IMC Toys, MAT Group i Skeyndor: els èxits de Terrassa a la Nit de l'Empresari

Tres empreses egarenques reben guardons de la Cecot per la internacionalització i la innovació

La Torre
21 d'octubre del 2016
Actualitzat a les 8:14h
La 22a Nit de l'Empresari de la Cecot ha lliurat, com és tradicional, els Guardons al Reconeixement Empresarial a diverses empreses, entre les quals es troben tres genuïnament terrassenques. IMC Toys ha estat premiada com a Empresa més internacional; MAT Group ha rebut un Reconeixement a la Innovació, en la subcategoria d'empresa petita; finalment, Skeyndor ha rebut el guardó també en Reconeixement a la Innovació, en la subcategoria d'empresa mitjana-gran.

Empresa més internacional 
 
IMC TOYS es crea en 1981 com a empresa comercialitzadora de joguines, però no és fins a 2000, quan comença i es planteja un canvi en la forma de negoci i es planteja la producció de joguines i la internacionalització de l’empresa. Aquest canvi implica, l’obertura d’una filial a Hong Kong per poder fabricar, la creació d’un departament de disseny gràfic d’I+D, i la creació d’un departament d’exportació.
 
Comencen l’exportació treballant amb distribuïdors locals dels països veïns, però a la vegada que va creixent, es plantegen l’obertura de filials comercials. Així doncs, el 2002 obren IMC Toys Portugal, el 2004 IMC Toys UK, el 2006 IMC Toys France, el 2008 IMC Toys Alemanya i el 2014 obren IMC Toys Itàlia. Amb l’obertura de la darrera filial Italiana, s’aconsegueix tenir filial pròpia i domini del mercat en el G5 (Espanya, França, Itàlia, Alemanya i Regne Unit), on dóna més força a l’empresa per futures negociacions amb noves llicències.
 
En la resta de països es va treballant amb distribuïdors locals, ja siguin exclusius en el país, o en alguns casos, amb diferents distribuïdors dins del mateix país. L’expansió ha estat regularment per zones geogràfiques, començant per Europa, seguint Europa de l’Est, Rússia, Orient Mitjà, Llatinoamèrica, Sud-Àfrica, i Àsia, USA i Canadà en aquest darrer any.
 
El Departament Internacional de l’empresa es composa en l’àrea “International Filials” composada per un director i dos customer subsidiary service; i l’àrea “International Export” composada per un director, tres area managers, cinc customer service i un graphic designer. En total 13 persones del total de la plantilla es dediquen íntegrament a la internacionalització.
 
A l’inici de la seva activitat de fabricació de joguines, l’empresa es va especialitzar en la producció de joguines amb llicències de marques com Mattel (Barbie), Disney, Marvel, entre altres, i es va especialitzar en joguines electròniques (walkie talkies, jocs de taula electrònics, instruments musicals, pelutxos amb mecanisme, contacontes o cotxes de ràdio control). Avui en dia, IMC Toys compta amb la confiança de les llicències més fortes de cada mercat i la seva gama de productes s’ubica en les categories més importants de cada llicència. Tot aquest creixement dins del món de la llicència ha fet a l’empresa més forta davant els llicenciataris i això ha propiciat que aquests dotin els productes de l’empresa amb el Master Toy. El Master Toy és la categoria més important dins de la joguina llicenciada i IMC Toys compta amb el Master Toy License de: Maya (studio 100), Invizimals (Sony), Miles from Tomorrowland (Disney), Mickey (Disney) i Minnie (Disney). 
 
