Enquesta

Els terrassencs, orgullosos de la seva ciutat

Els ciutadans estan molt o bastant satisfets de viure a Terrassa i la gran majoria creu que la qualitat de vida és superior que a d'altres llocs, segons un estudi de la Fundació Mina

per Joaquim Albalate, Terrassa | 22 de maig de 2017 a les 13:30 |
La Masia Freixa és l'edifici més significatiu de la ciutat, segons l'estudi. | A. T.
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de maig de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els terrassencs estan molt satisfets de la seva ciutat. Fins al 83% dels ciutadans es mostren satisfets de viure a Terrassa, segons un estudi de TIME encarregat per la Fundació Mina. Els mateixos ciutadans posen un notable (7,4) de mitjana a la ciutat, i se senten molt orgullosos de ser egarencs: un 8 sobre 10.

Aquestes dades formen part d'un estudi encarregat per la Fundació Mina i que s'ha presentat aquest dilluns. En ple conflicte amb l'Ajuntament de Terrassa, la fundació de la companyia subministradora d'aigua ha volgut fer un regal a la ciutat amb motiu dels 175 anys de l'empresa, amb un treball que analitza "Terrassa vista pels seus ciutadans".


Segons els resultats de les enquestes, que s'han fet a 1.200 persones en tres blocs diferents, el sentiment de pertinença i identitat és alt: un 79% dels enquestats afirma sentir-se molt o bastant identificats amb Terrassa.

Una valoració positiva de la ciutat


Aquesta identitat es reforça amb la percepció de ser una ciutat amb molta personalitat, amb uns referents comuns pel que fa als esports i al patrimoni cultural. Per exemple, els terrassencs mencionen Xavi Hernández com la personalitat més destacada, així com l'hoquei herba com a esport de la ciutat.

El Club Natació Terrassa és el que té més seguidors, i els Minyons de Terrassa, l'associació més representativa de la ciutat. El parc de Vallparadís és, segons l'estudi, la imatge més associada a la ciutat, i la Masia Freixa n'és l'obra arquitectònica més important.

El perfil, segons els enquestats, seria el d'una ciutat gran, ben comunicada (84%), amb tot tipus de serveis (87%), integradora i sense grans problemes de convivència. La nota és més baixa pel que fa a la seguretat, el nivell mediambiental, la urbanització i, sobretot, la neteja.

Malgrat tot, la valoració és molt positiva: fins a un 71,2% dels atributs de la ciutat són positius, destacant, per exemple, que els terrassencs destaquen que la seva és una ciutat tranquil·la, acollidora, còmoda, bonica o, fins i tot, fantàstica. Els adjectius més negatius, com bruta, trista, lletja, gris o dormitori, han aparegut moltes menys vegades.
 

La portada de l'estudi. Foto: J. A.


La neteja, l'oci, l'atur i la inseguretat, els principals problemes

D'altra banda, però, i mentre un 14,3% creuen que a la ciutat no li falta res, un 16,5% mencionen les escombraries i la neteja com una de les mancances, així com un 12% ho fa amb les activitats d'oci i l'oferta lúdica al centre de la ciutat.

També apareixen, com a problemes de la ciutat, la inseguretat i la delinqüència, assenyalades per un 13,5% dels enquestats. A continuació apareix l'atur (12,5%) i, de nou, la neteja dels carrers i la recollida d'escombraries (10,5%). El trànsit (7,5%) és el quart problema més destacat, i la suposada excessiva immigració i les ajudes que reben, el 6%.

Els serveis municipals, aprovats amb notes baixes

Segons l'estudi encarregat per Mina, els serveis públics municipals aproven, en general, a excepció de l'aparcament públic. Els serveis funeraris s'emporten la millor nota, un 6,9; els mercats municipals i els autobusos urbans també tenen una valoració alta, amb un 6,7 i un 6,6.

Per contra, l'aparcament públic s'emporta un 4,3, el servei de neteja un 5,6 i la gestió del trànsit i la recollida d'escombraries, un 5,8. Aquesta valoració dels serveis municipals fa baixar la nota del govern: d'un 6,3 de mitjana a un 5,5. Fins un 22,3% dels terrassencs suspenen la gestió de l'actual govern municipal.

Dels enquestats que suspenen els serveis públics, la majoria, un 39,7%, consideren que es deu a la manca de diners i a la poca eficiència dels funcionaris. El 30,7% ho atribueixen només a la causa econòmica, i el 17,9%, als treballadors.

Un 37,3% dels ciutadans, partidaris de la gestió privada de serveis públics si és beneficiosa per ells

Per últim, i com no podia ser d'una altra manera en un estudi de la fundació Mina, l'enquesta també pregunta pel subministrament de l'aigua. Els resultats presentats destaquen que menys d'un 1,5% ho consideren un problema, i que l'aigua és el servei amb un grau més alt de satisfacció: el 24,1% el puntuen amb un 9 o un 10, i el 39,2% ho fan amb un 7 o un 8.
 
La puntuació mitjana del servei d'aigua és d'un 7, una dècima per sota del gas (7,1) i sis per sobre de l'electricitat, amb un 6,4.

D'altra banda, l'enquesta revela que el 37,3% de ciutadans són partidaris d'una gestió privada dels serveis públics si millora el servei o costa menys. Per contra, un 28,3% en són totalment contraris, i una xifra semblant, el 28,6%, estan oberts a estudiar-ho.
 

Marià Galí, de Mina, i Jaume Montané, de Time, presentant l'estudi. Foto: J. A.

 

Participació