àmbit, el carrer de Sant Marià (entre els carrers de Topete i de Baldrich), i el de Sant Cristòfol (entre els carrers de Garcia Humet i de Sant Antoni). A banda, al mateix passeig, el vial entre el carrer de la Font Vella i la plaça del Doctor Robert canvia de sentit i el carrer de la Creu Gran, entre els de Sant Antoni i el de Mas Adei, passa a ser de doble sentit. 


"Doblem l'àrea de vianants, i de 24.000 metres quadrats passem a 48.000 que podran gaudir les persones", detalla la tinenta d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares. La mateixa regidora s'ha sumat al dispositiu informatiu a primera hora que ha traslladat els canvis als conductors. Per a informar la ciutadania, es manté activa una carpa a la plaça del Doctor Robert, del 25 de juny al 9 de juliol de 9 a 14 h i de 15 a 19 h on es repartiran fulls de mà sobre l'actuació. 

"El veí que no s'hagi assabentat és perquè no ha mirat la bústia", apunta Eugènia Dinarès, membre de la Junta de l'Associació de Veïns del Centre de Terrassa. Explica que han rebut cartes on s'ha detallat el calendari i el procediment per facilitar la matrícula al consistori, i garantir, així, el permís corresponent per entrar a la zona a partir d'ara restringida.


Segons el regidor de Medi Ambient, Carles Caballero, el 70% de la contaminació atmosfèrica registrada a Terrassa prové de la combustió dels vehicles. "Amb mesures com aquestes guanyem espai públic i en restem a les màquines, amb una millor qualitat de vida, de l'aire i de la salut", assenyala.

Com i quan podré circular pel centre?


Per poder circular per aquestes zones, s'autoritzaran distintius per a quatre matrícules per habitatge o per plaça d'aparcament (tant propietaris com llogaters). Altres vehicles autoritzats són per accés a aparcaments de rotació, trasllats de persones de mobilitat reduïda, trasllats de persones a residències de gent gran, taxis, serveis públics, visites esporàdiques. 
 

Posada en marxa de la zona per a vianants de Terrassa. Foto: ACN / Albert Segura



Només es podrà circular per l'àrea d'on s'obtingui el distintiu, excepte els vehicles autoritzats a l'Àrea de la Plaça Vella, que també podran circular per la l'Àrea del Vapor Gran i del Passeig. I només es podrà estacionar durant un temps màxim de 15 minuts per fer operacions de càrrega i descàrrega.

Amb aquesta mesura, es preveu poder propiciar un canvi de mentalitat, i fer que els terrassencs optin abans per anar caminant o amb sistemes de mobilitat sostenible arreu de la ciutat, contribuint a una reducció de la contaminació atmosfèrica.

Els comerciants demanen garanties


Tot i entendre l'objectiu de la mesura, els comerciants de la zona consideren que caldria tenir haver planificat amb més amplitud de mires el canvi. Des de l'associació de comerciants de Terrassa Centre temen que el tall de carrers faci que molts dels seus usuaris que venen de fora de la ciutat, de municipis com Manresa o Matadepera, ara s'ho pensin dues vegades.

"La presa de decisions no està sent del tot satisfactòria", lamenta el president del col·lectiu, Xavier Linares. Assegura que s'estan fent canvis sense pensar en les conseqüències que poden percebre el gruix d'establiments del centre de la capital vallesana. "La gent es queixa que no saben arribar als aparcaments, hem demanat vàries mesures i costa que arribin, des de descomptes en pàrquings o bonificacions, però es van eliminant places de zona blava i si ens despitem, la multa sempre arriba ràpidament", assegura. 

Amb la posada en funcionament de la nova àrea de vianants s'inicia un termini de mig any perquè els usuari s'hi habituïn, amb la previsió de començar a multar els infractors a partir de l'1 de gener de 2022.

Plànol Arees Vianants by naciodigital on Scribd



 

 

Participació