Tanmateix, el 2015, IMC ja té 4 línies pròpies (sense dependre de llicències): Club Petz, Baby Wow, VIP Pets i Play Fun, d’on els productes de les dues primeres categories estan en tots els mercats internacionals dins del top 25 a NPD. Una part important del creixement del darrer any, ha estat l’obertura del mercat USA i Canadà, que era un dels objectius, a través del tercer distribuïdor local amb més quota de mercat
 
A dia d’avui, IMC Toys està en el rànquing de les 15 primeres companyies de joguines d’Europa i consolidada com una empresa innovadora, creativa i molt internacionalitzada. Els productes es troben a 72 països de tot el món i l’estratègia és la consolidació dels mercats internacionals com s’ha fet amb els de les filials
 
Del total de la facturació d’IMC Toys, el 20,3% és nacional. I del prop del 80% que suposa la facturació internacional sobre el total, el 60% pertany a mercats on hi ha filial pròpia i el 40% a la resta de països.
 
Reconeixement a la Innovació - empresa petita
 
MAT Group s'estableix l'any 2000 per Xavier Mateu, a Terrassa. Durant el període 2000-2006, MAT Group s'ha posicionat com una de les primeres organitzacions a oferir un servei de solucions integrals i completes per a marques de cascs de motocicleta i va ser de les primeres en desenvolupar cascs de fibra a Àsia.
 
Per primera vegada, les marques de cascs de motocicleta podien cedir a una sola empresa la tasca de control del procés sencer; des del disseny conceptual a la producció i la gestió del control de qualitat. Del 2006 al 2008, MAT Group continua augmentant les seves capacitats d'enginyeria per a projectes de cascs i la seva cartera de clients, executant múltiples projectes en paral·lel. En el mateix període, MAT Group crea amb èxit dues unitats de negoci més: una en protecció passiva i Twiins com a tecnologia de comunicació mans lliures, respectivament.
 
Des del 2010 fins a l'actualitat, MAT Group™ i d'acord amb el pla estratègic de l'empresa, s'ha centrat en la creació de plataformes tecnològiques, productes i serveis innovadors i en les oportunitats de negoci verticals. Aquest vector complementa i millora el model de negoci alhora que n'incrementa les oportunitats. Aquest nou pla estratègic està basat en la cultura d'innovació que fomenta la generació d'idees, l'anàlisi de viabilitat de les mateixes i l'activació i seguiment fins que es converteixen en una realitat de mercat.
 
En aquest sentit, l’empresa va crear l’any 2014 un nou material tecnològicament revolucionari desenvolupat per a productes de protecció de carcassa dura anomenat MFORGE® Composite. Aquest material, que té un millor comportament en l’absorció d’impactes repetits i una millor resistència a la fractura, combina les característiques de les solucions tradicionals en polímer termoplàstic, en fibra de carboni o fibra de vidre, amb menys pes i a un preu més assequible. La fabricació d’aquesta tecnologia utilitza un procés productiu net (sense compostos orgànics volàtils) i el material és reciclable. La facturació del M-FORGE® Composite s’ha duplicat en només un any de comercialització.
 
L’empresa està convençuda que aquest nou material marcarà un punt d’inflexió en la indústria i permetrà a totes aquelles marques que l’adoptin ser més sostenibles, socialment responsables, minimitzant la petjada ecològica, alhora que milloren la seva competitivitat.
 
Les tecnologies de l’empresa MAT Group estan protegides per llicències, patents i marca registrada que garanteixen sostenibilitat a llarg termini. Té patents que cobreixen tant el procés de fabricació genèric, l’aplicació d’aquesta tecnologia en carcasses dures (hard shells) i l’estructura física del compost M-FORGE. El llistat de patents realitzades engloba països com Austràlia, Brasil, Canadà, Xile, Xina, Colòmbia, Europa, Índia, Indonèsia, Japó, Korea, Mèxic, Sud-Àfrica, Espanya o Estats Units.
 
El projecte de MAT Group passa, actualment, per la marca Sueca més prestigiosa del mercat internacional en material de protecció esportiva POC. A l’Eurobike del 2015 (Alemanya) es va llençar al mercat a nivell mundial el casc POC CORON amb tecnologia M-FORGE Composite per a descens de bicicleta de muntanya. I aquesta primavera de 2016 el producte ha arribat a les botigues de tot el món on usuaris de la bicicleta de muntanya es poden beneficiar de la relació entre baix pes, absorció d’impactes repetits de baixa intensitat i resistència a la fractura.
 
