Una de les Vies Blaves per a vianants i ciclistes passa pel Vallès Occidental

Es condicionaran antics camins paral·lels als rius, es crearan connexions amb els municipis i es rehabilitaran elements patrimonials i paisatgístics

La Torre
25 de juliol del 2016
Actualitzat a les 11:51h
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, i el vicepresident segon de l’ens municipalista, Marc Castells, han presentat aquest dilluns el projecte de les Vies Blaves, que crearà 306 quilòmetres de camins per a vianants i mitjans no motoritzats al llarg dels rius Llobregat, Anoia i Cardener.
 
Aquestes Vies Blaves discorreran per una de les àrees més dinàmiques d’Europa, amb un urbanisme de gran complexitat i que aplega 65 municipis. Un total de 5,2 milions de persones, el 70% dels catalans, hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. Per la dimensió del projecte, és una actuació inèdita al sud d’Europa.
 
El conseller Rull ha destacat que “es tracta d’un projecte inèdit al sud d’Europa que recull els objectius del Govern”, perquè “utilitzarem l’urbanisme per acostar el medi ambient a la gent”, i servirà per impulsar la mobilitat ecològica i l’activitat econòmica i el turisme.
 
A més, ha recordat que l’actuació és possible perquè “el país ha fet un esforç extraordinari en el sanejament de les seves aigües”. Així, ha insistit que “s’han fet els deures i s’han fet conjuntament entre la Generalitat i les administracions locals”.
 
La Diputació de Barcelona va decidir el 2015 engegar el projecte de les Vies Blaves com a eina prioritària per a la dinamització turística de les comarques barcelonines. Permetrà recuperar la salubritat i el paisatge dels entorns fluvials i dotar les poblacions riberenques d’infraestructures de lleure de qualitat.
 
Tres itineraris de senders
 
També es posaran en valor camins històrics, elements patrimonials i paisatgístics i es faran accessibles espais naturals desconeguts o descuidats. En conjunt, suposarà una inversió de 25 milions d’euros, a càrrec de la Diputació.
 
Les Vies Blaves s’estructuraran en tres branques:
 
·         Via Blava Llobregat: recorrerà els 186 quilòmetres al llarg de les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès. S’iniciarà a les fonts del riu, a Castellar de N’Hug, i finalitzarà a la desembocadura d’El Prat de Llobregat, unint indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils.
 
El recorregut principal es podrà completar amb fins a 100 quilòmetres més de possibles variants i enllaços. La Via Blava Llobregat suposarà una inversió de 14 milions d’euros.
 
·         Via Blava Cardener: en aquest cas, s’habilitaran 50 quilòmetres d’itineraris pel Bages, entrant a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La inversió prevista és de 5 milions d’euros.
 
·         Via Blava Anoia: seguirà el riu al llarg de 70 quilòmetres per l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat. Començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Matí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola; continuarà per Jorba i s’unirà a la Via Blava Llobregat a Martorell. Requerirà una inversió de 6 milions d’euros.
 
A més del patrimoni cultural situat a tocar dels rius, les Vies Blaves travessaran tres parcs naturals, 12 espais naturals protegits i vuit espais turístics.