Terrassa prohibirà la circulació de patinets elèctrics per les voreres

La nova Ordenança de Mobilitat imposa per primer cop normes en la circulació d'aquests vehicles, limita a 30 km/h la velocitat en vies d'un carril per sentit i permet a l'Ajuntament restringir el trànsit temporalment per motius ambientals

19 de maig del 2020
Actualitzat el 20 de maig a les 14:15h
El govern municipal de Terrassa presentarà al pròxim Ple Municipal del 29 de maig una Ordenança de Mobilitat anunciada mesos enrere que pretén imposar noves limitacions en la circulació de tota mena de vehicles a la ciutat. El document presenta novetats remarcables, com unes normes específiques pels patinets elèctrics o la creació de Zones de Baixes Emissions temporals. Quant a l'incompliment de les normes dictades per l'Ordenança, les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.


Normes específiques per a patinets elèctrics

Fins a la data, els patinets elèctrics no comptaven amb una legislació específica, fet que provocava dubtes pel que fa als espais per on podien circular, la capacitat màxima, la potència o l'ús obligatori de casc, entre d'altres. D'altra banda, la popularització d'aquest tipus de vehicles va fer disparar la xifra d'accidents i incidències amb aquests vehicles implicats a la ciutat.

En aquesta direcció, l'Ordenança de Mobilitat dictamina que els vehicle de mobilitat personal (VMP) i les bicicletes podran circular en carrers limitats a 30 km/h i carrils bici. L'edat mínima per a conduir un VMP s'estableix en 14 anys i queda prohibida la presència d'un acompanyant a sobre del vehicle. També podran circular per voreres i àrees de vianants si aquestes consten d'itinerari ciclista o si acompanyen un menor de 12 anys en bicicleta o patinet sense motor. En aquests últims espais la velocitat màxima serà de 10 km/h.

A més, els vehicles de mobilitat personal i les biciletes hauran de disposar de timbre, llums i elements reflectants homologats, llums de posició -o elements reflectants a la roba del conductor-, així com reflectants a pedals i reflectants a darrere -en bicicletes- i a darrere i als laterals per a la resta. L'ús de casc és obligatori en menors de 16 anys, tant en bicicletes com en VMP.

En aquest sentit, queden excempts del compliment d'aquestes limitacions els vehicles considerats com a joguines, aquells aparells sense motor com patins, patinets i monopatins o amb motor que no poden proporcionar una velocitat per disseny superior als 6km/h. Per a circular en aquests vehicles no serà obligatori l´'us de casc i haurà de circular per vorera o carril bici i a una velocitat màxima de 6 km/h, i només podran trepitjar calçada en el cas de carrers de convivència. En el cas de les bicicletes amb pedaleig assistit de velocitat de fins a 25 km/h i cicles de motor L1e-A, han de seguir la regulació referida a les bicicletes.

Reducció de velocitat en vies d'un carril per sentit

Una de les noves mesures principals consisteix en la reducció de la velocitat genèrica a les vies urbanes, que passaria de 50 km/h a 30 km/h en aquells carrers amb un carril per direcció. A les vies amb dos o més carrils, la velocitat de 50 km/h es mantindria. Segons el document, la reducció de la velocitat de circulació és un element "clau per reduir la lesivitat de la sinistralitat d’aquest col·lectiu de persones que es desplacen per la ciutat".

Zones de Baixes Emissions 

En relació amb les Zones de Baixes Emissions, la nova Ordenança dictamina que l'òrgan competent podrà imposar restriccions de trànsit en zones que cregui oportunes de manera temporal -de 24 h a 365 dies- i podrà regular-hi les infraccions. La mesura serà imposada per motius ambientals i afectarà vehicles que no compleixin els límits d'emissions.

Als accessos d'aquests espais es podran col·locar sistemes de lectura de matrícules, i l'Ajuntament podrà establir l'obligatorietat d'exhibir el distintiu ambiental per als vehicles que hi circulin o aparquin. Aquestes limitacions no afectaran -prèvia autorització municipal- vehicles d'emergència i serveis essencials, vehicles amb conductor amb mobilitat reduïda, vehicles de transport públic, de mudança o amb motiu celebració d'esdeveniments culturals, esportius o socials.

D'aquesta manera, a banda del la Zona de Baixes Emissions que ja es contempla en el pla de mobilitat 2016-2021 de l'Ajuntament, aquesta nova normativa permet crear zones de baixes emissions puntuals en altres zones de la ciutat, com tu has dit. Aquestes mesures, segons el consistori, s'emmarquen en la "millora de la salut i de la qualitat de l'aire, amb la reducció del soroll i de les emissions que comporten canvi climàtic i també amb la millora de la seguretat viària i de l'habitabilitat" de la ciutat.

Entrada en vigor subjecte a canvis

El ple del més de maig aprovarà de manera inicial la normativa i tot seguit s'obrirà un termini de 30 dies per fer al·legacions. Una vegada el text incorpori els canvis proposats per la ciutadania, el ple haurà d'aprovar definitvament la normativa i publicar-la al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB) per la seva entrada en vigor.