L’Ajuntament obre 588 expedients sancionadors de residus de gener a juny de 2019

És gairebé el mateix nombre que els oberts durant tot l’any 2018, amb 596

Redacció
03 d'agost del 2019
L’Ajuntament de Terrassa ha obert 588 expedients sancionadors de residus en els sis primers mesos del 2019. De gener a juny, s’han obert gairebé el mateix nombre d’expedients que durant tot l’any 2018, que va tancar amb 596 expedients oberts.

L’equip d’inspectors del servei de Residus ha realitzat aquest 2019 un total de 4.116 entrevistes a particulars i empreses per esbrinar l’origen de les infraccions detectades. Dels 588 expedients oberts aquest any, 8 s’han realitzat a instàncies de la Policia Municipal, amb qui es treballa de manera coordinada.

Els agents investiguen, sempre que és possible, la responsabilitat de les infraccions que troben parlant amb el veïnat i contribuint a posar fi amb la sensació d’impunitat que tenen algunes persones que fan accions incíviques pensant que mai hi haurà conseqüències. Els 580 expedients restants s’han obert per la intervenció directa del servei municipal de Residus.

El 59% dels 588 expedients oberts de gener a juny de 2019 ha estat per fer un ús incorrecte dels contenidors (136 per abandonar els residus a la vorera, 84 per deixar residus que són objecte d’un servei específic i 127 per no dipositar les diferents fraccions en els contenidors específics), tot i que també s’han imposat sancions per deixar voluminosos al carrer sense concertar prèviament la seva recollida (50) i per no gestionar els residus comercials d’acord amb el que dicta l’ordenança (69).

El 76% dels expedients sancionadors han estat oberts a industrials, transportistes i activitats i un 24% a particulars. Els barris que han registrat més expedients són els de Centre, Sant Pere Nord, Segle XX i Ca n’Aurell.

L’import de les sancions imposades de gener a juny ha estat de 129.190 euros. Les multes més nombroses han estat les de 200 euros (387 expedients), seguides de les de 360 euros (51 expedients), 250 euros (23 expedients), 180 euros (24 expedients) i 600 euros (23 expedients). En aquest temps, de quantia superior a 1.000 euros només s’han obert 4 (1.080 euros).

El Pacte per la Neteja i la Recollida Selectiva de Residus recollia el compromís de l’Ajuntament de reforçar el servei i intensificar les mesures contra l’incivisme. Ara farà un any que es va activar el Pla d’Actuació Urgent d’Inspecció de Residus, arran l’increment d’abocaments de mobles i estris al carrer i de les actituds incíviques. El programa, que estarà vigent fins al 31 de desembre de 2019, va servir per reforçar el servei d’inspecció amb un equip que comprova in situ, i durant tot el dia, la gestió correcta dels residus per part de la ciutadania, la detecció de conductes incíviques i la denúncia de les persones que cometen les infraccions.

Major control dels 126 punts crítics

L’equip d’inspectors (matí i tarda) ha continuat amb la vigilància continuada d’aquells punts de la ciutat on hi ha més abocaments incontrolats, bàsicament de mobles, runes i deixalles fora del contenidor, per tal d’exercir un major control. Enguany s’han detectat 126 punts crítics, a diferència dels 136 que hi havia el 2018.

En aquests sis mesos, s’han fet 3.202 inspeccions, de les quals en 845 casos s’ha constatat un estat deficient, amb presència de mobles i deixalles a l’exterior de les bateries de contenidors. En total, s’han fet 834 intervencions en aquests punts i s’han aixecat 62 actes, que han derivat en expedients sancionadors.

En aquest temps, també s’han realitzat accions específiques en aquells punts on les incidències es repeteixen amb més freqüència. Per incrementar l’efectivitat sobre la vigilància d’aquests punts, s’han establert 10 zones on es fa un seguiment intensiu durant tres setmanes, de matí i tarda. El resultat ha estar la realització de 885 actuacions i s’han aixecat 50 actes en aquestes actuacions, que han derivat en expedients sancionadors.