Carta de CGT Ensenyament a l'Ajuntament de Terrassa

CGT Ensenyament adreça a la comunitat educativa de l'ensenyament públic i a l'Ajuntament de Terrassa unes reflexions vers les polítiques privatitzadores de l'escola pública

CGT Ensenyament
13 de febrer del 2017
Actualitzat a les 12:13h
Aviat començarà el procés de matriculació i volem fer unes reflexions i una proposta.

Des del 2009 la LEC (i la LOMCE) han impulsat una política de privatització de l’educació pública. Lluny d’integrar un sol projecte d’escola pública, les escoles –segons els patrons de la lluita pel mercat- han intensificat les campanyes de captació i competència entre elles. I aquesta política, lluny de produir una millora global del sistema, genera una triple xarxa escolar que agreuja la segregació escolar, que ha augmentat molt en alguns municipis de la nostra comarca,  i marca les diferències entre escoles. Fet que el mateix Síndic de greuges ha denunciat. Una part important de la funció de les institucions escolars és la reproducció de les classes socials de les famílies que porten els seus infants, quan pel contrari,  el que es vol és l’equitat d’oportunitats i la integració social. Per tant la competència ha marcat més encara les diferències de punt de partida de les famílies. L’esforç legítim per a presentar el treball pedagògic que es fa en els centres queda molt eclipsat per aquesta situació, per oferir més que l’altre, especialment a les jornades de portes obertes. Aquest fet queda agreujat per la política del Departament que  fa recaure els tancaments de línies de P3 sobre l’escola pública, mantenint criteris de matriculació clarament afavoridors a l’escola concertada. Més quan el nombre d’alumnes de P3 està baixant.  S’està potenciant la competitivitat entre escoles públiques, fet que genera un efecte molt negatiu en el que és un servei públic.

Creiem que l’escola pública és un servei públic i que la competitivitat, en comptes d’afavorir una millora de la qualitat de l’ensenyament ens allunya de l’aproximació entre centres,  de potenciar el treball cooperatiu, fonament imprescindible per a millorar un projecte global d’ensenyament públic.

L’administració pública (Generalitat i Ajuntaments), com a ens públics, són els responsables dels centres públics. Per la banda dels concertats, una majoria s’agrupen en el Secretariat d’Escoles Cristianes i cada any ja fan la seva pròpia propaganda. Correspon a les administracions públiques apostar davant la comunitat educativa per l’ensenyament públic.

Demanem als Ajuntaments del Vallès Occidental que assumeixin la defensa de l’ensenyament públic i la seva qualitat engegant accions i actuacions que promocionin els centres públics de la ciutat.

És per aquests motius que des de la CGT fem la següent proposta:

Que es facin cartells cridant a venir als centres públics.

Que s’enviï l’oferta formativa pública a les famílies que han de matricular els seus fills i filles.

Que s’editi un quadernet informatiu general dels centres públics del municipi que inclogui, també,el treball que cada escola està fent.

De cara al proper curs, organitzar una presentació de la Jornada de portes obertes de l’ensenyament públic conjunta, de tots els centres de la localitat.es faci la presentació de l’Ensenyament públic conjunt oferint una informació global d’escola pública que ha de ser compatible i complementària.

Per fer tot això possible ens dirigim tota la comunitat educativa: a AMPA’s, mestres i professorat de les escoles i instituts, centres d’adults, a associacions de veïns, FAPAC i sindicats, a la regidoria d’ensenyament, al conjunt de regidors/es, a fer aquest debat i a posar tots els recursos per a fer-ho possible.

Per un model d’escola i de Societat equitativa, integradora i justa.