Ensenyament

Els professors de l'institut Montserrat Roig, contra la cinquena línia d'ESO

Demanen que la Generalitat faci marxa enrere i obri un procés amb totes les parts implicades per trobar la millor solució

per Redacció, 25 de maig de 2017 a les 09:48 |
L'institut Montserrat Roig haurà d'acollir una nova línia d'ESO a partir del setembre. | GSV
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de maig de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

L'Assemblea de professors i professores de l'Institut Montserrat Roig de Terrassa s'han posicionat en un comunicat contra la proposta del Departament d'Ensenyament d'afegir una nova línia d'ESO al centre. Les conseqüències per al centre, diuen, seran molt negatives, i demanen que s'anul·li la decisió i s'obri un procés per reflexionar sobre la qüestió.

Aquesta nova línia hauria de servir per donar cabuda a gran part dels estudiants que començaran la secundària el curs que ve i que s'havien quedat sense plaça als instituts de la zona 2, que inclou el nord de Terrassa, fet que va provocar les queixes dels pares i mares.



Els professors defensen que l'educació és un dret universal i permanent i una responsabilitat fonamental de les administracions públiques, i aposten per "una educació pública de qualitat com a instrument per a garantir l'equitat, la igualtat d'oportunitats i la cohesió social".

Tot i això, consideren que l'accessibilitat a l'educació pública "no ha de portar a la massificació dels centres", i alerten que "incrementar les ràtios d'alumnes per aula o el nombre de línies en centres educatius que no estan pensats ni preparats per assumir-les tindrà conseqüències negatives" per la seva qualitat educativa.

Els docents han valorat "molt negativament" el procés d'informació i participació en la presa de la decisió, ja que, segons afirmen, "ni el nostre claustre, ni el Consell Escolar del centre, ni el Consell Escolar Municipal" no han tingut veu sobre la qüestió.



El comunicat afirma que l'obertura o tancament de línies i l'increment de la capacitat d'uns centres i no d'altres incrementa la segregació, ja que es deixen de banda centres públics on, precisament, n'hi ha més, i advoquen per aules amb la major heterogeneïtat d'alumnes per una escolarització més justa i equilibrada.

Els professors consideren que la proposta que ha fet el Departament d'Ensenyament fa que eludeixi la responsabilitat per haver incomplert la planificació estratègica, que ja contemplava el creixement demogràfic i la construcció dels instituts Can Roca i Aimerigues. De fet, lamenten que "només calia haver començat les obres uns quants cursos abans", ja que els alumnes que ara començaran ESO fa nou anys que estan escolaritzats.

A més de la massificació, els docents lamenten que s'hauran de reduir els espais, com ara els tallers de Plàstica i Tecnologia o les aules d'informàtica, per acollir més alumnes. També es quedaran sense espais per generar dinàmiques i activitats de més d'un nivell educatiu, excepte el gimnàs i el vestíbul, i serà més difícil desdoblar els grups de classe.

D'altra banda, les entrades, les sortides i el pati seran més conflictius, i els lavabos, diuen, seran "insuficients", així com també tindran problemes per establir sortides i treball de síntesi. 

Per tot plegat, els docents demanen al Departament d'Ensenyament que retiri la proposta d'obrir una cinquena línia d'ESO a l'institut i que obri un procés amb tota la comunitat educativa per abordar la planificació de l'oferta educativa, així com la millora de la qualitat de l'ensenyament i l'èxit educactiu.

Entre les propostes alternatives que fan, hi ha la possibilitat de crear instituts escola a la zona 2 o a d'altres zones de la ciutat. Els instituts-escola poden ser "un bon recurs per garantir una millor escolarització, la coordinació educativa entre etapes i afavorir transicions harmòniques".

 

Participació