«Estem comprant llits i EPIs per anticipar-nos a un possible rebrot»

La Dra. Cuesta, directora i gerent de MútuaTerrassa considera que alguns canvis provocats per la pandèmia "han vingut per a quedar-se"

La Dra. Yolanda Cuesta és directora i gerent de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa.
La Dra. Yolanda Cuesta és directora i gerent de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa. | Cedida
19 de juny del 2020
Actualitzat el 22 de juny a la 13:44h
La Dra. Yolanda Cuesta és directora i gerent de la Fundació Assistencial MútuaTerrassa, de la que depèn l'Hospital Universitari MútuaTerrassa. En l'entrada de la ciutat a la "fase de represa" i després de més de dos mesos de lluita, LaTorre parla amb ella per a conèixer com s'ha viscut la pandèmia des de dins de l'hospital i com aquest s'hi ha adaptat.

A l'entrevista, Cuesta explica que alguns canvis provocats per la Covid-19 "han vingut per a quedar-se", relata les dificultats que han tingut per a fer front a la crisi sanitària, posa en valor el companyerisme i professionalitat del personal sanitari, destaca l'augment de llits i sectorialització de l'UCI i aporta dades per a l'esperança: en tot el mes de juny només un pacient ha mort per coronavirus a MútuaTerassa.

- Podem parlar d'una certa normalitat en el funcionament de MútuaTerrassa?

- De mica en mica ens anem recuperant. El bloc quirúrgic està a ple rendiment, a planta només hi queda un pacient amb Covid-19, l'àrea d'Urgències segueix sectoritzada per si arribés algun nou pacient. L'àrea de consulta assolirà la normalitat a finals de juny, però de moment s'hi treballa amb un 40% de visites presencials i un 60% en trobades alternatives, com per videoconferència o telèfon.

- Com es va sectorialitzar, l'àrea d'Urgències?

- L'àrea de Pediatria es va canviar d'edifici, acció que va facilitar l'ampliació d'Urgències, que va poder comptar amb més espai i el disseny d'un circuit diferenciat entre pacients amb Covid i pacients amb altres patologies. Així s'han pogut prevenir molts contagis.

- Així doncs, quan es recuperarà la dinàmica prepandèmia?

- L'assistència telemàtica i altres mètodes propulsats per la situació que hem viscut s'hauran de mantenir mentre existeixi la possibilitat d'un rebrot, pel que estem parlant de mesos.

- Quin paper han tingut durant la pandèmia els nou centrs d'atenció primària que gestiona MútuaTerrassa?

- Els CAP han fet una feina de contenció molt important, duent a terme les consultes –al CAP, a domicili i per telèfon- de persones amb simptomatologia. D'aquesta manera, ens han ajudat a filtrar els pacients que necessitaven ser ingressats, i per als que tenien un quadre lleu s'activava un protocol per a evitar els riscos de contagi. Hem funcionat com un equip amb un sistema de derivació des del primer moment, que evitava trepitjar l'hospital als pacients que no ho necessitaven.

- Quina ha sigut la situació a les seves residències?

- Nosaltres som responsables d'uns 2.000 usuaris de residències. Per sort no hem tingut problemes remarcables, més enllà de la d'Ullastrell, que ha sigut el cas més mediàtic. Es va actuar molt ràpidament i la pandèmia va poder-se contenir amb una sectorialitzada.

- Creu que en els últims mesos s'ha arribat a una situació límit?

- Va haver-hi unes setmanes crítiques, a cavall entre el març i l'abril, en què la xifra d'hospitalitzats i nous pacients diaris va tocar sostre. Pensàvem que si seguia així, no podíem fer front a la pandèmia. Vam arribar a estar molt preocupats, perquè els ingressos creixien de forma imparable i si es mantenia aquell ritme, no ens hi podíem enfrontar. El 14 d'abril va començar-se a doblegar la corba, i per sort s'ha mantingut la tendència.

"Pensàvem que si seguia així, no podíem fer front a la pandèmia"

- Creu que hi ha hagut més companyerisme?

- El companyerisme i la generositat han repuntat en una situació tan adversa. Tots els professionals han treballat pel bé comú, i hem vist especialistes de totes les àrees involucrant-se en la lluita contra la pandèmia: psiquiatres, oftalmòlegs, cirurgians... Jo no ho havia vist mai en més de 30 anys de carrera. Hem anat tots a una, com la societat. De veritat que la resposta ha sigut extraordinària.

- De quina manera ha augmentat el nombre de morts a l'hospital? Està preparat el personal sanitari per aquest dol?

- Durant la pandèmia, a MútuaTerrassa hi ha mort 141 pacients, el doble del que es produeixen habitualment en aquest interval de temps. El personal sanitari té molt interioritzada la lluita fins al final per a salvar vides, però quan veus que mor tanta gent sense que hi puguis fer res, causa molta impotència i patiment. Conscients de l'esgotament i afectació física i mental que ha causat aquesta situació, el nostre equip de psicòlegs els ha assessorat des del primer moment.

- Com ha alterat el nombre de llits al centre?

- A planta, en una situació normal, comptem amb 360 llits, però en vam posar en funcionament 591. Tot i això, la màxima ocupació va ser de 400 pacients, pel que en aquest sentit no vam patir. En total, vam destinar 11 plantes de les nostres instal·lacions exclusivament a la pandèmia.

