Ferrocarrils

El Consell Comarcal demana corregir dèficits històrics en infraestructures al Vallès Occidental

L'ens supramunicipal aplaudeix la licitació del nou sistema de seguretat a la línia vallesana

per Redacció, 29 de juliol de 2019 a les 16:58 |
La R4 creua diverses comarques catalanes | ACN
El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres licitar la instal·lació del sistema de seguretat ERTMS a les línies R4 i R2 de Rodalies. Aquesta va ser una de les reivindicacions que el Consell Comarcal del Vallès Occidental i del Bages van traslladar el mes de febrer en una reunió amb responsables del Ministeri de Foment a Madrid, després que el passat hivern s’hagin produït dos accidents greus en el tram Terrassa-Manresa de la R4. La licitació preveu l'aplicació d'un sistema de seguretat i de millora de circulació de comboi que té un cost de 120 milions d'euros.

Des del Consell Comarcal del Vallès Occidental, el president Ignasi Giménez, aplaudeix la licitació i demana !la màxima celeritat per adequar la R4, per millorar-la i per incorporar-hi totes les mesures de seguretat necessàries". Giménez afegeix que “des del Vallès Occidental seguirem reclamant les millores que permetin corregir un dèficit històric a la nostra comarca en matèria d’infraestructures”.


El Consell d’alcaldes i alcaldesses va aprovar el novembre de 2018 un acord on es sol·licita a ADIF que es facin les actuacions necessàries per garantir la seguretat a la R4. El valor estimat del contracte licitat pel Consell de Ministres ascendeix a 98.113.183,27 euros (sense IVA) i el termini d'execució estimat és de 72 mesos, dels quals 24 mesos corresponen a l'execució de les obres i els altres 48 mesos al manteniment de les futures instal·lacions.

Segons Foment ,l'actuació permetrà modernitzar la xarxa, ja que el sistema ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu), l'utilitzat en les línies d'alta velocitat, millora de forma significativa les prestacions d'explotació i les condicions de fiabilitat, qualitat i eficàcia global del servei.  

Segons el Ministeri, també es farà una modernització de les instal·lacions de senyalització i de protecció del tren amb la implantació d'enclavaments electrònics a les estacions i trajectes del tram Manresa-Terrassa (Manresa, Sant Vicenç de Castellet, Castellbell i el Vilar-Monistrol de Montserrat. De forma paral·lela, s'actualitzaran els actuals enclavaments electrònics de les estacions de Terrassa, Sabadell Sud, Cerdanyola del Vallès i Montcada Bifurcació per adaptar-los al nou esquema d'explotació i al sistema ERTMS.






El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres licitar la instal·lació del sistema de seguretat ERTMS a les línies R4 -la de Manresa- i R2 de Rodalies. Cal recordar que aquest sistema havia estat exigit pel sindicat de maquinistes com a condició per tornar a reprendre la circulació de l'R4 després del darrer sinistre a Castellgalí, on va perdre la vida la maquinista pel xoc de dos trens. El valor estimat del contracte ascendeix a 98.113.183,27 euros (sense IVA) i el termini d'execució estimat és de 72 mesos, dels quals 24 mesos corresponen a l'execució de les obres i els altres 48 mesos al manteniment de les futures instal·lacions.


Segons Foment ,l'actuació permetrà modernitzar la xarxa, ja que el sistema ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu), l'utilitzat en les línies d'alta velocitat, millora de forma significativa les prestacions d'explotació i les condicions de fiabilitat, qualitat i eficàcia global del servei. A més, permet augmentar substancialment la capacitat de transport del sistema en reduir-se els intervals entre els trens en circulació i la disminució dels costos d'explotació. Aquest sistema ja s'està instal·lant en el tram L'Hospitalet de Llobregat-Mataró.

Aquesta millora permet utilitzar la xarxa d'ample convencional pels serveis de Rodalies, la qual cosa pot fer augmentar el nivell de qualitat de l'actual sistema d'explotació sobre el conjunt de la xarxa. 

Entre les millores que inclou la inversió hi ha enclavaments electrònics, sistemes de bloqueig, circuits de via, telecomandament centralitzat, el propi equipament ERTMS i les telecomunicacions fixes.

El projecte es durà a terme a les línies R4 nord i R2 sud i, de les obres, destaca la implantació d'un nou programa d'explotació, que inclou millores en els sistemes de seguretat mitjançant la instal·lació de bloquejos automàtics en via doble banalitzada. 

També es farà una modernització "integral" de les instal·lacions de senyalització i de protecció del tren amb la implantació d'enclavaments electrònics a les estacions i trajectes del tram Manresa-Terrassa (Manresa, Sant Vicenç de Castellet, Castellbell i el Vilar-Monistrol de Montserrat), i en la R2 sud (Garraf, Sitges, Vilanova i la Geltrú i Cunit).

De forma paral·lela, s'actualitzaran els actuals enclavaments electrònics de les estacions de Terrassa, Sabadell Sud, Cerdanyola del Vallès, Montcada Bifurcació, Barcelona-Sant Andreu Arenal, Bellvitge, el Prat de Llobregat, Gavà i Castelldefels per adaptar-los al nou esquema d'explotació i al sistema ERTMS.

Altres actuacions previstes consistiran en la renovació dels sistemes de detecció de tren mitjançant circuits de via d'audiofreqüència d'última generació, la instal·lació de nous senyals tipus LED, l'actualització de la senyalització existent i la implantació de l'ASFA (Anunci de Senyals i Frenat Automàtic) digital, així com el propi ERTMS.

Paral·lelament es modernitzarà la xarxa de cablejat de senyalització, s'implementaran noves xarxes de comunicacions fixes de fibra òptica que permetin l'operació dels futurs sistemes, es reformarà la xarxa d'alimentació d'energia mitjançant equips d'alimentació redundants i es construiran nous edificis tècnics. 

El projecte preveu que en una primera fase s'actuarà en els enclavaments. En aquesta, es preveu desplegar els nous circuits de via d'audiofreqüència, les noves senyals laterals i balises ERTMS.

 

Participació