La selectivitat posa a prova 669 estudiants de Terrassa

Consells per reduir els nervis en un dia molt important

per La Torre/Núria Grañó / IPPSIC , 13 de juny de 2016 a les 12:05 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 de juny de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els alumnes que han acabat el segon de Batxillerat i volen entrar a la universitat tenen aquesta setmana un  dels grans primers reptes de la seva vida. Gairebé 700 estudiants terrassencs (669) de 18 centres i 3.316 del Vallès Occidental passaran les proves de la selectivitat els dies 14, 15 i 16. Tots ells fan les proves a la Universitat Autònoma de Bellaterra, repartits en deu facultats, atès que els controls ja no es fan a la capital egarenca. Els nois i les noies se les empesquen per traslladar-se fins a Bellaterra i no fer tard, en una primera hora del matí on les cues són habituals i lalrgues a la C-58, la principal via d'accés per carretera. L'opció ferrocarrils és una de les triades, tot i haver de fer un canvi de tren a Sant Cugat del Vallès.

Els exàmens de selectivitat són motiu de nervis i tensió per a la majoria dels estudiants que, durant aquests dies, s’enfronten a les proves d’accés a la universitat. Per afrontar l’estrès que poden generar les avaluacions acadèmiques, els professionals de IPPSIC aconsellem controlar la ment, relaxar-se i seguir uns bons hàbits.


Els exàmens en sí no són font d’ansietat, el que ens posa nerviosos és el que nosaltres pensem i sentim respecte aquests; per això és important aprendre a controlar el nostre pensament i no deixar-nos portar per idees que no són racionals. Sovint confonem el concepte possibilitat i probabilitat: és possible suspendre? Sí, però és molt poc probable, per tant, davant l’afirmació “segur que suspendré” el més adequat és pensar que és possible suspendre però la probabilitat és baixa perquè he estudiat, he aprovat batxillerat, m’he preparat...

És molt habitual que una de les preguntes de l’examen sigui més complicada i no la sapiguem resoldre, i que això desencadeni idees com: suspendré, no arribaré a la nota que necessito, ho estic fent molt malament... Per controlar aquests pensaments, és recomanable pensar que tenir dificultat en una o dues preguntes de l’examen no significa que la totalitat d’aquest sigui un desastre, perquè segurament hi haurà activitats que hem sabut fer bé i amb seguretat. És bo relativitzar i evitar treure conclusions tenint en compte només aquells aspectes més negatius, és millor fixar-nos en allò que ens ha sortit bé i que sabem fer.


Controlar les prediccions que fem de forma automàtica ens ajudarà a limitar el pensament. És habitual que abans d’un examen tinguem idees sobre els resultats futurs, com per exemple: “suspendré”, “necessito un 8,5 i no aconseguiré aquesta nota”... Intentar endevinar el futur no ens aporta res de positiu per afrontar un examen i, a més, no és funcional. És millor posar-se a estudiar o fer exercicis de relaxació, que recrear-se en aquestes idees, ja que no coneixem el futur i és més adequat centrar-se en el present: ara toca estudiar i després fer els exàmens amb tranquil·litat, per tant, m’ocupo d’estudiar i no em “pre-ocupo” de com m’anirà l’examen o dels resultats.

L’autoexigència pot jugar una mala passada als estudiants. Ningú és perfecte i és molt difícil aconseguir un 10, ja que és poc probable que ho sapiguem absolutament tot, i especialment ens els exàmens de selectivitat, on hi ha continguts de dos cursos acadèmics. Per canviar els pensaments que ens exigeixen de forma desmesurada, convé incorporar idees com: “he estudiat molt”, “sóc capaç”, i “intentaré resoldre tan bé com pugui cada examen”.

A banda d’intentar controlar les idees distorsionades que podem tenir, és recomanable relaxar-nos. Per fer-ho, cal una mica de pràctica i es pot començar uns dies o setmanes abans dels exàmens, per això seria bo que es realitzés un entrenament setmanes abans, de forma diària i en moments tranquils, d’aquesta manera dominarem la respiració i el dia de l’examen ens serà més fàcil utilitzar-la per relaxar-nos.

Centrar-nos en la respiració diafragmàtica i conscient ens permet controlar el pensament i mantenir el nivell d’oxigen a la sang, fet que ens fa sentir més tranquils. Es tracta d’inspirar i expirar lentament, de forma pausada i regular, centrant la nostra atenció en com entra l’aire pel nas i com surt per la boca lentament i com es contrau i es relaxa la zona de l’abdomen.

També podem utilitzar algunes tècniques de meditació que ens ajuden a controlar el pensament. En els exàmens, centrar la nostra atenció en el bolígraf que utilitzem habitualment ens fa sentir més tranquils. Mirar el bolígraf, la seva punta, el seu tacte, el moviment de la nostra mà... Igual que la tècnica de la respiració, la meditació també requereix d’entrenament perquè pugui ser útil en el moment de l’examen, quan ens comencem a sentir neguitosos.

A més de l‘estrés que generen els exàmens en general, els de selectivitat tenen l’afegit que es realitzen en espais que són nous pels estudiants de batxillerat, on hi ha moltes persones de diferents centres educatius i s’ha de portar documentació per poder fer les proves. Per això és important anar ben preparats per reduir les nervis.

Cal portar: DNI, full de matrícula a les PAU per poder identificar-se en tot moment i les etiquetes que s’han d’enganxar als llibrets que formen les proves. A banda del material escolar necessari per a respondre els diferents exàmens: llapis, goma, bolígraf, corrector, regles, calculadora... Tenir tot aquest material preparat la nit abans de l’examen i endreçat a la maleta, facilita que l’estudiant se senti més tranquil. Forma part també d’una bona preparació dormir vuit hores i esmorzar correctament, així el cos i la ment estan en forma i preparats per mantenir l’atenció i la concentració.

El més important és mantenir-se calmat, controlar els pensaments negatius i confiar en nosaltres mateixos.

 

Participació