Els alcaldables de Terrassa rebutgen integrar-se a l'AMB però reclamen un «projecte propi» pel Vallès

El debat de la patronal Cecot també ha posat sobre la taula els projectes que tenen els partits en relació al Mercat de la Independència o a la modernització dels polígons industrials

Debat electoral sobre economia de la patronal Cecot.
Debat electoral sobre economia de la patronal Cecot. | Anna Mira
21 de maig del 2019
Actualitzat a les 20:56h

Debat electoral sobre economia de la patronal Cecot. Foto: Anna Mira


La integració de Terrassa a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) o l'alternativa de crear una Àrea Vallès que defensa Fem Vallès, han centrat gran part del debat d'alcaldables que ha organitzat la patronal Cecot aquest dimarts al matí. També s'ha parlat sobre la modernització dels polígons industrials o la remodelació del Mercat de la Independència en una cita marcada per l'absència de Jordi Ballart, que ha aturat la campanya pel "joc brut" del PSC.

Formar part o no de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Davant d'aquesta disjuntiva, els caps de llista a les eleccions municipals no veuen amb bons ulls la integració del Vallès, i per tant la ciutat, a l'AMB que recentment ha tornat a posar sobre la taula el candidat del PSC a la capital catalana, Jaume Collboni. 

Tot i que la majoria de formacions consideren que aquesta zona del territori ha de tenir "un projecte propi" admeten que "no es pot viure d'esquena a Barcelona". Així ho ha expressat l'alcaldable de TeC, Xavi Matilla, qui proposa crear una oficina específica per construir "consensos sobre el territori". El cap de llista dels comuns ha retret a l'actual alcalde i líder del PSC, Alfredo Vega, que el seu partit defensi una Àrea Metropolitana amb el Vallès a dintre.

També li ha retret a Vega que hagi demanat més protagonisme per Terrassa quan, des del seu punt de vista, la ciutat no ha estat capaç d'exercir un lideratge clar. "No aconseguirem tenir més veu només queixant-nos", ha advertit Matilla que ha dit que per anar a interlocutar amb Barcelona cal disposar de propostes consensuades. 

Vega s'ha defensat al·legant que ell en tot moment ha parlat d'una Terrassa que tingui més pes "en la regió metropolitana, no que estigui dintre l'Àrea Metropolitana". Considera que la tercera ciutat de Catalunya ha de tenir més rellevància en la presa de decisions d'aquest àmbit i proposa una participació compromesa. "Hem de tenir un paper més actiu en la regió metropolitana. Cal que Terrassa tingui més veu i presència", ha remarcat el socialista que ha assenyalat que aquesta aposta s'ha de fer sense oblidar la potent identitat que té Terrassa. "No renunciem a la nostra ubicació, el nostre compromís amb els vallesos i la col·laboració amb l'Ajuntament de Sabadell, però reclamem aquesta presència en una regió metropolitana", indica.

Des del punt de vista del cap de llista d'ERC, Isaac Albert, el debat ha de versar sobre la forma en què Terrassa s'ha de relacionar amb l'AMB. "Amb Barcelona ens hi hem d'entendre perquè tendeix a expulsar les coses que no vol, quan Colau diu que l'atur a Barcelona baixa vol dir que puja a Terrassa", ha indicat el republicà. Alhora ha criticat la proposta de Collboni perquè considera que una Àrea Metropolitana de més de cinc milions d'habitants "és absolutament ingovernable".

Per la seva banda, Miquel Sàmper, número dos de Junts per Terrassa, lamenta que Terrassa "hagi deixat de tenir la capacitat d'incidència que va tenir en el seu moment", en al·lusió a la pressió que va exercir per canvia rel traçat dels FGC al seu pas per la ciutat. Veu "encertada" la iniciativa de Fem Vallès però alerta que s'ha de ser conscient que "la ciutat no ha crescut de forma qualitativa". 
 

Debat electoral sobre economia de la patronal Cecot. Foto: Anna Mira


L'alcaldable de Cs, Javier González, afirma que "entrar a l'AMB és construir la casa per la teulada". Remarca que el Vallès manca d'eixos vertebradors com el ferroviari o la B-40 amb la connexió amb el Baix Llobregat. "Si no s'acaba això serà molt difícil aquesta unió dels vallesos sense deixar de mirar cap a Barcelona", ha apuntat. 

