Guillem-Jordi Graells: «Llegir teatre et permet imaginar-te l'obra i després contrastar-la»

Eloi Falguera entrevista el director del club de teatre de la Biblioteca Central de Terrassa, que enguany organitza una segona edició | Graells explica que ha programat les sessions en funció de la temporada teatral i els participants podran analitzar-ne el text d'una obra i, a més, anar a veure'n una versió

Guillem-Jordi Graells, director  del Club de lectura de teatre.
Guillem-Jordi Graells, director del Club de lectura de teatre. | Eloi Falguera
Eloi Falguera
04 d'octubre del 2017
Actualitzat a la 13:06h
Per segon any consecutiu, a partir del 19 d'octubre, la BCT (Biblioteca Central de Terrassa) organitza un club de lectura de teatre. L’èxit de la passada edició, amb més d’una quinzena d’inscrits, ha fet que es consolidi aquest club tan poc habitual, però tan necessari i atractiu per als amants d’aquest art.

En 8 sessions (repartides entre el poper mes d’octubre i el maig de l’any que ve), s’analitzaran obres d’autors catalans i de grans noms del gènere dramàtic europeu. Així, al costat de Guimerà o Lluïsa Cunillé, es tractaran textos de Dürrenmatt, Oscar Wilde, Sarah Kane o Eurípides. Obres, doncs, d’èpoques i estils ben diversos. Per fer el club més atractiu, la tria de les obres s’ha realitzat tenint en compte la programació teatral d’aquesta temporada. El lector que ho desitgi podrà assistir, després d’haver llegit i analitzat l’obra, a la representació del text. Això sí, s’haurà de desplaçar a Barcelona, ja que totes les obres es faran en teatres d’aquesta ciutat (Teatre Lliure i Teatre Nacional).

Les sessions les dirigirà el terrassenc Guillem-Jordi Graells, un vertader home de teatre. Professor de l’Institut del Teatre; director del Teatre Lliure a finals dels 70; president de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana; dramaturg; traductor... És un dels grans noms del nostre univers teatral. De la seva mà descobrirem els secrets de 8 obres dramàtiques, tot un luxe. El club de lectura forma part del projecte “Llegir el Teatre”, una iniciativa del Servei de Lectura Pública de la Generalitat i el Teatre Nacional de Catalunya, amb la col·laboració de l’Institut del Teatre. Aquests organismes s’encarreguen de garantir els exemplars de les obres a tots els inscrits.

Per conèixer millor com s’organitza el club, ens hem trobat i n'hem parlat mb el seu director.

Com definiries aquest club de lectura?
És un club de lectura com tants d’altres. La particularitat és que està centrat en el teatre, cosa gens habitual, ja que la majoria estan dedicats a la novel·la. A més, intento programar les obres en funció de la temporada teatral. De manera que els lectors no es quedaran només amb l’anàlisi del text, sinó que tindran la possibilitat d’anar a veure una versió, una posada en escena, de les obres.
 
I, és clar, una cosa és el text i una altra, ben diferent, com es representi...
Sí. Ells veuran una representació, però això no vol dir que sigui l'única manera de fer-ho. A partir del text original, els directors, els actors, etc., fan de tot, fan la seva versió. Per això, al club, en una primera sessió analitzem l’obra: el contingut, els personatges, allò que més ha agradat... I a la sessió següent, abans de començar amb la nova obra, parlem de la versió que hauran vist al teatre del text anterior. Tractem sobre què els ha semblat, què els ha sorprès...
 
En quins teatres es podran veure les obres que s’analitzaran?
Aquest any només en teatres barcelonins. Al fer el llistat de les obres que es tractaran, he de mirar d’incloure des de clàssics fins a autors més contemporanis. He d’equilibrar. Per tant, he de pensar el programa de tot l’any. Com que el CAET només anuncia la cartellera fins al desembre, i les obres programades fins aleshores no estan editades, aquest cop no n’he pogut incloure cap que es representi a la ciutat. L’any passat sí. Aquest any m’he basat en textos que es representaran al TNC i al Teatre Lliure.
 
