La zona blava de Terrassa ja es pot pagar amb el telèfon mòbil

Egarvia posa en marxa la nova aplicació per a dispositius mòbils iParkMe

Redacció
12 de desembre del 2017
Senyal de zona blava a Terrassa.
Senyal de zona blava a Terrassa. | Cristina Moraguez
A partir d'aquest dimarts, 12 de desembre, la zona blava de Terrassa es podrà pagar a través del telèfon mòbil gràcies a un nou sistema implantat per l’empresa municipal Egarvia, encarregada de la gestió dels aparcaments. Tècnicament, una nova aplicació pels dispositius mòbils permetrà als ciutadans accedir a aquest nou servei. La incorporació de la informació als parquímetres de la ciutat es farà de manera progressiva durant els propers dies.

Els parquímetres de la ciutat estan incorporant les explicacions del funcionament del nou sistema de pagament per tal de divulgar-ho entre la ciutadania. A partir d’ara, la descàrrega de l’aplicació iParkMe està disponible tant pel sistema operatiu Android com per iOS, en català, en castellà i en anglès. Aquesta aplicació incorpora el pagament per mòbil de la zona blava i dels aparcaments soterranis municipals, però també la gestió de les zones de càrrega i descàrrega per a transportistes i les “zones exprés” d’estacionament gratuït però regulat.

Renovació tecnològica

La incorporació del pagament a través de dispositiu mòbil de les zones d’estacionament regulat és la part que més directament afecta la ciutadania d’un procés de renovació tecnològica més ampli. Egarvia ha adquirit diferents eines per modernitzar la gestió dels seus serveis. La zona blava és un d’ells, però la tecnificació afecta també als aparcaments soterranis públics i el servei de grua municipal.

La posada en marxa de les noves eines suposa un canvi en l’explotació dels serveis de l’empresa municipal que, a banda d’augmentar els serveis per als usuaris, també podrà racionalitzar el seu funcionament intern. El projecte de modernització de les eines de gestió facilitarà l’activitat que desenvolupa l’empresa municipal. Per exemple, la plataforma de gestió interna permet geolocalitzar tota l’activitat que desenvolupa l’empresa, des de pagaments fins a denúncies, incloses les anul·lacions d’aquestes o qualsevol incidència amb les places d’aparcament. L’explotació de totes les dades optimitzarà l’activitat d’Egarvia i permetrà millorar la planificació de futur. De la mateixa manera, facilitarà la visualització de la distribució de les places i la gestió de particularitats com ara els infractors reincidents, els que tenen autoritzacions específiques o les diferències tarifàries de les zones.

S’ha de tenir en compte que l’empresa municipal gestiona sis aparcaments soterranis, que durant 2016 van tenir més de 160.000 estacionaments. El servei de grua, que també gestiona Egarvia, va fer 11.000 serveis durant el darrer any. I, en el mateix període, la zona blava va experimentar més de dos milions d’operacions a les 2.105 places d’aparcament distribuïdes en les 13 zones, que suposen 4 tarifes diferents i 5 horaris d’estacionament. Tot aquest complex sistema, que inclou la gestió dels 136 parquímetres de zona blava, millora la seva gestió amb la incorporació del nou sistema de gestió integral.

L’empresa Integr@ Parking Solutions, LLC., ha estat l’encarregada de desenvolupar totes aquestes eines i de posar-les en marxa, després del corresponent concurs d’adjudicació. Egarvia ha fet una inversió de 7.260 euros (IVA inclòs) en el desenvolupament de les solucions tecnològiques. A aquesta quantitat s’han de sumar 1.210 euros anuals de manteniment d’aquestes eines. El servei de pagament per mòbil dels estacionaments regulats es paga mitjançant un percentatge de les operacions realitzades, en aquest cas, un 5%. En cap cas, aquesta comissió suposa un increment de les tarifes, ja que és Egarvia qui assumeix aquest sobrecost com un servei més a la ciutadania.