Canal Terrassa, la televisió catalana amb més incidència a les xarxes segons un estudi

La UPF la situa com la més integrada en el model de “televisió social”, que inclou continguts a internet, presència en xarxes socials i apps mòbils

La seu de Canal Terrassa, a la plaça de la Farinera de Terrassa
La seu de Canal Terrassa, a la plaça de la Farinera de Terrassa | CTV
La Torre
29 de novembre del 2016
Actualitzat a les 19:36h
La televisió pública terrassenca és la que més ha avançat cap al model de "televisió social" de tota Catalunya. Així ho afirma un estudi de la Universitat Pompeu Fabra, signat pel professor Pablo Gómez-Domínguez.

El treball, realitzat entre el novembre de 2015 i el febrer del 2016, situa Canal Terrassa al capdamunt del rànquing de les televisions de Catalunya que més han avançat cap al model de "televisió social", el nou paradigma televisiu que s'està desenvolupant arreu del món i que es caracteritza per combinar les emissions televisives convencionals amb les noves tecnologies. L'estudi incorpora un rànquing que mesura el grau en què les televisions catalanes estan assimilant el nou model televisiu. Els primers llocs de la llista els ocupen, per aquest ordre, Canal Terrassa, Olot TV, Barcelona TV, TV3 i Canal Blau.

El punt fort de Canal Terrassa en el procés d'integració en el nou paradigma televisiu és la presència en xarxes socials, un dels tres factors estudiats per Gómez-Domínguez. L'estudi indica que les xarxes més utilitzades per les televisions catalanes són Facebook i Twitter (88,9%), seguides de YouTube (70,4%), mentre que només el 31,5% té presència a Instagram. Canal Terrassa és present a totes quatre xarxes socials i ha esdevingut la televisió catalana amb una major producció de continguts en xarxes socials.

El regidor de Comunicació, Jordi Flores, ha valorat molt positivament aquestes dades: “L'esforç que durant els últims anys està fent Canal Terrassa per tenir presència a les xarxes socials i per modernitzar-se a tots els nivells està donant resultats excel·lents”, ha dit el regidor, qui ha afegit: “Continuarem apostant per aquests nous canals per tal de mantenir aquesta tendència, en un context de canvi constant dels hàbits de consum de televisió”. D'altra banda, Flores ha subratllat que “els bons resultats obtinguts per bona part de les televisions locals posa de relleu el valor de la proximitat i la informació local com a elements d'interès per a l'audiència i públic usuari de les xarxes socials”.

El professor Gómez-Domínguez ha realitzat aquest estudi, titulat “Televisió Social a Catalunya”, amb l'objectiu d'analitzar els diferents àmbits on es desenvolupa l'anomenada “televisió social”, és a dir, el nou paradigma televisiu que va més enllà de les emissions convencionals per televisió i que integra també continguts web, presència en xarxes socials i ús de dispositius mòbils com a elements que conformen el producte televisiu. L'estudi mesura el nivell d'adaptació de les televisions a aquest nou model, que té el seu origen als Estats Units i s'està desenvolupant a tot al món.

A banda d'analitzar la presència en xarxes socials de les televisions catalanes, l'informe revela que, de les 53 televisions analitzades, 51 ofereixen als seus respectius llocs web continguts a la carta i/o en streaming. D'aquestes, 40 ofereixen també emissions per TDT i 11 només existeixen a Internet. Canal Terrassa es troba entre les 24 televisions que emeten per les tres vies: TDT, a la carta i en streaming.

El tercer factor que valora l'estudi és el fet de disposar d'una app pròpia per a dispositius mòbils, i les característiques i valoració de l'aplicació. Aquest és, segons el treball de Gómez-Domínguez, l'àmbit d’estudi on les televisions catalanes obtenen les puntuacions més baixes.

L'anàlisi combinada de tots tres factors genera un Índex d'Integració en la Televisió Social. Canal Terrassa obté la màxima puntuació en producció mitjana diària dels perfils corporatius en les xarxes socials, i també en la puntuació global.