Noves restriccions de trànsit al voltant del Portal de Sant Roc

Duraran sis mesos i afectaran les cruïlles del carrer Cisterna i de la Rambla d'Ègara

Cruïlla del Portal de Sant Roc amb Cisterna i Vall.
Cruïlla del Portal de Sant Roc amb Cisterna i Vall. | GSV
12 de novembre del 2019
Aquest dimecres 13 de novembre comencen les actuacions d'urgència per garantir la seguretat del Portal de Sant Roc de Terrassa i les afectacions al trànsit corresponents. Després de l'últim informe de l'UPC on s'alertava de perillositat d'algunes zones del pàrquing, l'Ajuntament de la ciutat s'ha posat a treballar immediatament per garantir la seguretat en aquesta zona.

La primera zona on s'actuarà és a la cruïlla entre el Portal de Sant Roc i els carrers de Cisterna i Vall. Aquí es farà una intervenció a la superfície que consistirà a perforar part de la superfície per falcar les bigues del pàrquing. Aquest procediment es farà amb peces d'acer inoxidable i té per objectiu assegurar el suport d'aquest extrem de l'aparcament.

Els vehicles que surtin del pàrquing de la plaça Vella se'ls obligarà a girar cap al carrer Cisterna -on es construirà un vial per damunt de la vorera- i enllaçar amb Iscle Soler fins a la Rambla on podran anar a la dreta direcció al Mercat de la Independència o creuar-la i anar en direcció al Parc dels Catalans. Durant les obres l'accés al carrer del Vall des de la plaça del Dr. Cadevall, quedarà tancat al pas.

Garantir la campanya de Nadal

Per fer-ho, l'Ajuntament ha planificat tres fases que s'allargaran fins a finals de febrer. No obstant això, i tenint en compte la campanya de Nadal, la vorera dreta del portal de Sant Roc quedarà lliure pels vianants fins després del 10 de gener quan començarien les obres en aquest sector.

El govern ha mantingut reunions amb les associacions de veïns i comerciants de la zona per explicar-los les obres i també les decoracions que es faran en aquest punt per "fer un ambient el més nadalenc i festiu possible", ha puntualitzat la tinenta d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares.

Així, l'Ajuntament posarà unes lones amb motius nadalencs que taparan les tanques de les obres i també potenciarà l'esperit nadalenc amb una ornamentació de llums, arbres i una ambientació floral específica en aquest punt de la ciutat. 

Apuntalament a l'interior i estudi de les obres a la Rambla

En paral·lel a les obres que es faran a la superfície del Portal de Sant Roc, la setmana vinent també es començarà amb l'apuntalament de l'interior. En total, s'afegiran 216 puntals més als 197 que ja es van posar a principis d'any per regir-se a la normativa establerta. Personal tècnic de l'Ajuntament ha explicat que segons la normativa la superfície hauria de poder aguantar fins a 4 kw/m2 i a dia d'avui només aguanta 1,7 kw/m2.

Està previst que l'apuntalament finalitzi el dia 12 de desembre de manera que la campanya de Nadal es pugui desenvolupar amb total seguretat. Melgares ha recordat que actualment es garanteix la seguretat dels vianants però i ha posat com a exemples de situacions que es podria patir "una nevada o una gran manifestació".
 

Obres al portal de Sant Roc per garantir la seguretat. Foto: Anna Mira


També en paral·lel l'Ajuntament està pendent de rebre un altre informe de l'UPC on es detallaran les actuacions que caldrà fer a l'altre extrem, a la cruïlla amb la Rambla. Aquí, tot just fa unes setmanes ja s'ha fet un vial de desviació del trànsit rodat perquè els autobusos, vehicles d'emergència o taxis no sobrecarreguin aquest extrem del pàrquing. Els tècnics auguren que caldrà fer una actuació similar a la de l'altre extrem i s'iniciarien de manera continuada per tal de finalitzar la totalitat de les obres cap al mes d'abril o maig del 2020.

Negociacions obertes amb la concessionària del pàrquing

En rebre l'últim informe de l'UPC on s'alertava de la situació, el passat ple d'octubre el govern de Ballart va retirar un acord amb la concessionària del pàrquing a l'espera de conèixer els detalls. Melgares ha insistit que l'objectiu és arribar a un nou acord amb totes les despeses sobre la taula.

Amb el primer apuntalament ASTASA va posar un contenciós administratiu a l'Ajuntament al·legant els gairebé 300.000 euros que va haver de pagar per garantir la seguretat de l'espai. Ara, el cost de les obres que es faran durant els pròxims mesos és d'entre 300.000 i 400.000 euros.

Gairebé 50 anys de servei a la ciutat

El pàrquing del Portal de Sant Roc va ser el primer que es va construir a la ciutat. Va ser l'any 1972 i la seva estructura era molt innovadora per l'època, ja que, a diferència d'altres pàrquings subterranis, aquest era molt espaiós..

El mes de desembre passat, a través d'un primer informe de l'UPC es va decidir tancar el pas de vehicles per la zona. Més endavant, es va tancar parcialment el pàrquing fins el passat 9 de setembre que el tancament va ser definitiu.

Què serà el Portal de Sant Roc en un futur?

El futur dels usos que se li donaran al Portal de Sant Roc "els decidirem entre tots", ha dit Melgares qui ha remarcat que les actuacions d'urgència que comencen aquesta setmana són mentre no es decideix què es farà, qui ho gestionarà i tots els tràmits burocràtics que s'hauran de fer abans d'executar l'obra definitiva. Tot i que aquest tram de Terrassa quedarà definitivament tancat als vehicles i no tornarà a ser un pàrquing, no se sap quins usos es donaran a aquest espai en un futur.