19 premis teatrals per a dos grups de Terrassa i un de Viladecavalls

Són molts els grups terrassencs i dels voltants que han actuat fora de la seva ciutat. Si feu comptes, us adonareu que les xifres (tan de representacions com de premis) són molt destacables i fan de Terrassa una potència del teatre amateur català

per Eloi Falguera, 30 de juny de 2016 a les 10:59 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de juny de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

D'esquerra a dreta, Manel López (Grup Fatalitats), Rubèn Domènech (Farga'm Teatre), Anna Santaflorentina (G. Fatalitats), Ester Batlló, Patrick Martínez i Montserrat Pallejà (Qollunaka) Foto: Eloi Falguera


Ha acabat la temporada teatral i és hora de fer un primer balanç. Podria parlar de la trentena de companyies que actualment hi ha en actiu a la nostra ciutat o de l’exitós Cicle d’Escenes Locals que enguany ha arribat a la 10a edició, però avui escriuré sobre les companyies de Terrassa i dels voltants que participen al circuit de mostres i concursos d’arreu de Catalunya.


Vull ressaltar la importància d’aquests grups que no només fan espectacles per a ser representats a la nostra ciutat, sinó que els exporten per multitud de ciutats i pobles. A més, en el cas dels concursos, cal destacar que els espectacles són seleccionats prèviament per un jurat entre el bo i millor del teatre amateur. Per tant, quan reben premis vol dir que les seves obres són doblement reconegudes: primer perquè han passat un procés de selecció i, segon, perquè entre les millors destaquen en determinats aspectes. Són companyies, també, que amb les seves obres donen prestigi al teatre terrassenc i dels voltants i que, sovint, no reben el suport, l’atenció ni la consideració que caldria.

Companyies que han participat a concursos


Aquesta temporada han estat 3 les companyies que han participat en diferents concursos de Catalunya: Qollunaka, Farga’m Teatre i el Grup Fatalitats de Viladecavalls. Totes tres han dut obres ben diferents: des d’un clàssic català fins a una obra d’intriga contemporània d’autor britànic. Entre les 3 companyies han rebut un total de 19 premis.

Grup Fatalitats de Viladecavalls

La companyia que ha rebut més reconeixements ha estat el Grup Fatalitats de Viladecavalls. Ha rebut 8 premis en 5 concursos (Sant Feliu de Codines, Esparreguera, Foment Martinenc de Barcelona, Concurs Català de Gràcia i Sant Feliu de Guíxols). Ha estat amb l’obra Revolt perillós, de J. B. Priestley, de la qual vam fer la corresponent crònica a La Torre quan van participar al Concurs d’Esparreguera. L’atractiu d’aquest muntatge és que ens barreja la intriga amb els secrets de les relacions extra matrimonials. 
 

Un moment de l'obra Revolt Perillós Foto: Eloi Falguera

Han estat premiats com a 2n. Millor grup (Foment Martinenc), al Millor Vestuari (Esparreguera) i per l’escenografia en dues ocasions: Sant Feliu de Codines i Foment Martinenc. Quant a la interpretació, han rebut premis les actrius Rosa Fàbregas i Anna Santaflorentina i els actors Manel López i Joaquim Domingo. Això vol dir que més del 50% dels actors que surten a l’obra han estat premiats en aquests concursos, incloent els principals: Manel López i Anna Santaflorentina.

De Revolt perillós ja n’han fet 12 representacions. A més dels concursos, també han participat a les mostres de Les Franqueses del Vallès, Navàs i Ullastrell. Tenen la intenció de continuar duent l’obra de gira la propera temporada.  

Vaig demanar a l’Anna Santaflorentina com valoren des del grup el fet de participar en aquests concursos. Em contestà que molt positivament perquè els permet evolucionar les obres i el personatges: "De la primera a la darrera actuació la intensitat i la manera de viure els personatges canvia moltíssim. Ens són molt útils aquestes actuacions". Com a anècdota de la gira recorda el dia que havien d’actuar a Sant Feliu de Guíxols, el primer concurs on participaven, i ella no tenia veu: "Em vaig passar tot el dia sense parlar, només gesticulant. Els organitzadors del concurs em van recomanar les famoses pastilles de potassa. Ja ens veus buscant una farmàcia, prenent-me les pastilles, que per cert són fastigoses... però que van de conya! Ja s’han quedat per sempre a dins de la capsa de maquillatge". I precisament en aquest concurs va rebre el 3r. Premi a actriu principal.  

Qollunaka

El grup Qollunaka ha participat amb 2 obres diferents al circuit de concursos. A la tardor- hivern, amb l’obra Com ombres, va ser present als de Cornellà, Olesa de Montserrat i Esparreguera (on coincidí amb Revolt perillós). En aquests tres certàmens va rebre 3 premis: 3r. Millor grup i 3r. Premi a actor principal per a Josep Manel Martínez “Kazo” (al Concurs de Cornellà) i el Premi a millor actriu principal per a Montserrat Pallejà (a Esparreguera). 

Com ombres és un drama amb els triangles amorosos, les sospites i la mort de fons. De l’acollida que ha tingut aquesta obra, de la qual n’han fet 13 representacions, n’hem parlat amb la premiada Montserrat Pallejà: "és una obra de risc. Ha costat d’encaixar en aquest circuit de concursos on es valora més una comèdia o un clàssic que una obra de reflexió. Però ens venia de gust". Així mateix, creu que: "O el teatre amateur comença a arriscar o se’ns morirà el públic" (en referència a que cada cop és d’edat més avançada i no hi ha gaire públic jove). Per això valora positivament concursos com els de Cornellà on els organitzadors seleccionen amb valentia muntatges com Com ombres i on, paradoxalment, el risc es veu recompensat amb una major afluència de públic jove.

