Ordenança Mobilitat

FOTOS Ja has vist aquestes icones pels carrers de Terrassa? T'expliquem què signifiquen

La nova Ordenança de Mobilitat, amb una normativa específica per a patinets i bicicletes i la reducció del límit de velocitat entre altres mesures, va entrar en vigor aquesta setmana

per La torre del Palau , Terrassa, 15 de gener de 2021 a les 09:00 |
La nova Ordenança de Mobilitat de Terrassa va entrar en vigor aquest dilluns 11 de gener. Es tracta d'un document pioner, amb noves normes, com la velocitat màxima de 30 km/h al 80% de la ciutat o el permís de bicicletes i patinets a circular per la calçada. Aquests vehicles, en què només hi podrà circular una persona major de 14 anys, tenen prohibit anar per la vorera.


En aquest context, la pionera nova normativa fa que sigui habitual, durant els últims dies, l'albirament d'operaris municipals estampant a terra nova senyalització, en què hi -destaquen les icones de bicis i patinets- en carrers i avingudes. Aquest és el cas de la imatge inferior, on es veu com dos treballadors pintaven aquest dijous els dibuixos a la calçada de la Rambla d'Ègara, a l'altura de l'extrem nord del carrer d'Arquímedes.
 

Dos operaris pintant la senyalització que indica la nova ordenança de mobilitat a la Rambla d'Ègara. Foto: Adrià Costa


"El 80% de la ciutat queda limitada als 30 km/h, fet que beneficia la resta d'usuaris de la via, tant els vianants com els de vehicles de mobilitat personal", destaca la tinenta d'alcalde de Territori i Sostenibilitat i regidora de Mobilitat, Lluïsa Melgares. D'aquesta manera, vehicles com ara cotxes o motocicletes circularan per la mateixa calçada amb bicicletes o patinets, tant aquells que siguin elèctrics com els que no, que queden expulsats de manera definitiva de les voreres, tret d'aquells trams on hi hagi habilitat un carril bicicleta.

Normes específiques per a patinets i bicicletes  

Pel que fa a aquests darrers, la norma apunta que només hi podrà viatjar una sola persona, que l'edat mínima per a conduir-los és de 14 anys, i que fins els 16 caldrà dur casc de manera obligatòria, si bé es recomana utilitzar-lo sempre indistintament de l'edat. Per a bicicletes es recomana circular pel centre de la calçada per evitar, per exemple, cops amb vehicles estacionats, i sí que es permet el seu pas per carrers de convivència, àrees de vianants i parcs públics sota certes condicions, com ara que es moguin en el sentit de circulació establert.
 

La normativa obliga bicicletes i patinets a anar per la calçada i redueix la velocitat màxima a 30 km/h a la majoria de carrers. Foto: Roger Navarro


La següent acció que es farà en el decurs d'aquesta setmana es instal·lar senyalització vertical amb els mateixos elements informatius. La campanya arribarà també a les escoles, i es difondrà al públic general a través de la Policia Municipal, però també d'entitats com ara l'Associació BiciTerrassa Club.


El pas que seguirà a aquests primers dies serà el sancionador, sense que el consistori hagi determinat la data exacta en què es començarà a multar els infractors. "Les multes aniran dels 200 als 1.000 euros", destaca Melgares, fet pel qual considera que és determinant que tota la població conegui la nova normativa.
 

Des d'aquesta setmana, les bicicletes i patinets han de circular per la calçada. Foto: Roger Navarro


D'aquesta manera es pretén protegir els usuaris de patinets i bicicletes que molt sovint, segons Melgares, "es poden veure assetjats" per altres usuaris, com ara conductors de cotxes. És una manera, assenyala, de fer pedagogia i garantir la seguretat de tots els usuaris de la via pública.


Les motocicletes també es veuen afectades pel nou text, però no de manera immediata. El l'ordenança s'estableix que d'aquí a tot just un any, aparcar damunt la vorera quedarà totalment prohibit.

 

Participació