El megatruck arrenca amb un primer trajecte per autopistes vallesanes

El camió més gran que ha circulat per carretera al nostre país, ha realitzat amb èxit el seu primer itinerari entre Palau-solità i Plegamans i Martorell

La Torre
05 d'abril del 2016
El megatruck arrenca amb un primer trajecte per autopistes vallesanes
El megatruck arrenca amb un primer trajecte per autopistes vallesanes | CIAC

El megatruck, un camió de 25,25 metres de longitud i una capacitat màxima de 60 tones, ha circulat avui per primera vegada a Espanya en un trajecte per carretera i autopista entre Palau-solità i Plegamans i Martorell. Aquest primer recorregut ha estat impulsat pel Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya amb la participació de SEAT, com a líder del projecte, Grupo Sesé, CIMALSA, Grupo Carreras, TECNICARTON i SF Consultants.
 
Aquestes empreses han treballat conjuntament en la Comissió de Logística del CIAC, des de juny del 2015, per dur a terme aquesta primera prova pilot amb l'objectiu de demostrar la viabilitat de la implantació dels megatrucks i reivindicar la seva circulació regular. En aquest sentit, en el trajecte d'avui el vehicle ha portat incorporats sensors que han monitoritzat paràmetres corresponents a diferents sistemes, especialment pel que fa als aspectes de seguretat (frenada, maniobrabilitat, resistència d'elements mecànics, etc.).
 
Vicenç Aguilera, president del CIAC, ha destacat en la presentació del primer trajecte d'un megatruck, celebrada aquest matí a SEAT Martorell: "Estem molt satisfets d'haver aconseguit aquesta fita que és un primer pas necessari no només per a la millora de la logística i el transport, sinó per impulsar la competitivitat del nostre país". I afegeix: "El projecte no hagués estat possible sense el treball conjunt que han realitzat totes les empreses implicades, un fet que reafirma la nostra missió com a Clúster".
 
Des de SEAT, Enric Martí, director de Logística de la companyia, ha assenyalat que: "Ens sentim molt orgullosos de liderar aquesta iniciativa pionera a l'Estat, que repercutirà de manera directa en l'eficiència i la sostenibilitat dels processos logístics a la planta de Martorell. L'èxit d’aquesta prova pilot ens permet ser optimistes i per això preveiem cobrir amb megatrucks tres rutes a la Península Ibèrica en els propers mesos".
 
Federico Ballester, director de la Divisió de Transport de Grupo Sesé, companyia proveïdora de SEAT i empresa que ha adquirit el Megatruck, ha afegit: "Els nous avenços logístics han d'arribar a través de la innovació i el desenvolupament tecnològic, el nostre objectiu com a companyia és estar sempre al capdavant dels mateixos. Els assajos i proves realitzats ens duen en el cas del megatruck a estar en una posició privilegiada des de la qual liderar aquests nous serveis. A dia d'avui podem afirmar que els nostres clients estan redissenyant els seus fluxos logístics tenint en compte el megatruck i que nosaltres estem preparats per fer-los realitat".
 
L'acte ha comptat també amb la intervenció del director general de Transports i Mobilitat del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Padrosa, qui ha analitzat la situació actual de la logística i el transport a Catalunya.
 
En finalitzar la presentació, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull, ha presidit l'acte de benvinguda del megatruck, de la marca Scania, que en el seu primer trajecte ha arribat a SEAT Martorell des de Palau Automotive Manufacturing, planta del Grupo Sesé a Palau- solità i Plegamans. 
 
El megatruck, clau per millorar la competitivitat
 
Des de la Comissió de logística del CIAC defensen que la circulació dels megatrucks suposa un estalvi del 22% en costos de logística en reduir el preu de la tona transportada -atès que dos megatrucks equivalen a tres camions convencionals. Com ha assenyalat Aguilera aquest matí: "Aquests beneficis, a més d'influir en el proveïdor i fabricant, repercuteixen en tota la cadena de valor involucrada, millorant l'eficiència i la competitivitat de la indústria".
 
La implantació del megatruck també comporta un estalvi energètic així com una millora mediambiental, ja que la disminució dels camions en circulació es tradueix en una reducció del 14% de les emissions de CO2 i gasos contaminants. 
 
El canvi de la normativa, el primer pas cap a la implantació del Megatruck
 
La intensa tasca realitzada pel grup de treball del CIAC responsable del projecte del megatruck, també ha contribuït significativament en la modificació de la normativa a Espanya sobre les especificacions dels camions de gran volum. El canvi legislatiu que ha donat llum verda a l'entrada al nostre país dels megatrucks va ser publicat al BOE el passat 23 de desembre del 2015. Fins llavors, la llei contemplava la circulació de camions amb una longitud màxima de 18,75 metres i amb una càrrega que no havia de superar les 40 tones.
 
Després d'aquest primer trajecte a carretera i autopista, els impulsors del projecte seguiran treballant per aconseguir la circulació regular dels megatrucks a les nostres carreteres. Actualment només poden circular amb una autorització prèvia expedida per la DGT o pels departaments de trànsit de Catalunya i el País Basc, en la qual s'estableixen les condicions de circulació d'aquest camió.
 
En l’actualitat, els megatrucks a nivell europeu ja poden circular a Suècia, Finlàndia, Dinamarca, Països Baixos, Portugal i algunes zones de Noruega. 
 
Sobre el CIAC                                                                                                                           
El Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC) neix l’any 2013 amb l’objectiu principal de reforçar la competitivitat de la industria de l’automòbil com a motor de l’economia catalana, impulsant projectes que ajudin a generar llocs de treball i a potenciar aquesta indústria dins del context global. El Clúster està integrat per més de 140 empreses vinculades al sector de l’automoció amb seu a Catalunya, entre les quals figuren companyies com SEAT, NISSAN, GESTAMP, FICOSA i DOGA. El CIAC té la voluntat de contribuir a generar oportunitats de negoci i de fomentar el creixement industrial i econòmic del nostre país mitjançant la promoció de la recerca, el desenvolupament i la formació en el camp de la indústria de l’automoció, un sector que representa un 7% del PIB català i que s’estima que a Catalunya dóna feina de manera directa i indirecta al voltant d’unes 90.000 persones.