Un segle de la inauguració de l'estació de FGC de Les Fonts

Va entrar en funcionament amb l'objectiu de convertir-se en punt d'encreuament entre Rubí i Terrassa

L'estació de ferrocarrils de Les Fonts, ara fa 100 anys.
L'estació de ferrocarrils de Les Fonts, ara fa 100 anys. | Cedida / FGC
LaTorre
15 d'agost del 2020
El 15 d'agost de 1920 es posava en marxa l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Les Fonts. Es convertia, aleshores, en un punt més d'una xarxa ferroviària amb origen a Barcelona, que des de principis del segle XX s'havia anat estenent per diferents municipis de les comarques del Vallès.

Els seus impulsors, l'enginyer català Emili Montañés i l'americà Frederick Stark Pearson. L'objectiu d'aquesta incorporació era convertir-se en punt d'encreuament de trens entre Terrassa i Rubí, dues localitats excessivament distants en aquell moment -les separen poc més de 8 quilòmetres-.

Probablement, el fet interessant és que Les Fonts és un dels casos en què l'estació va propiciar el desenvolupament del nucli urbà. El tren havia arribat a Rubí l'any 1918 i a Terrassa el 1919. Aquesta nova estació, però, va desembocar en la construcció de la zona urbana, un punt molt poc urbanitzat però en el qual es volia desenvolupar una àrea residencial tipus ciutat jardí, satèl·lit de Terrassa.

Tal com mostren els arxius, l'estació original constava de dos edificis i dues vies amb andanes laterals. Amb el pas dels anys va anar evolucionant i adaptant les seves instal·lacions. Als anys 50, es va acabar construint un nou pis a l'edifici de viatgers, es van col·locar andanes més altes i es va crear un nou enclavament.
 

L'actual estació de ferrocarrils de Les Fonts. Foto: FGC


Ara, la parada de Les Fonts compta amb prop de mig milió de viatges l'any, i forma part del conjunt d'estacions de l'actual línia S1 de FGC, que també passa per Terrassa, Terrassa Rambla, Vallparadís Universitat, Terrassa Estació del Nord i Terrassa Nacions Unides.