MAT Group fa I+D+i en un sector industrial amb producció actualment deslocalitzada fora d’Europa. Venen royalties a marques i materials intermitjos a fàbriques amb resultat positiu a la balança comercial.
 
Entre els múltiples projectes de l’empresa, destaca la previsió de desenvolupament de nous productes i categories pels nous clients entre els anys 2016-2018, sobre tot en la categoria de motocicleta, bicicleta i esquí.
 
Reconeixement a la Innovació - empresa mitjana-gran 
 
Skeyndor té la seva seu central a Terrassa, des de la que es gestiona l’activitat comercial i financera de l’empresa, a més d’acollir els 6.700 m2 d’instal·lacions de producció i logística. Comença amb la producció de ceres però ràpidament amplia la seva activitat a la producció i comercialització de productes cosmètics en l’àmbit nacional, començant la seva expansió internacional a l’any 1995, fins a arribar a obtenir en el dia d’avui un total de més de 4.000 clients en el mercat nacional així com a distribuir els seus productes a 48 països de tots els continents.
 
Actualment Skeyndor compta amb una plantilla de 92 empleats, en la que destaca un equip propi de tècnics qualificats i un departament d’R+D+i que col·labora amb diversos departaments del CSIC per a l’aplicació de nous actius sota el concepte “Cosmètica Científica”. L’activitat es centra en productes cosmètics tant facials com corporals que inclouen cremes, emulsions, sèrums, tònics, mascaretes, gels, olis i fins i tot aparatologia destinada a millorar l’eficàcia en l’aplicació dels productes.
 
L’experiència de l’equip d’especialistes, l’estudi permanent de nous actius, i l’estudi d’avenços tecnològics han dut l’empresa a: obtenir el 2015, un CDTI així com l’obtenció del segell de Pime Innovadora pel desenvolupament del protector solar que protegeix contra la una franja més àmplia de l’espectre solar; esdevenir la primera companyia europea en llançar al mercat un pèptid decontractor (Iny Line) desenvolupat per la Spinoff Lipotec.
 
Skeyndor destina bona part del seu pressupost de despeses a la R+D+i, així en l’any 2015 s’ha destinat un 2% de la facturació. Un 5,30% de la despesa de personal correspon a personal dedicat a R+D+i. L’equip tècnic està format per 3 químics, 1 enginyer químic, 1 metge, i tècnics de laboratori i estan en constant interacció amb el departament de formació, comercial i màrqueting.
 
Des dels inicis la companyia s’ha basant en una filosofia d’innovació permanent, en la investigació de nous principis actius d’origen natural per a l’aplicació a la cosmètica professional i en desenvolupar noves formulacions que incorporen en aquests principis actius. Les línies d’actuació i la gestió d’Skeyndor es basen en involucrar a tots els departament a l’hora d’iniciar un nou projecte, herència dels dos professors de l’Escola Industrial d’Enginyers de Terrassa que la van posar en marxa i que marca el seu ADN empresarial. En el període 2008-2012, en lloc d’aplicar polítiques de contenció l’empresa ha crescut en facturació, ha fet inversions en actius i ha incrementat en personal. Ha apostat per la innovació i el creixement en condicions econòmiques adverses en un sector que en ser de productes que no són de primera necessitat ha estat bastant afectat per la crisi.
 
En el darrer any, Skeyndor ha desenvolupat una línia de foto protecció basada en la sinergia de diferents principis actius per ampliar el rang de protecció incorporant a la franja d’alta energia d’espectre visible garantint així la protecció UVB, UVA i IR. El projecte té una durada total de 15 mesos i actualment està en fase de finalització, consistent en el test i les proves de validació final. D’aquesta acció d’innovació l’empresa ha obtingut un resultat no econòmic amb l’obtenció del Segell de PYME Innovadora.