Qollunaka, aquesta primavera, també ha dut el clàssic en vers de Sagarra La corona d’espines de concursos. Es tracta d’un altre drama sobre els secrets inconfessables d’una mare (la Marta) i un fill (l’Eudald) a qui volen casar per conveniència. Han participat als concursos de Santa Eugènia de Berga, Català de Gràcia (Barcelona) i Abrera (representació de la que també en vam fer la crònica). Han obtingut bons resultats, 6 premis, tots d’interpretació llevat d’un de Millor escenografia, aconseguit a Santa Eugènia de Berga. Els actors premiats han estat Marina Corbella (a Gràcia), Marga Cervelló i Patrick Martínez (tots dos a Abrera) i Ester Batlló, per partida doble (a Abrera i a Santa Eugènia).

Segons el director de l’obra, Òscar Garcia, La corona d’espines continuarà de gira la tardor que ve gràcies a la bona acollida que està reben. De moment, a tots els concursos on l’han presentat han estat escollits. Aquesta obra també ha participat a la Mostra Nacional de Pineda de Mar. A l’Ester Batlló, l’única terrassenca que aquesta temporada ha estat premiada en dos concursos, li he fet la següent pregunta:

Què té de tu el personatge de la Marta que interpretes? Molta ràbia continguda. El personatge passa per moltes fases: De la Marta amargada quan està amb el Sr. De Bellpuig i que al final esclata, a la mare patidora que acaba renyant al fill [l’Eudald]... Una mica a tots ens passa. Jo sóc una Ester quan està al banc i parlo amb el cap, una altra Ester que és mare, una altra diferent quan està amb la colla... Suposo que d’alguna manera acabes traient aquesta Ester camuflada amb la Marta.

Farga’m Teatre
 

Els actors d'En Portada Foto: Farga'm


Farga’m Teatre (el grup més jove dels tres) ha participat amb l’obra En portada als concursos de Malgrat de Mar i al Taca’m de Caldes de Montbui, tots dos certàmens històrics. L’obra, ambientada a Xicago als anys 50, ens parla dels tripijocs i els interessos ben actuals de  la política, el periodisme i la societat en general. Tot i que han rebut moltes nominacions en els dos, finalment han aconseguit 2 premis a Caldes de Montbui: Millor so i 3r. Premi a millor actriu de repartiment per a Gemma Martínez. Tal com ens manifestà el director i ànima del grup, Rubèn Domènech, continuaran representant l’obra de la qual n’han fet 5 actuacions i ja tenen confirmada la participació al IV Concurs Òmnium de les Terres de l’Ebre el proper novembre.

En Rubèn, en sintonia amb l’Anna Santaflorentina del grup Fatalitats, també valora el circuit de concursos com una oportunitat de progrés per al propi espectacle: "El tenir una continuïtat en actuacions ens ha servit per evolucionar l’obra. Poder moure’s és essencial".  Quan li pregunto què significa per a una companyia jove rebre un premi d’interpretació en un concurs com el Taca’m que té 28 anys d’història, en Rubèn somriu: "Ens fa molt contents. No ens esperàvem que la Gemma rebés un premi. Pel tipus de personatge que fa [una periodista] i el molt que li ha costat, ha estat genial i tota una sorpresa. També ens fa veure que els personatges secundaris són tan essencials com els protagonistes".

Companyies que han participat a Mostres

Pel que fa al circuit de Mostres de teatre són molts els grups de Terrassa i rodalies que hi han participat. Abans de fer-ne un breu resum, demano disculpes per si m’oblido d’algú.
A la Mostra de teatre on hi han participat més grups terrassencs ha estat la Mostra Nacional de Pineda de Mar, que aquest any arribava a la 14a. Edició. Hi han actuat 4 grups de casa: Farga’m, amb En Portada; Amics de les Arts, amb la comèdia àcida de Gerard Vázquez Cansalada cancel·lada; Companyia 8, amb la crítica però també divertida La dona de l’encarregat; i Qollunaka, amb La corona d’espines
 

"Cansalada Cancel·lada" / Foto: Jaume Olivet

A la Mostra de teatre d’Ullastrell, aquest any ja la 27a, hi hem trobat Amics de les Arts, amb Cansalada cancel·lada; PAM Teatre, amb el clàssic de Guimerà La filla del mar; i el Grup Fatalitats amb Revolt perillós.

Punt i Seguit Teatre, amb l’obra d’Eloi Falguera 25 de gener i el grup GATU d’Ullastrell, amb Les nenes no haurien de jugar a futbol van participar a la tardor a la Mostra de Sant Fost de Campsentelles. Aquest darrer grup també portà l’obra de Marta Buchaca a la Mostra de Santa Perpètua i a la cloenda del Concurs de Sant Feliu de Codines. Finalment, la Companyia La Valenta ha representat recentment el drama Iaia. Memòria històrica, d’Alba Valldaura, al cicle Les nits de Tàndem de Santa Perpètua.

En definitiva, són molts els grups terrassencs i dels voltants que han actuat fora de la seva ciutat. I això que m’he limitat a esmentar tan sols les actuacions del circuit de mostres i concursos, sense afegir-hi la resta de “bolos”. Si feu comptes, us adonareu que les xifres (tan de representacions com de premis) són molt destacables i fan de Terrassa una potència del teatre amateur català. Caldria tenir-ho ben present.

Eloi Falguera
Director i autor

 

Participació