Educació

Un institut de Terrassa utilitza el mòbil com a eina pedagògica

El director de l'INS Torre del Palau, Evaristo González, defensa que els alumnes tenen menys necessitat d'estar permanentment connectats

per Redacció, Terrassa | 31 d'octubre de 2018 a les 10:29 |
Telèfon mòbil en una classe de l'INS Torre del Palau de Terrassa. | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 d'octubre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Utilitzar el telèfon mòbil com a eina pedagògica a les aules ajuda que els estudiants estiguin "més motivats" i els ensenya a fer un ús "més responsable" de les noves tecnologies. Així ho assegura el director de l'INS Torre del Palau de Terrassa, Evaristo González, que recorda que aquest centre fa més de 24 anys que va decidir apostar per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) com a instrument d'aprenentatge.

Els estudiants d'aquest institut no només poden fer servir el telèfon dintre de classe, sinó que en molts moments aquest aparell esdevé una peça pedagògica essencial. "Han d'aprendre al ritme dels temps actuals", remarca González que explica que els joves fan servir els mòbils en àmbits com la robòtica o per dissenyar noves aplicacions pel projecte 'mSchools', però també a català, castellà o anglès, per enregistrar vídeos i converses, participar en jocs en grup o  consultar informació.


A l'INS Torre del Palau de Terrassa tots els estudiants tenen telèfon mòbil. Aquest fet, totalment habitual a qualsevol centre de secundària de Catalunya, té especial rellevància en aquest institut, ja que aquests aparells s'han convertit en una eina pedagògica més. "Tenim llibres digitals, però això no vol dir que en un moment donat utilitzem un suport en paper o que els joves puguin llegir un llibre corrent", explica el director del centre, Evaristo González.

En aquests context, els telèfons mòbils es fan servir a les aules com una eina pedagògica més amb "finalitats concretes". Un exemple és el projecte per desenvolupar noves aplicacions per telèfons mòbils en el marc del programa mSchool de la Generalitat o altres àmbits com la robòtica. També els fan servir en altres assignatures troncals com les llengües. "A classe d'anglès fem servir el mòbil per enregistrar converses i fer vídeos", explica Sergi Folch, un estudiant de quart d'ESO que indica que fer servir el mòbil els ajuda.

 

Una alumne de l'INS Torre del Palau fent ús del telèfon mòbil Foto: ACN



El jove reconeix que "pot arribar a distreure una mica", però adverteix que cal saber discernir entre l'ús lúdic i l'educatiu: "Has de ser tu el que decideixis per què fas servir el telèfon a classe, si no fas cas al mestre, et perjudiques i no aprens", assegura.

En aquesta línia s'expressa el director del centre, que remarca que fer servir aquest dispositiu en clau pedagògica ajuda els joves a "veure un altre món en un mòbil i a aprendre a prendre responsabilitat del que consulten i del que comparteixen". 

Alhora comenta que amb eines com els mòbils els estudiants estan "més motivats", però adverteix que la figura del docent segueix sent essencial: "La tecnologia no és la que ensenya, calen programes educatius que introdueixin aquests elements", comenta.

Alumnes amb menys dependència

El responsable de l'INS Torre del Palau també remarca que aquestes pràctiques no incrementen la dependència dels estudiants envers els aparells mòbils. "No és que hi hagi un efecte dissuasiu, però com a mínim centrem el telèfon en l'eina que és", apunta González. Reconeix que aquesta forma de funcionar genera sorpresa entre els estudiants de primer d'ESO que entren nous a l'institut: "Potser el primer mes en fan més ús, però després passen a veure-ho com una cosa natural i quan surten al pati juguen a pilota o van a llegir a la biblioteca", comenta.  

Afegeix que la presència dels telèfons a les aules i l'escola no genera cap conflicte afegit i des de principi de curs només han hagut de retirar-li el mòbil a dos joves que no complien amb les normes del centre. 

Per tot plegat el docent es mostra partidari que cada escola sigui autònoma per regular l'ús
que fa d'aquests aparells "amb responsabilitat i sense prohibir-los" perquè la finalitat és que els joves "apareguin al ritme dels temps actuals".

 

Participació