Totes les novetats que has de saber sobre la Zona de Baixes Emissions de Terrassa

De moment, la gran àrea de vianants egarenca no contempla restriccions pels cotxes contaminants, com sí que passa a Barcelona

Senyalització de la Zona de Baixes Emissions.
Senyalització de la Zona de Baixes Emissions. | Adrià Costa
LaTorre
06 de febrer del 2020
Actualitzat el 08 de març del 2021 a les 10:16h
De mica en mica es van sabent detalls de la gran Zona de Baixes Emissions (ZBE) que vol implementar l'Ajuntament de Terrassa al centre de la ciutat. Ara, LaTorre ha tingut accés als plànols del projecte, que pretenen ampliar la mesures més enllà dels voltants del Raval de Montserrat. Per a Lluïsa Melgares, regidora de Mobilitat, Trànsit i Transport, "no es tracta de tallar el pas de vehicles, sinó de restringir-lo". En aquesta línia, el consistori egarenc preveu que la mesura, de cara al 2021, comporti un descens del 12% del trànsit a la zona intervinguda.

El govern egarenc preveu dividir la ZBE en set zones (Rambla, Plaça Vella, Vapor Gran, Vapor Ventalló, Passeig, i Seu d'Ègara, que tindrà dues seccions). D'aquesta manera, els veïns comptaran amb un adhesiu de determinat color en funció de la seva àrea de residència. A més, una de les novetats és que la zona els veïns dels actuals carrers de vianants adjacents a l'Ajuntament s'integraran a la zona de la Plaça Vella, identificada amb el color vermell.

La zona de vianants del Vapor Gran, marcada en color lila i que s'estén del Carrer del Vall i del Carrer del Portal Nou en direcció sud, serà la pròxima en entrar en funcionament, al maig. La voluntat de l'Ajuntament és que la resta de zones entrin a formar part de la ZBE abans del 2021, però Melgares no ha volgut confirmar cap termini d'execució.
 
 

Mapa de la futura ZBE de Terrassa. Foto: Ajuntament de Terrassa


L'Ajuntament repartirà quatre targetes per habitatge a tall de permís als barris afectats, de manera que els veïns podran repartir per a permetre l'accés a no-residents. També disposaran de 20 targetes anuals addicionals. En el cas dels treballadors afectats per la mesura, no disposaran d'aquest privilegi. Per a regular la circulació a la ZBE, l'Ajuntament hi instal·larà càmeres sancionadores, com les que ja hi ha a la Rambla. Així i tot l'accés a pàrquings, públics o privats, no es veurà afectat.

Restriccions de pas però sense canvis de sentit 

La futures restriccions de trànsit que conformaran la nova ZBE no comportaran, a priori, canvis de sentit dels carrers inclosos al projecte. Tanmateix, un dels accessos a la zona de baixes emissions, l'avinguda de Jacquard, sí que patirà modificacions: un dels dos carrils en direcció al MútuaTerrassa serà per ambulàncies, bicis i transport públic. En direcció a l'Escola Industrial només hi quedarà un carril i es preveu que s'hi ampliï la zona de vianants.

Les motos i els cotxes elèctrics hauran de complir les mateixes normes que la resta de vehicles. Tanmateix, Melgares també a comentat que de moment, no hi haurà restriccions pels cotxes contaminants, com sí que passa a Barcelona. Tot i això, recorda que segons el Pla de Mobilitat, al 2021 sí que podria haver-n'hi en episodis d'alta contaminació.