Segons el candidat de la CUP, Marc Medina, cal "deixar de mirar cap a Barcelona" i s'alinea amb la idea de Fem Vallès de crear una Àrea Vallès. "Es tracta d'una proposta interessant en termes de protecció d'espais agraris o de gestió dels polígons industrials", apunta Medina que remarca que aquest ens "no pot esdevenir un 'xiringuito' més que escapi del control democràtic". També reivindica d'altres infraestructures cabdals com la línia orbital ferroviària, un metro real del Vallès que connecti Sabadell i Terrassa pel nord i el sud o un traçat directe que uneixi la capital vallesana amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). 

Per la seva banda, el cap de llista del PP, Álex Rodríguez, reconeix que la formació no té una postura clara envers aquesta qüestió i diu que abans de prendre una decisió caldria parlar amb els agents econòmics i socials. S'ha mostrat partidari de millorar les connexions viàries al Vallès i ha demanat disculpes en nom del PP espanyol per no haver acabat d'executar la B-40. 

Mercat de la Independència i polígons industrials

En matèria de comerç, un dels punts que ha generat més discrepàncies ha estat la remodelació del Mercat de la Independència i el Pla Director que planteja el PSC i que contempla una inversió de 17 MEUR i quatre anys d'obres. Les set forces amb representació al consistori coincideixen que cal dinamitzar el comerç local i que es necessita millorar el Mercat de la Independència, tal com especifiquen en aquest article. 

El debat també ha servit per posar sobre la taula la modernització dels setze polígons de la ciutat. Vega ha recordat que en el darrer mandat s'han invertit 600.000 euros en la millora d'aquestes zones. Matilla ha proposat fer un pla integral per conèixer "quina és la magnitud de la tragèdia". Alhora exigeix una gestió col·lectiva dels mateixos i millorar la mobilitat orientant el transport públic envers aquestes zones. Albert, defensa una millora global dels polígons però considera que cal recuperar l'activitat econòmica no contaminant en la trama urbana. Medina s'ha expressat en aquest sentit i ha afegit que vol una "ciutat compacta, densa i que diversifiqui els seus usos".

Sàmper planteja crear òrgans d'interlocució entre els polígons i l'administració i el cap de llista del PP considera que el més important és ser capaços "d'atraure inversors". Per la seva banda, González es compromet a invertir un mínim de 500.000 euros anuals per millorar els polígons si és alcalde. 

Possible trasllat del Mercadal

L'últim punt a debatre s'ha centrat en el possible trasllat del mercadal setmanal de l'avinguda Béjar a la plaça de Martí l'Humà per les queixes dels empresaris del polígon Nord de Terrassa que denuncien que el mercadal paralitza la seva activitat. Tot i que bona part dels candidats no coneixien el conflicte, alguns consdieren que la plaça de Martí l'Humà és massa petita. 

Segons Vega "La pregunta és què hem de fer per fer compatibles les dues activitats: el mercat i el dia a dia del polígon Nord. És evident que el Mercadal genera alguns problemes de residus però no estem a favor de traslladar-lo a les antípodes.” Per Matilla el problema rau en saber si "potser Marti l’Humà no és el millor lloc per situar-lo. Però si hi ha conflictivitat amb l’activitat del polígon n’haurem de parlar i buscar solucions”.

Des d'ERC-Mes, Albert considera que “el Mercadal és de difícil gestió i sabem que Béjar no és la millor opció tot i que els paradistes n’estan contents" i Sàmper ha especificat que "estem a favor del trasllat del Mercadal. Que tinguem un pla d’autoprotecció vençut des del 2016 és una irresponsabilitat que cal resoldre de forma urgent”.

Per Medina, “no tenim un posicionament específic sobre on hauria d’anar el mercadal. Sí que sabem que el Mercadal dona vida a la ciutat i cal millorar l’accessibilitat per millorar el funcionament dels polígons”. Finalment Rodríguez ha assegurat que “el que farem quan arribem a l’Ajuntament és consensuar el trasllat del Mercadal allà on sigui més segur. La renovació del POUM i l'agilitació dels tràmits necessaris per aconseguir una llicència han estat altres temes destacats en aquests debat econòmic que ha organitzat la patronal Cecot. 


Totes les llistes de les eleccions municipals a Terrassa i al Vallès Occidental: noms i cognoms, partits, sigles i municipis