Comencen les obres per reforçar el talús de la riera del Palau a Terrassa

La previsió és que estiguin llestes d'aquí a 12 mesos, quan tornarà la normalitat a la ronda de Ponent, tallada parcialment des del desembre del 2014

La ronda de Ponent tornarà a la normalitat en poc més d'un any.
La ronda de Ponent tornarà a la normalitat en poc més d'un any. | GSV
Redacció
22 de maig del 2017
Actualitzat a les 14:37h
Aquest dilluns han començat les obres d'estabilització del talús de la riera del Palau, que permetran retornar la seguretat a la ronda de Ponent, amb restriccions de trànsit des del desembre del 2014, quan es va tallar perquè la inestabilitat del talús amenaçava amb enfonsar les estructures de seguretat del trànsit.

Els treballs s'iniciaran al tram que va del carrer d'Eugeni d'Ors al de Joan d'Àustria i tenen una durada prevista de 12 mesos, amb un pressupost total d'1,6 milions a repartir entre els comptes del 2017 i el 2018.

La complexitat i la magnitud de l'obra han obligat a dividir el treball en fases, i s'aplicaran diferents solucions als problemes d'estabilitat que es van detectar a la zona segons les necessitats de cada lloc. La part afectada de la ronda de Ponent va des de l'avinguda de l'Abat Marcet fins al pont del Ferrocarril, el que suposa una distància de prop d'un quilòmetre i mig.

Protegir, millorar la seguretat i urbanitzar

Les actuacions que es desenvoluparan s'agrupen en tres tipus. La primera serà la protecció dels talussos, també s'implantaran sistemes de contenció - és a dir, baranes - per millorar la seguretat del trànsit i, finalment, s'executaran obres d'urbanització, aprofitant els treballs per millorar les condicions d'alguns carrers i, sobretot, els espais de vianants.

Tot i que els estudis geològics han demostrat que els talussos són estables, els principals problemes de la zona provenen de l’erosió provocada per l’aigua de les pluges, causant certs desperfectes. Per aquest motiu, la primera de les actuacions necessària és la de protegir aquestes estructures per impedir el procés de degradació. Així, els talussos més afectats per l’erosió seran recoberts per una geomanta reforçada amb malla metàl·lica.

Es tracta d’un element constructiu que cobreix el talús afermant les terres, al mateix temps que millora el substrat pel creixement de vegetació, que també col·labora de forma natural en la consolidació del terreny. D’aquesta manera, el replantat de vegetació i l’aplicació d’aquesta solució s’adaptarà a les diferents necessitats de cada tram afectat.

D’altra banda, l’erosió dels talussos havia reduït la fiabilitat dels elements de contenció, és a dir, les baranes de protecció en cas d’accidents. Precisament, aquest va ser el motiu pel qual es van prendre les mesures de restricció del trànsit, per garantir la seguretat de la ciutadania. En aquest cas, també s’han planificat tres solucions per fer front a situacions igualment diferents.

En uns casos, la calçada es reforçarà amb una base de formigó rematada amb un petit mur. En una segona solució, es construirà un voladís, suportat sobre un sistema de pilots. I en una tercera opció, aquest sistema de pilots estarà reforçat per trams que poden suportar més pes.

Millores d'accessibilitat

Aprofitant l'execució d'aquest ambiciós projecte, s'ha previst la introducció d'una sèrie de millores. La major part d'aquestes actuacions estan orientades a millorar les condicions d'accessibilitat i de pas dels vianants i de persones amb mobilitat reduïda.

Per aquest motiu, s'augmentarà l'amplada de les voreres, es construiran guals adaptats i es milloraran els espais de parada de busos. L'empresa UTE Terrassa Ronda de Ponent ha estat la guanyadora del concurs per a l'execució d'aquest projecte. Les obres han estat adjudicades per un pressupost d'1.621.708,55 euros.