La crisi econòmica i la consciència mediambiental marquen el consum de la «nova normalitat»

Un estudi fet per l'escola de comerç Escodi indica que el 42% dels consumidors busca moderar el consum arran de la pandèmia

Gent caminant al centre de Terrassa
Gent caminant al centre de Terrassa | Adrià Costa
LaTorre
13 d'agost del 2020
L'Escola Superior de Comerç i Distribució de Catalunya (Escodi) ha publicat un estudi sobre l'evolució i les noves tendències de consum, després dels mesos de pandèmia. La principal conclusió extreta és la moderació com a nova tendència de consum, provocada per la crisi econòmica i la creixent consciència mediambiental.

De fet, les dades apunten que un 42% dels consumidors apostaria ara per l'austeritat. Cal tenir en compte, doncs, que la crisi econòmica ha provocat una paralització de l'economia que ha causat un descens del 18% del PIB del país, motiu pel qual sorgeixen ara aquestes noves tendències de consum.

Pel que fa a la consciència mediambiental, les opinions són varies. Per començar, un dels arguments que agafa força entre els consumidors és que la crisi econòmica portarà a un consum basat en el baix cost, i que precisament és això el que volen evitar, ja des d'abans de la pandèmia.

D'altra banda, els enquestats manifesten de forma majoritària que volen que disminueixi la tendència del consumisme. Així mateix, un 62% assegura que es replantegen les seves necessitats i un 64% afirma vol ser més respectuós amb el medi ambient i això implica repensar els actes de consum.

La compra per Internet

El treball d'Escodi també evidencia com a tendència de consum la compra en línia i de proximitat. Tal com indiquen des de l'escola de comerç, el procés de digitalització al que s'ha apuntat un sector del tradicional podria donar satisfacció a aquesta expectativa. De la mateixa manera, afirmen que aquesta tendència hauria de suposar l'impuls final per a aquells que encara dubten que l'omnicanalitat és la via per assegurar la seva continuïtat com a establiment comercial.

En general, de forma majoritària els consumidors afirmen que ara li donen més importància als productes de proximitat. Ara al juliol, un 47% dels consumidors ha reconegut comprar molt més per internet que abans de la pandèmia.

Finalment, l'estudi indica que la valoració de la situació econòmica personal per part dels enquestats ha millorat lleugerament respecte als primers resultats d'abril. Tot i això, un 30% expressa estar pitjor que abans de la pandèmia. En concret, són les persones de rendes més baixes les que perceben un més alt empitjorament de la seva situació econòmica.
 

Terrassa durant el desconfinament (fase1). Foto: Anna Mira


Dues tongades d'enquestes 

La feina feta s'ha basat en dues enquestes realitzades en l'àmbit català sobre consum i confinament. La primera es va dur a terme el mes d'abril, quan el sector continuava tancat, i la segona, entre el 24 i el 30 de juliol, quan els establiments comercials, amb més o menys restriccions, ja havien tornat a obrir portes. L'ha dirigit el doctor en psicologia i professor d'Escodi, Albert Vinyals.