​En Comú Podem aposta per la connexió ferroviaria del Vallès Occidental

Han presentat esmenes als pressupostos generals de l’Estat perquè s’hi inclogui una aposta per a la connexió entre els dos vallesos | També proposen estudiar la viabilitat per connectar Terrassa i Sabadell amb els municipis del voltant amb tramvia i millorar les partides destinades a beques, extraescolars i escoles bressol

Joan Mena i Xavier Matilla a Terrassa
Joan Mena i Xavier Matilla a Terrassa | TeC
Redacció
03 de maig del 2018
Actualitzat a les 10:33h
En Comú Podem ha presentat un paquet d’esmenes als pressupostos generals de l’Estat en matèria educativa i d’infraestructures que afecten directament les dues captials del Vallès Occidental, Terrassa i Sabadell. 

D'entre les esmenes que afecten a Terrassa destaca l'estació de Renfe de Can Boada - La Maurina. "És una infraestructura cabdal ja que amb aquesta estació es completaria la xarxa de connexió ferroviària entre els diferents barris de Terrassa i alhora entre el conjunt de la ciutat amb l'àrea metropolitana", ha explicat el portaveu de Terrassa en Comú, Xavi Matilla.

Seguint en l'àmbit de les infraestructures els comuns demanen un estudi de la Línia Orbital ferroviària, que permetria connectar amb ferrocarril els dos vallesos, i una altra en referència a la posada en marxa d'un pla de tramvies al Vallès Occidental que connectaria Terrassa, Sabadell, Sant Quirze, Rubí, Cerdanyola i Barberà. "Les tres actuacions van en la línia de canviar el model de transport, que prioritza el vehicle privat, i potenciar la xarxa de transport públic, més socialment just i ambientalment saludable", ha dit Matilla.

“És absolutament viable, hi falta voluntat política, els que han manat no hi han apostat clarament, hem de se capaços d’imaginar com ha de ser Sabadell en el futur”, explica el tinent d’alcalde de Sabadell Joan Berlanga, que recorda els alts índexs de contaminació que hi ha a l’àrea metropolitana. Per això, la solució, considera, també passa pel tramvia per unir la ciutat amb municipis com Sant Quirze o Barberà, sense anar més lluny, o per connectar directament amb Terrassa, amb parada a l’institut Castellarnau.

La formació també aposta per la connexió ferroviària entre Sabadell i Granollers, així com la connexió en tramvia de la ciutat amb la resta de municipis del seu entorn, però també un esforç per incentivar les beques, l’aportació a les escoles bressol i les extraescolars. El tren és una solució de mobilitat neta, i la millor manera de connectar Sabadell i Granollers sense haver de passar per Montcada i Reixac, com passa ara. Així ho entenen el diputat Joan Mena i el tinent d’alcalde de Sabadell Joan Berlanga, que consideren que la unió de les dues capitals comarcals amb tren permetria millorar la mobilitat també a un grapat de polígons que hi ha en terres intermèdies.
 

Joan Mena i Joan Berlanga, a Sabadell. Foto: Albert Segura


Pel que fa a l’educació, a Sabadell les esmenes passen per un increment de finançament a les escoles bressol i cobrir, així, l’etapa dels 0 als 3 anys. “Paguem un cost de més del 50% per la part municipal, i demanem de manera clara que l’Estat dediqui en els pressupostos diners”, apunta Berlanga. També reclamen finançament per als ajuntaments per potenciar les extraescolars, sobretot en secundària, on es fa jornada intensiva, així com incrementar les beques per a llibres de text. És per això que volen un traspàs de competències en aquesta matèria a la Generalitat, després que a Sabadell aquest any ha calgut incrementar un 10%, fins els 440.000 euros, les ajudes a famílies pel que fa a llibres de text.

També reclamen un fons de finançament per als ajuntaments per destinar a projectes d'educació en el lleure. L'objectiu és dotar d'eines als ajuntaments per a que desenvolupin projectes que ajudin a prevenir l'exclusió social. "El lleure no ha de significar un factor de desequilibri i desigualtat, i en aquests sentit el consistori de Terrassa ha fet un gran esforç, però necessita més recursos", ha matisat Matilla. El diputat d'En Comú Podem al Congrés, Joan Mena, ha explicat que "hem registrat més de 2.100 esmenes, el que significa que pràcticament hem dissenyat uns pressupostos alternatius, perquè els presentats pel PP atempten contra els interessos de la ciutadania".