Cultura

El Ballet Nacional dona el tret de sortida a la nova temporada de dansa del Centre Cultural Terrassa

Es podrà veure aquest cap de setmana en quatre funcions

per Anna Mira , Terrassa, 11 de febrer de 2021 a les 13:43 |
Actuació del Ballet Nacional d'Espanya. | Ballet Nacional d'Espanya
Terrassa es prepara per viure un cap de setmana de ballet amb quatre actuacions al Centre Cultura Terrassa del Ballet Nacional d'Espanya. Un espectacle que s'havia de veure el passat mes de març però que va quedar ajornat per la pandèmia. En un primer moment es va reprogramar pel mes d'octubre però finalment, es podrà gaudir els dies 12, 13 i 14 de febrer amb quatre funcions. 

El Ballet Nacional arriba a Terrassa amb el primer programa que ha dissenyat Rubén Olmo com a director des del setembre del 2019. Un programa ofereix una visió global de la dansa espanyola, incloent-hi la major part dels seus estils, des de l’escola bolera al flamenc estilitzat. En paraules del mateix director, en roda de premsa, "el ballet ha de tenir tots els registres d'espectacles", ·tots els ballets del món són diferents". Olmo també ha volgut agrair a la tasca feta pels directors que l'han precedit. "Han aportat moltíssim i tots li han donat un bon impuls". 



El programa està composat per coreografies de Rubén Olmo, d’Antonio Najarro, de Maryo Maya, Milagros Menjíar, A.Rueda ‘Toná’, Manolo Marín, Isabel Bayón i Rafaela Carrasco. A més a més, és la primera vegada a la història que la companyia inclou en el seu repertori una coreografia de Mayo Maya, el genial bailaor, coreògraf i mestre que va morir el 2008.


Reivindicació de la seguretat en la cultura

L'espectacle de 47 ballarins compta amb totes les mesures de seguretat per part de l'equip que es fa proves de detecció de la Covid-19 cada setmana. "No és fàcil posar tanta gent a l'escenari en plena pandèmia", ha afirmat el director. Per la seva banda, el director del Centre Cultural Terrassa, Adrià Fornés, ha insistit en el fet que la cultura "és segura" i ha fet una crida a la ciutadania a acudir a l'espectacle, pel qual encara hi ha entrades disponibles.

En la mateixa línia s'ha expressat la regidora de Cultura de l'Ajuntament de Terrassa, Rosa Boladeras, qui ha agraït la tasca del Centre Cultural i de Rubén Olmo per oferir a la ciutat espectacles d'alt nivell com aquest. "És una meravella". També ha avançat que des de Tot per Terrassa proposaran al soci de govern presentar una proposta de resolució en el ple de febrer, per demanar a la Generalitat que permeti la mobilitat de les persones per assistir a espectacles culturals, ja que "no seria una proposta perillosa i és important per la cultura". De fet, aquest és el primer dels 20 espectacles que es podran veure durant l'any 2021 a la 38a temporada BBVA de dansa del Centre Cultural. 


El director de la companyia ha explicat que ningú li pot donar consell perquè cap dels directors anteriors han patit una pandèmia. Però amb optimisme, Olmo ha explicat que s'està treballant en el projecte pedagògic que s'ha canviat per la pandèmia i ha apostat perquè el Ballet Nacional "sigui els pulmons de la dansa espanyola, i una casa per a tothom". 

Rubén Olmo (Sevilla, 1980) va començar la seva carrera professional als 16 anys i tres anys més tard ja era ballarí solista del Ballet Nacional d’Espanya. El 2006 va formar la seva pròpia companyia i poc després va dirigir durant deu anys el Ballet Flamenco de Andalucía. Olmo ha rebut diversos premis com el Giraldillo de Oro de la Bienal de Flamenco de Sevilla (2010) i és Premio Nacional de Danza (2015). Des del setembre del 2019 és director del Ballet Nacional d’Espanya. 

Un programa amb quatre parts 

El programa té diverses coreografies. Invocación bolera és una coreografia de nova creació signada per Rubén Olmo que actualitza l’essència de l’escola bolera tradicional. A més de ser una de les escasses composicions recents d’aquest estil, és un homenatge als grans mestres que han marcat la línia a seguir en l’escola bolera, des Àngel Pericet a Mariemma o Antonio el Ballarí.

Jauleña, Rubén Olmo, director del Ballet Nacional, s’ha inspirat en “un poble de Granada on es reunien les tres cultures: la cristiana, la jueva i l’àrab” per a crear aquesta coreografia de transició, una peça en solitari interpretada per ell mateix on reuneix “3 disciplines de la dansa espanyola: la dansa estilitzada, l’escola bolera i el flamenc”, i en el qual cobren protagonisme els estils de la granaína i el zapateado.

Eterna Iberia flueix a través de cinc moviments, representats per números grupals, en solitari i passos a dos, on l’ús de la castanyola, la capa espanyola i el barret cordovès, així com la tècnica i la força interpretativa tan característica de la nostra Dansa Estilitzada, es donen la mà.

A De lo flamenco el Ballet Nacional d’Espanya ha volgut retre un homenatge al ballarí i coreògraf Mario Maya, un dels grans mestres de la dansa espanyola, que “va ser un investigador incansable en tot el relacionat amb l’art, un referent universal en el món de la dansa i el Flamenc Teatre Andalús, creador d’un estil molt personal i únic”, en paraules de Rubén Olmo.

 

Participació