«Pagar peatges a Madrid és una opció, a Barcelona és una obligació»

El Cercle Català de Negocis presenta un estudi on defensa l'establiment de peatges a les autopistes de l'estat

Bartomeu Rosselló, Albert Pont i Francesc J. Vendrell durant la presentació al Col·legi d'Economistes
Bartomeu Rosselló, Albert Pont i Francesc J. Vendrell durant la presentació al Col·legi d'Economistes | Isaac Meler
Isaac Meler
21 de juny del 2016
Actualitzat a les 7:53h
Un dels productes típicament catalans que caldria exportar a l'estat espanyol són els peatges. Almenys això és el que ha defensat avui el president del Cercle Català de Negocis (CCN), Albert Pont, durant la presentació de l'estudi "Pla de viabilitat de la xarxa viària espanyola" al Col·legi d'Economistes de Catalunya. El motiu? "Les autopistes radials de peatge a Madrid tenen un deute de 8.000 milions d'euros, mentre que les autopistes catalanes han generat 36.000 euros", ha explicat.

Acompanyat de Bartomeu Rosselló, president del Cercle Mallorquí de Negocis (CMN) i de Francesc J. Vendrell, vocal de l'Institut Ignasi Vilallonga, Pont ha prosseguit la seva explicació lamentant que el ministeri de Foment segueixi projectant aquest tipus de vies amb un model que ha qualificat de "fracàs", principalment a causa de dos factors. Primer que l'existència de vies paral·leles lliures de peatge ha ensorrat les previsions inicials de trànsit a les famoses R-2, R-3, R-4 i R-5, entre d'altres. 

En segon lloc, un dels grans causants del forat de les radials ha estat el "sobrecost de les expropiacions de terrenys", ja que, si Foment va oferir 28 euros per metre quadrat inicialment, els terratinents van portar la decisió als tribunals fins que "el Suprem va obligar a pagar 3.000 euros per metre quadrat", ha detallat el president del CCN.

La dada ha fet esbufegar alguns dels assistents a la presentació quan Pont l'ha comparat amb xifres catalanes: les expropiacions per la construcció de l'AVE entre Lleida i Tarragona es van pagar a un preu d'entre 0,6 i 1,2 euros per metre quadrat en el cas de les terres de secà, i entre 3 i 5 euros si eren de regadiu. 

De fet, el president del CCN ha anat més enllà i ha assenyalat que l'àrea metropolitana de Madrid té un 300% més de quilometres d'autopistes lliures de peatge que la de Barcelona. "A Madrid pagar peatges és una opció, a Barcelona és una obligació", ha conclòs. Davant d'aquesta situació, Pont ha alertat: "compte que per pagar autopistes de Madrid no ampliïn les concessions de peatges a Catalunya".   

Un "regalet" per a Espanya

Avançant-se als esdeveniments, ha llençat la seva proposta que passa per la fi de les concessions al Principat a canvi que Abertis en tingui de noves en altres comunitats autònomes. Així, ha recordat "l'AP-7 ha estat ha estat amortitzada 90 vegades" i que els catalans han pagat uns 0,23 euros per cada quilòmetre d'autopista mentre que la mitjana espanyola és de 0,14 euros. "Hem hagut de pagar peatges i hem hagut de pagar un sobrecost de 8.250 milions euros", ha sentenciat. 

Per contra, si a l'estat espanyol la ràtio de quilòmetres d'autopista de peatge fos equivalent a la catalana "es podrien recaptar 12.000 milions euros a tot Espanya", ha argumentat Pont. Tot i això, ha deixat  a l'aire una pregunta clau que ell mateix ha respost: "cal que es recaptin? Si el que es volgués garantir és la viabilitat d'una Espanya sense Catalunya potser sí que cal".
 

Presentació al Col·legi d'Economistes de Catalunya. Foto: Isaac Meler