La CUP defensa fer més carrils bici i recuperar el «bicing» a Terrassa

L'agrupació municipal demana "més ambició" al govern de PSC i CDC en el Pla de Mobilitat i exigeix que a més d'aprovar les accions i mesures per als propers anys també s'inclogui una partida pressupostària fixada per tal que es puguin dur a terme

Carrils bici a l'avinguda Jaume I de Terrassa
Carrils bici a l'avinguda Jaume I de Terrassa | Foto: Cristina Moraguez
La Torre
26 de maig del 2016
Actualitzat a la 13:01h

Carrils bici a l'avinguda Jaume I de Terrassa Foto: Cristina Moraguez


La CUP ha presentat aquest dimecres la seva valoració del nou Pla de Mobilitat de Terrassa 2016-2021, que ja ha estat redactat per l'àrea tècnica i passarà ara a debat polític dins l'Ajuntament de Terrassa.

En línies generals, la CUP considera que el Pla camina en la línia de fomentar l'ús de la bicicleta, els transports públics, la penalització del cotxe, l'ampliació de zones de vianant, etcètera, tanmateix, la formació exigeix "més ambició i més valor" en les mesures proposades. "No anem a posar pedaços, si no a transformar la ciutat al servei de la ciutadania", han explicat. 

A més a més, els cupaires es mostren "inquiets" perquè el Pla no va acompanyat d'una assignació econòmica, si no d'una Memòria Econòmica que estableix de forma parcial els costos d'algunes intervencions. D'aquesta forma, diuen, "pot aprovar-se un Pla molt xulo, o idees certament renovadores, que després siguin inviables a causa de la manca d'assignació econòmica". En aquest sentit, afirmen que pressionaran perquè "allò que s'aprovi també s'apliqui" i per tant, exigeixen "una Reserva Pressupostària". 

Zona 30 i seguretat

La CUP posa de manifest que actualment, la percepció d'inseguretat entre els ciclistes és "elevada, a causa dels comportaments dels conductors". Per això, diuen, cal multiplicar els senyals horitzontals que recorden, a l'entrada d'un carrer, que es tracta d'una Zona 30. "Falten pictogrames de bicicleta en els cartells, i els cartells han de ser molt més nombrosos", subratllen i afegeixen que cal fer "més pedagogia" entre la ciutadania. 

Entre les mesures que proposen i que s'inclouen dins del Pla de Mobilitat hi ha la de carrils bici. La CUP considera que "cal multiplicar la xarxa dels carrils-bici segregats ja que són un element que dóna més protagonisme a la bici -tant pràctic com visual, i per tant social". També es troben sobre la taula la necessitat de més barres de bicicleta (anclatges per fermar el vehicle), així com mesures per a evitar el robatori de bicis (que es consolida com el principal element desmotivador entre la ciutadania per al seu ús).

Des de la CUP diuen que veuen amb molts bons ulls la possibilitat de posar en marxa un Sistema de Lloguer públic de Bicicletes, com ara el Bicing de Barcelona. Es tracta d'una experiència ja coneguda a Terrassa, amb una fase pilot desenvolupada l'any 2006-2007, però que l'Ajuntament va suprimir per la crisi i al·legant falta de pressupost per a mantenir-ho (es necessitaven 300.000 euros anuals en forma de pressupost, destinats a Manteniment, i principalment a pagar les nòmines dels treballadores de Prodis que re-distribuïen les bicicletes arreu dels 4 punts de recollida/tornada instal·lats). La CUP creu que s'ha de tornar a estudiar i que es podria implantar de nou.
 
Micro-actuacions urbanístiques

El Pla també proposa accions de microurbanisme i actuacions singulars per a millora de carrers. Amb actuacions senzilles com pintar el terra amb elements decoratius (una pintura aplicada en calent) s'aconsegueix trencar amb l'urbanisme de ciment, iniciar una narració diferent pel barri, i a un cost minso. 

Capes d'eslurri (un material més car), la instal·lació de jardineres (amb o sense rec automàtic), nous elements de mobiliari urbà, la instal·lació de fonts d'aigua, de zones de jocs infantils i de cura per a la Gent Gran… Aquestes són algunes de les possibilitats que s'inclouen dins del pla i que permeten donar una alternativa a re-urbanitzar la calçada, canviar llambordes i uniformitzar el terra tot eliminant les voreres.