Terrassa vol multar qui aparqui a les places per a discapacitats al Parc Vallès

CDC, amb la col·laboració de l'entitat egarenca Prou Barreres, porta al Congrés de Diputats una proposició per garantir l'ús correcte dels estacionaments reservats a persones amb mobilitat reduïda en centres comercials

Lluïsa Tarrida
05 de maig del 2016
Actualitzat el 07 de maig a les 19:33h
Lluís, Campuzano i Dueso, han presentat la proposta per modificar el reglament de circulació
Lluís, Campuzano i Dueso, han presentat la proposta per modificar el reglament de circulació | Foto: Lluïsa Tarrida

Els fets ocorreguts el passat mes de març al centre comercial Parc Vallès quan una persona, sense cap tipus de discapacitat, va aparcar el seu vehicle en una zona reservada a persones amb mobilitat reduïda, ha acabat traspassant fronteres.

Per posar-nos en antecedents, l'infractor va recórrer la multa que se li va interposar i la justícia li va donar la raó. Malgrat posar en evidència que es tractava d'un "comportament reprotxable i fatal des del punt de vista de la decència cívica", va sentenciar que la normativa legal vigent no dóna potestat sancionadora a l'Ajuntament en casos d'incompliment en aparcaments que no es trobin a la via pública.

Arran d'aquest cas, llargament debatut en la comissió d'accessibilitat de Terrassa, i veient que l'administració municipal no tenia més eines per combatre la situació, la regidora Meritxell Lluís va proposar a l'entitat Prou Barreres portar el cas al Parlament. Però el govern català tampoc hi podia fer res. I és que el problema és que cal modificar un article del Reglament General de Circulació, i això només ho pot fer el govern espanyol.

De fet, ha estat gràcies al cas ocorregut a Terrassa que s'ha posat en evidència que hi ha "aquest buit legal" que deixa els centres comercials i els ajuntaments sense marge de maniobra per tal d'assegurar el compliment dels drets de tots els ciutadans.

Així doncs, aquest passat 21 d'abril CDC va entrar una proposició al Congrés de Diputats -juntament amb un informe jurídic realitzat pel comitè espanyol de persones amb discapacitat CERMI- en què s'instava a garantir l'ús correcte dels estacionaments reservats. L'objectiu era obtenir el suport suficient dels grups polítics per tal de realitzar els canvis normatius pertinents i així "atorgar als ajuntaments la potestat de controlar i sancionar l'ús indegut d'aquests aparcaments, de titularitat privada, destinats a persones amb mobilitat reduïda".

La dissolució del Congrés però ha deixat la proposta en via morta. La idea, no obstant, tal com ha avançat aquest dimecres el diputat convergent Carles Campuzano, és tornar-la a presentar un cop s'iniciï la nova legislatura.

Multa i retirada del vehicle

"Es tracta d'una qüestió de sentit comú, i malgrat que l'ideal seria que la gent fos prou cívica i responsable per no ocupar unes places necessàries per a unes persones amb problemes de mobilitat, la realitat és que tot i la pedagogia feta cal més instruments legals per tal que es respecti aquest dret fonamental", ha explicat Campuzano.

Amb aquesta modificació de la normativa, doncs, els ajuntaments, a través de la seva policia local, podrien multar als conductors incívics i retirar el vehicles de la plaça ocupada indegudament. 

Jordi Dueso, de Prou Barreres, ha demanat a tots els partits polítics que s'impliquin en aquesta lluita per garantir l'accessibilitat universal, i ha mostrat la voluntat de l'entitat d'anar més enllà i denunciar tots els casos en què s'incompleixen els drets bàsics de les persones amb discapacitat. I com exemple, ha posat Renfe i Adif.

"Cal un compromís per part de tots, hem d'anar plegats, per tal d'aconseguir aquest canvi raonable que vulnera els drets dels ciutadans", ha dit. Campuzano ha ressaltat la implicació de les entitats ciutadanes per tal d'impulsar canvis a les lleis i fer pressió als governs i ha recalcat que "una problemàtica que es va iniciar a Terrassa acabarà fent canviar una legislació que beneficiarà a tots els ciutadans de l'Estat".