- I a l'UCI? Com han gestionat la falta de respiradors?

- A l'UCI la situació va ser més complicada, però tampoc hem arribat a tenir una situació límit. De normal hi tenim 12 llits, i durant la pandèmia es va arribar a 50, amb una ocupació màxima de 48 pacients a principis d'abril, moment en què vam arribar a patir si hi havia una onada de nous ingressos. Pel que fa als respiradors, vam tenir-ne suficients, i cada llit d'UCI tenia un respirador: vam aprofitar els dels quiròfans, que van aturar l'activitat, vam adquirir-ne i vam activar els que teníem sense utilitzar a la Unitat de Cures Intensives.

- Quants professionals s'han contagiat?

- Un 10% de la plantilla de l'hospital i un 5,5% dels sanitaris dels CAP s'ha contagiat. Hem fet el que hem pogut per a protegir-los, però la ràpida expansió de la pandèmia, per la que no estàvem preparats, i la seva alta transmissibilitat van provocar que molts dels nostres professionals, com a la resta d'hospitals, s'infectessin.

- De quina manera s'ha preparat l'hospital de cara a un possible rebrot?

- L'àrea d'Urgències seguirà sectoritzada, i tenim llits preparats per a mobilitzar ràpidament si calgués. D'altra banda, estem adquirint material de protecció, i estem comprant una trentena de nous llits perquè l'UCI no n'hagi de "prendre" d'altres àrees. A més, també hem fabricat solució hidroalcohòlica i tenim el coneixement i la capacitat per produir-ne mes en cas de necessitat. L'experiència ens ha ajudat, pel que n'hem sortit reforçats i conscienciats; volem estar molt més preparats i anticipar-nos a un possible nou rebrot per no tornar a viure situacions com les que hem viscut els darrers mesos.

"Érem conscients que era una situació molt complicada tant per als pacients com per a les famílies"


- Com han facilitat la comunicació entre els pacients i els seus familiars?

- Hem dotat les persones hospitalitzades de mòbils i tauletes, pel que podien comunicar-se per Whatsapp i per videotrucada amb els seus familiars, sempre que volguessin. D'altra banda, cada dia trucàvem a la família per informar de l'evolució, i hem posat moltes facilitats per a mitjançar en l'entrega de roba i altres objectes personals. Érem conscients que era una situació molt complicada tant per als pacients com per a les famílies, pel que hem intentat posar-hi el nostre granet de sorra.

- Hi ha canvis que han vingut per a quedar-se?

- La pandèmia ha portat canvis que han vingut per quedar-se. D'aquests, jo en destacaria l'atenció telemàtica, que ja l'empràvem puntualment en algunes àrees com pediatria, però que la crisi sanitària ha portat a convertir-la en un mètode molt destacat. L'hem estès a altres àrees, com a consulta externa, i com a novetat l'hem començat a fer per videotrucada. En definitiva, es tracta de fer venir a l'hospital qui hagi de venir, i així ens ho ha inculcat l'episodi dels últims mesos. La citació via web, així com el filtre que efectua l'Atenció Primària també s'han vist reforçades durant les darreres setmanes.
"Tot agraïment –com eren els aplaudiments de la ciutadania- és benvingut i el valorem molt positivament"


- Què es podria haver fet millor?

- Crec que s'ha gestionat molt bé la situació, malgrat l'adversitat. Tot i això, es podrien haver millorat algunes qüestions que va complicar la meteòrica arribada de la pandèmia: les proves PCR podrien haver-se practicat abans, podríem haver tingut més respiradors a punt, la comunicació entre els CAP i l'hospital podria haver estat més fluida, podríem haver tingut més respiradors i haver dotat els nostres professionals d'encara més material de protecció. Tot i això insisteixo que estem molt contents per com hem afrontat una situació tan adversa i tranquils d'haver protegit tan bé com hem pogut als nostres professionals i pacients.

- Que n'opina de les retribucions que va anunciar el Govern al personal sanitari?

- El personal sanitari ha fet un esforç molt gran i de manera desinteressada, fent jornades titàniques. Tot agraïment –com eren els aplaudiments de la ciutadania- és benvingut i el valorem molt positivament.

- Tenint en compte que aquestes setmanes ja no han fet publiques les dades.Quines són les dades de pacients al juny? 

- Durant el mes de juny, a MútuaTerrassa no hi ha mort cap pacient a causa del coronavirus i s'han donat sis altes. A més, tenim tan sols una persona hospitalitzada per la Covid-19, i fora de l'UCI. Amb aquestes dades, es demostra la clara tendència a la baixa de la pandèmia.

- Què és ha sigut el més satisfactori dels últims mesos?

- Ha estat molt satisfactori veure la unió entre professionals; cadascú es deixava la pell en tasques que no havia fet mai: endocrins, dermatòlegs, pediatres, s'han bolcat en la lluita contra la Covid-19. Veure una entitat sencera lluitant contra un objectiu comú ha estat molt gratificant. Estem contents i orgullosos de fer tot el que hem pogut i a més, d'haver-ho fet bé.

- Com resumiria doncs, la lluita contra el coronavirus?

- Ha estat un patiment molt gran i donem les gràcies que el confinament hagi funcionat. A dins l'hospital teníem la sensació que era una situació incontrolable. Ha estat una experiència inoblidable que ens ha fet millorar com a persones i com a professionals.
 
 



Arxivat a