transport públic

Els alcaldes del Vallès Occidental reclamen una nova zonificació del transport públic «més justa»

Consideren que el model tarifari no resol "en cap sentit el greuge existent en determinats municipis de la comarca"

per LaTorre , 11 de desembre de 2019 a les 14:04 |
Un tren a l'estació de Sabadell Parc del Nord | Juanma Peláez
El Consell Comarcal del Vallès Occidental ha fet pública la seva posició en contra de les noves tarifes de transport públic que l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha presentat pel pròxim 2020. El president del Consell Comarcal, Ignasi Giménez, considera que “aquesta modificació en els títols no aborda el greuge que suposa per alguns municipis l’existent zonificació".

El mateix president lamenta que no s'hagi plantejat la zonificació al Consell Comarcal "tal com ja vam demanar el novembre de 2018 des del Consell d’Alcaldies. Ara veiem com amb les noves tarifes es pot agreujar la situació de diferents col·lectius de persones usuàries, com per exemple les famílies i molts usuaris que no poden fer un ús compatit de la T10", ha insistit.


Els nous títols unipersonal dificulten els viatges esporàdics

El canvi del model tarifari en el transport públic pel 2020 tindrà afectacions directes sobre els usuaris del Vallès Occidental i pot perjudicar algunes de les persones usuàries, sobretot aquelles que no són viatgers freqüents i que no podran compartir una T-10. De fet el moviment veïnal vallesà també ha fet sentir el seu malestar i alguns alcaldes i governs presentaran mocions als plens municipals per rebutjar les noves tarifes.


Amb tot, segons el Consell Comarcal, "el més preocupant és que el nou model tarifari no resol en cap sentit el greuge existent en determinats municipis de la comarca, donat per la zonificació tarifària actual". Giménez ha afegit que “estudiarem a fons la complexitat de la proposta de l'ATM ja que hem tenir en compte que cada persona fa un ús diferent del transport públic i que les tarifes han de considerar a aquelles persones que no són usuàries diàries de transport públic".
 

Un tren a l'estació de Sabadell Parc del Nord. Foto: Juanma Peláez


Per la seva banda el conseller de Transició Ecològica del Consell Comarcal, Carles Rodríguez, ha expressat que “els canvis tarifaris van en la línia positiva d’incentivar l’ús del transport públic de manera diària i abaratir els títols pels usuaris freqüents". En aquest sentit, Rodríguez apunta que "si volem millorar la qualitat de l’aire a la nostra comarca, hem d’utilitzar menys el cotxe i més el transport públic. Però és cert que cal resoldre la discriminació que pateixen certs municipis de la nostra comarca inclosos en les zones 2 i 3”.

El novembre de 2018 el Consell d’Alcaldies del Vallès Occidental ja va aprovar un acord on s’alertava del greuge comparatiu que es produeix a diferents municipis de les comarques de l’entorn de l’Àrea Metropolitana i, en concret, també a municipis del Vallès Occidental. Des de la comarca es va instar el govern de la Generalitat a accelerar el procés d’implementació d’un sistema tarifari que, amb la necessària implementació tecnològica, permeti establir una tarifa personalitzada per a cada persona en funció de les seves rutines, la població de residència i les possibilitats reals d’ús del transport públic.

 

Participació