Regalar il·lusió a Terrassa en plena pandèmia: «No hi ha diners per menjar, i menys per joguines»

LaTorre visita el centre de distribució i parlem amb voluntàries i famílies que es beneficien de la 42a edició de la Recollida de Joguines de la Creu Roja

La Creu Roja espera assolir els 700 lots de joguines no sexistes i educatives per a infants de famílies amb pocs recursos de la ciutat.
La Creu Roja espera assolir els 700 lots de joguines no sexistes i educatives per a infants de famílies amb pocs recursos de la ciutat. | Roger Navarro
24 de desembre del 2020
Actualitzat a les 14:15h
Nadal són les dates preferides de la innocència dels més menuts: en aquesta època tot s'inunda de màgia, la mateixa que fa arribar els regals desitjats, i ansiats per tots. Però no a totes les cases es dóna per assegurada la possibilitat de compensar, amb una joguina, la voluntat -involuntàriament consumista i desenfrenada- dels més petits de casa.

En any de pandèmia, ha crescut el nombre de llars en aquestes circumstàncies: no hi ha diners per a extres. Per a retornar l'il·lusió a les llars en una situació econòmica que no és compatible amb el consumisme propi de Nadal, va néixer, ara fa 42 anys, la recollida de Joguines de la Creu Roja de Terrassa. LaTorre n'ha visitat el seu centre de distribució per a conèixer de primera mà un procés que omple de llum milers de llars egarenques.

Objectiu: 1500 infants de 700 famílies

És dimarts al vespre i quatre voluntàries treballen atabalades a la sala d'actes del centre cívic President Macià. Formen part d'uns 50 col·laboradors que es van tornant. Alternen l'aplegament de joguines per fer lots amb l'atenció de les famílies que els recullen. L'espai es troba ple de sacs, caixes, i jocs, tots ben ordenats per tipologia i edat. Peluixos, puzzles, jocs de taula, patinets...cada joguina trobarà el seu nen.
 

Aquest es l'aspecte actual de la sala d'actes del casal cívic President Macià. Foto: Roger Navarro


El sistema de donació, a causa de la pandèmia, s'ha hagut d'adaptar: en anteriors edicions, la joguina servia per a entrada en competicions esportives, exhibicions o espectacles, però aquest any no ha sigut possible. Tot i això, esplais, escoles i botigues, més enllà dels col·laboradors particulars més fidels, s'han organitzar per a recollir-ne.

La Marina Cano, voluntària des de fa més de tres anys, explica que el perfil ha canviat i el nombre de famílies ha crescut: "Enguany hi ha molta gent que s'ha quedat sense feina, amb problemes econòmics derivats de la pandèmia". En la mateixa direcció, apunta: "Gent que no s'hi havia trobat mai, aquest Nadal no té diners per menjar i encara menys per joguines". Molts dels beneficiaris venen redirigits pels Serveis Socials o altres projectes de Creu Roja, com el Rebost.
 

Quatre voluntàries atenen una usuària que arriba per recollir el lot personalitzat pels seus fills. Foto: Roger Navarro


L'objectiu és clar: aconseguir fer 700 lots de joguines noves, no sexistes, no bèl·liques i preferentment educatives. D'aquestes, segons les previsions, se'n beneficiaran 1.500 infants de la ciutat. El procés d'empaquetament va començar amb joguines que van sobrar de l'any passat, i ara a mitjans de desembre ja en duien més de 400. La campanya de recollida està oberta fins el 28 de desembre, i abans de Reis s'espera haver entregat les joguines a tots els infants.

Inscripció i recollida

"Abans tot era massiu, i aquest any, la pandèmia ha canviat el procés", explica Cano. Les famílies s'inscriuen per telèfon, en què els tutors són entrevistats per conèixer els gustos dels infants. "Sempre comencem preguntant a què li agrada jugar", explica una altra voluntària a aquest mitjà mentre mostra el formulari que omplen durant el questionari. D'aquí en surten lots personalitzats per a nens d'entre 0 i 10 anys.
 

Les joguines s'ordenen per temàtica i edat a l'espera d'agrupar-les en lots. Foto: Roger Navarro


La recollida es mou en la mateixa direcció: se'ls dona cita cada cinc minuts al centre cívic President Macià, de manera que les famílies entren sense les aglomeracions d'altres anys. Allà, els espera un lot amb el nom i cognom dels seus fills, per qui la il·lusió cega de Nadal seguirà intacta gràcies a aquesta iniciativa.

Les famílies, la cara visible de l'esperit de la campanya

La Saba arriba amb els seus fills. Ells es troben visiblement emocionats i la seva mare, alleujada. En Hamza i en Dida tenen clares les seves preferències: tots dos esperen "cotxes de carreres", i si pot ser, de la marca "Hot Wheels".

La Maria Luisa arriba sola per recollir les joguines de la seva filla. "Sóc aturada de llarga durada, i només tinc ajuda familiar". És el segon any que es beneficia de la iniciativa. Aplaudeix la campanya, que descriu com a "meravellosa".