Amb quina periodicitat es fan les sessions?
Es fan un cop al mes, un dijous. Normalment el tercer dijous. Totes les sessions són a la Biblioteca Central (BCT) i el club dura d’octubre a maig.
 
Els lectors s’hauran de preocupar de buscar els exemplars de les obres?
No. La BCT garanteix el préstec de totes les obres que es llegiran. De fet, quan el lector s’inscriu al club i abona el poc més de 13 euros que costa tot el curs, ja rep el primer text en préstec. A la sessió següent, el lector torna el llibre i la BCT li proporciona el següent.
 
Parlem breument de les obres que es llegiran. Amb quina es començarà?
Començarem amb Islàndia, de Lluïsa Cunillé. És un text que conec des de fa anys, molt bo. Una reflexió molt dura sobre tot el tema de la crisi. Per tant, és un text molt actual. Encetarem el curs, doncs, amb teatre contemporani.
 

Les obres tractades en el club de lectura es podran veure totes en teatres barcelonins. Foto: Eloi Falguera


 
Què més has programat per aquesta tardor?
Després d’aquesta primera obra continuarem amb Maria Estuard, el clàssic de Schiller. Després d’analitzar l’obra tindrem l’oportunitat de veure aquest vertader duel d’actrius, al Teatre Lliure. El protagonitzaran la Sílvia Bel i la Míriam Alamany, sota la direcció de Sergi Belbel. I és que aquest és el doble interès del club: és un club de lectura i de teatre a la vegada.
 
Pels voltants de Nadal què ens espera?
La visita de la vella dama, de Dürrenmatt. Al Teatre Lliure, altra vegada, podrem veure un experiment que a mi em sembla fascinant. A l’escenari només hi haurà una actriu, la Vicky Peña, i la resta de personatges seran una mena de ninots o titelles moguts per la companyia terrassenca Farrés Brothers.
 
Vols destacar algun títol més?
Tots són interessants. Al gener, per exemple, analitzarem un text de Sarah Kane, Blasted. Una altra obra contemporània d’una autora que era la gran esperança del teatre anglès fins que es va suïcidar. És una de les seves darreres obres. També he inclòs una dramatització d’una novel·la: Frankenstein, de Mary Shelley. Es tracta de veure com es pot arribar a fer teatre a partir d’un text que, inicialment, no estava pensat per pujar als escenaris. A més, el protagonitzaran, al Teatre Nacional, el Joel Joan i l’Àngel Llàcer.
 
Algun altre text d’autoria catalana?
Sol, solet, d’Àngel Guimerà. És una obra molt poc coneguda, de la seva etapa realista. No entenc per què no té el renom de Maria Rosa o Terra Baixa. Després de llegir-la, qui vulgui, la podrà anar a veure al Teatre Nacional.
 
Quan el lector va a veure l’obra, després d’analitzar-la, és més crític?
Quan llegeixes teatre t’imagines el text a la teva manera. Però, després, el lector ho contrasta amb la manera com ho ha imaginat i plasmat un director i uns intèrprets. I, és clar, quan al club analitzem aquesta posada en escena de l’obra, els lectors descobreixen coses que no s’havien fixat a l’hora de llegir-la. I també discrepen, s’enfaden, fan debats perquè no estan gens d’acord amb el què han vist o, pel contrari, ho defensen. Això fa encara més viu el club: t’imagines l’obra i després la contrastes. Quan la vas a veure, a més, ja la coneixes a fons. No només l’has llegida sinó que l’has analitzada conjuntament amb altres lectors. Vas preparat.

Els que estigueu interessats en aquest club de lectura encara sou a temps d’apuntar-vos-hi. Però no us adormiu, comença el proper 19 d’octubre. Inscripcions a la Biblioteca Central.
 
Calendari de les obres que es tractaran:
 
19 d’octubre, Islàndia, de Lluïsa Cunillé
16 de novembre, Maria Estuard, de F. Von Schiller
14 de desembre, La visita de la vella dama, de F. Dürrenmatt
18 de gener del 2018, Blasted, de Sarah Kane
15 de febrer, Frankenstein, de Mary Shelley
15 de març, Sol, solet, d’Àngel Guimerà
19 d’abril, Medea, d’Eurípides
17 de maig, La importància de ser Frank, d’Oscar Wilde